Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4528 ggr
[Hamster 4 ever]
0

rädda gamla seldon?

Hej!

Var och kollade på våra kompisars gård som de äntligen fått köpa och ska renovera. I det gamla sädesmagasinet fanns det MÅNGA jätte fina selar. Lädret var gammalt och sprucket och jag kör inte men jag känner att jag måste försöka rädda dem.

Hur skulle ni göra? De har häng oanvända i säkert 50 år

Mooniq
0

Jag hade fettat upp dem, de går nog inte att använda eftersom de bör ha blivit spröda i lädret men de kan vara en prydnad. Så jag hade fettat in dem, massor.. roligt när man hittar gamla grejor.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Hamster 4 ever]
0

typ sadeltvål?

Tusen
1

Vad som helst men inte läderolja. Det förstör sömmarna. Sadeltvål duger bra.

Jag skulle ha försökt renovera några i taget. Gå en läderkurs så kan du göra det mesta själv. Det svåra har man då råd med att lämna till proffs. 🙂

Chestnut
0

Tvätta med sadeltvål (glycerin) och sedan fetta med Stübben Hamonalfett eller dyligt.

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
0

Har de inte använts på 50 år är risken att de går sönder när man minst vill det. Typ när man är ute och kör….

Bättre att snygga till och sen ha som prydnad alternativt lämna in dem på renovering hos sadelmakare, men det kostar ju en del, men å andra sidan så är det fackmannamässigt gjort och risken att det går sönder är nästintill borta. 

går det sönder efter en sadelmakare gjort vid och renoverat så är det ju inte pga att lädret är gammalt och dåligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Hamster 4 ever]
1

Jag tror jag smörjer in dem och låter de gå som prydnad

RomDoll07
1

Om läder inte används och vårdas dör materialet till slut och då går det tyvärr inte att rädda längre, hur mycket man än skulle smörja det. Jag har själv en massa sellik på gälln från förra ägaren som sorgligt nog bara fått lega och förfalla, så tråkigt med så fina selar…

Jag vet inte exakt hur lång tid det tar för läder att dö men om det har gått 50 år kan jag nog i princip garantera att selarna inte är brukbara längre. Så gammalt, oanvänt läder brukar också ofta vara väldigt hårt, men att ha dom till prydnad eller så kanske kan funka ändå :)

JTphoto
0

Jag har en loksele som är över 50 år. Använder den och fungerar utmärkt :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

RomDoll07
0

#8 Men den kanske inte har legat oanvänd och ovårdad under alla dom 50 åren?

JTphoto
0

#9 Oanvänd och ovårdad 50 år.

RomDoll07
0

Oj, måste vara himla bra läder om den hållit så länge. Men då måste det väll ha krävt en massa jobb för att få den i brukbart skick igen?

LinaN
0

#10 eller så den dagen när olyckan är framme och vagnen glider ner i ett dike så kommer en rem gå av som blivit dålig under de 50 åren den legat oanvänd.

CelsiusT
1

Min pappa har restaurerat upp en sadel från 1600-talet. Legat orörd läänge. Neatfoot-oil i mängder. Sadeltvål är inte så jättebra. Det är risk att det stänger in smutsen. Yes diskmedel och ljummet vatten. Sedan smörja med fett.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
1

#11 Ja, ganska mycket jobb men den är jätte fin.

#12 Japp jag säger till dig den dagen

Ärligt talat, jag har naturligtvis kollat lädret och bytt ut de remmar som är slitna. Tycker det är roligt att en så gammal loksele faktiskt går at använda.

LinaN
0

#14 fast har du renoverat och bytt ut remmar så är det ju en annan femma!

JTphoto
0

#15 Ja, jag har ju inte bara hämtat den och hängt på den på hästen. 

Både jag och mamma har kollat igenom och testat remmar m.m. Smörjt och pysslat om den och gjort den användbar igen.