Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1906 ggr
KnutKrut
0

Tjock häst på bete

Min ponny var smått överviktig redan i våras, men vi tänkte att hon skulle komma i bättre form när vi började jobba med henne. Som unghäst har hon gått på bete med min stora häst utan att bli fet. Men i år när gräset plötsligt började växa explosionsartat eter en torr vår så blev ponnyn smällfet på bara någon vecka. Skrämmande!
Vi har sedan dess haft henne med betesreducerare tills en av hagarna var ordentligt nerbetad. Sen har hon fått gå där utan eftersom det är typ kort skogsgräs och magert. Jag tänkte att det var bättre att banta henne långsamt än att svälta helt plus att hon lätt fick skav av betesreduceraren.

Ponnyn är fortfarande tjock, men hon har ändå gått ner mycket i vikt och hon har inte gått upp utan det går sakta men säkert neråt. Fettdepåerna vid svansen är det inte mycket kvar av, men hon har fortfarande förtjockad nacke och fett runt bogarna.

I den nerbetade hagen där de går får de inte gå kvar mer än en månad till (EU-bidrag för särskilt miljöstöd). Sedan måste de flytta till vinterhagen. Det är en ganska stor hage i skogen och eftersom ingen gått där sedan i början av maj så är hagen som en djungel. Frågan är vad vi gör nu? Eftersom det är en skogshage går det inte att köra den med puts heller. Ponnyn kommer ju att behöva betesreduceraren på, men frågan är hur länge? Kan hon gå utan efter första frosten och få fri tillgång till gräset istället för att fodras med hö?

Kan tillägga att ponnyn inte har haft fång eller fångkänning, men så tjock som hon var så var det helt klart bara en tidsfråga om hon inte tagits från betet. Veterinär har undersökt henne 2-3 veckor efter hon fick betesreduceraren. Men hon ska INTE få fång och då kan hon inte få bli fet igen. Men vad gör vi med hagen? Får hon en liten, separat hage kommer hon ju inte att kunna motionera sig i hagen. Som det är nu med stora hagar så leker hästarna, går eller springer runt och rör sig mycket.

Tusen
0

Tror faktiskt inte det spelar någon roll då näringen i gråset just nu är betydligt mindre. Gräset uner höstarna kan ev. ge litebukighet men är knappast farligt och gör egentligen inte hästen fet. Det är skillnad på bukighet och fettma.
Hade jag varit du hade jag släppt ut hästen i den hagen. Utan reducerare. Däremot hade jag börjat stödfodra då frosten kommer. Då (kan) gräset bli onyttigt för din häst.

KnutKrut
0

De kan ju gå kvar några veckor fortfarande i den nerbetade hagen, men det är bra om risken som du säger är liten att hon blir fet av gräset i vinterhagen. Vi har köpt ett bra hö till vintern som inte är så energirikt, har låg sockerhalt och högt fiber.

LinaN
0

Gå ut med lie och slå en del av det, det är hårt manuellt arbete men det kan vara det som behövs. Plus att om gräset är för högt när vintern kommer så kan fästingar o annat skit leva loppan under det tjocka täcke som böjt torkat gräs + snö gör och så har man en explosionsartad påökning av kräken nästa sommar….

våra hagar är ju inte skogshagar utan har blivit putsade nu innan hästarna går ut om 2-3 veckor i de vanliga beteshagarna.-

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.