Boka hö?
Hur gör ni, bokar ni hö och betalar per hämtning eller köper ni & betalar allting på en gång? Hur förvarar ni höet i så fall?
Med vänliga hälsningar
Chess
Bonden skjutsar x-antal ton/kilon man vill ha och man betalar för lasset en gång per år. Förvarar allt på höskulle? Haha. :)
#1 Fast hur får man det att inte mögla på höskullen? Salt? Halmlager etc? Vad har ni för några knep?
Saknar möjligheten att förvara mer än max 1 ton under tak så har tidigare köpt hösilage i storbal och delat med en annans hästar. Kommer dock inte gå i år så vette tusan hur jag ska göra. Upplever att höet lätt möglar hos oss dessutom, fick kasta många balar för någon vecka sedan…🤔 Hösilage i småbalar är så förbannat dyrt, annars skulle det vara det solklara valet!
Med vänliga hälsningar
Chess
När jag haft hö har jag alltid lagt lös halm ovanpå samt haft luftspalt mellan väggen och höraden. Och gärna luftspalt mellan någonstans om det är mycket hö. Förvara hö är inte lätt men det är ju lika svårt hos bonden
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Bokar för säsongen och betalar var gång jag hämtar. Nu har jag köpt där i många år så han vet att jag verkligen ska ha det jag bokar.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
När jag köpt hö så har jag hämtat så mycket som går in i hästtransporten (60 balar), har räckt ungefär en månad till mina två.
Ett år så hämtade jag 200 balar i ett svep (för att jag fick dom om jag hämtade dom) och då saltade jag på varje lager, lägger dom på en rejält upphöjd pall så det blir luft under och en bit ifrån väggarna, lägger dom med luftspalter mellan raderna så det inte är helt tätt, dom sista balarna kan man slänga upp så dom ligger helt löst.
Min sambos pappa är bonde och tar in hö och förvarar så att hästägare runt omkring kan komma och köpa under vintern. Han gör så som jag beskrev att jag gör. Saltar och luftspalter så klarar man sig, så länge det är en torr och ventilerad lokal man lägger det i. Ventilationen i lokalen är nästan det viktigaste.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 Vi har pallar under. :)