Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 2084 ggr
elli-kleo
0

tävla ridskolehäst?

Hejsan. Jag undrar lite om hur det funkar att tävla en ridskolehäst. Självklart kan det skilja sig mellan olika klubbar, men undrar generellt hur det brukar fungera. Kan man tävla klubbtävlingar/pay and jump på en annan klubb med en ridskolehäst? Har endast tävlat med egen häst tidigare. Eller är det bara lokalt och uppåt som gäller? Har ni som tävlar ridskolehäst några extra stallsysslor eller stalltjänst? Berätta allt ni kan komma på inom ämnet! :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

HoppanLoppan
0

Jag tävlade ridskole ponny förra året! Jag tävlade både Clearround och lokal så visst funkar det! :)

_emmaa
0

Jag rider på Blåkulla/HBRF (Haningebygdens Ryttarförening) och vi har KM och Ponnycupen. Sen har vi också Blåbärsdressyr och blåbärshoppning vilket är små klubbtävlingar. Vi har också ett samarbete med en Ridklubb som heter Skogslotten då dem först kommer hit och vi tävlar på våra hästar i hoppning och dressyr och sen på våren åker vi dit och tävlar fast på deras hästar. Sen finns det andra tävlingar också. Det är ju typ så det brukar vara på de flesta ridskolorna :)

elli-kleo
0

Alltså jag har tävlat förut. På min häst (såld nu) på många olika klubbar. Samt ridskolehäst på pay and jump på klubben hästen står på. Det jag undrar är hur det funkar om man vill börja tävla en häst på tex lokal nivå på andra klubbar och ev pay and jumper på andra klubbar :)

_emmaa
0

Jag tror det finns ridklubbar som låter en tävla lokalt, det är nog bara att kolla upp och fråga ridklubbar vilka tävlingasöjligheter som finns! :)

HoppanLoppan
0

Asså det är inget speciellt med att det är en ridskole ponny! Du kan vara med i vilken tävling som helst! Den ändå som kan hindra dig är ju ägaren eller ridläraren! Men det är klart du tar ju inte bara en ridskole häst och tävlar utan att fråga ägaren! x) men annars är det såklart inga konstigheter. På vissa klasser kan det stå privatekipage och en annan kanske lektionsekipage. Då tar du ju såklart och anmäler dig till lektionsekipage. :)

elli-kleo
0

#5 men såklart att det inte är något speciellt med själva hästen. Menar just hur vanligt det är att man får tävla för läraren/ridskolan och om dom vill ha något i utbyte tex stalltjänst eller liknande. :) Hur har det fungerat för er som tävlat ridskolehäst?

HoppanLoppan
0

#6 jaha! x) då förstår jag! Jag behövde infinner göra stalltjänst eller nått men däremot så betalde jag ju!