Kan andra hästar smitta/lära andra hästar?
Min häst Balder är 26 år och är väldigt speciell, stått på samma gård sedan han var 4 år gammal.. När känner för det så kan han plötsligt dra i väg, för det mesta dra in på ställen, som ängar osv. Dra emot och backa, desto mer man säger till honom, desto mer backar han.
Men nu är det så att Solist, min andra ponny som jag rider. Han har börjat bete sig som Balder. Han drar in på speciella ställen, likaså Balder. Sedan brukar han även protestera om vi vänder eller liknande. Han stretar emot, böjer huvudet och backar. PRECIS likadant som Balder gör, liksom i samma rörelse eller så. Riktigt läskigt!
Det kan liksom inte vara sant känns det som. Så det jag tänkt på, är om Balder på något sätt ''lärt'' Solist detta? Solist och Balder står förövrigt i samma hage samt brukar äta tillsammans och är bra vänner.
_I en hästflock finns det en minnesbärare, oftast en äldre häst som för över kunskaper eller minnen.
_
Kan detta ha någonting med Solist beteende att göra?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Mycket tacksam till er som har läst texten och som skulle kunna hjälpa mig med detta!

Visst kan hästarna lära sig av varandra, men att de skulle lära varandra att hitta på dumheter vid ridning känns mindre troligt.
Det kanske är något du gör som får hästarna att bete sig på detta viset.
Gör de likadant med andra ryttare? Eller bara med dig?
Försök att hitta roten till problemet, varför de gör så här, så ska du se att det blir lättare att lösa det.
Det r inte så att hästarna går i hagen och "pratar ihop sig" om vilka problem dom ska hitta på separat vid ridning. Men om båda hästarna är med se kan dom "lära varandra" genom att hästar är flockdjur, hittar en på en sak så hänger gärna den andra med.
Men ditt problem låter mer som att det ligger hos dig. Något som du gör. Tex om du vet att Balder hoppar in på ett visst ställe så kanske du tänker på det när du rider förbi där, även sen när du rider din andra ponny. Då känner din andra ponny av att här är ett tillfälle att busa med matte, dom hittar din svaghet, och hittar då på att hoppa in där.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Nej, hästar kan inte överföra dessa saker till varandra utan Solist måste ha sett Balder göra detta för att kunna efterhärma.
Tänk också på att hästar är experter på att känna av din sinnesstämning. Du säger att Balder beter sig på ett visst sätt när ni rider ut samt även har vissa ställen han gör det på. Detta kan sitta kvar i dig när du sedan rider Solist vilket kan få hästen att känna av en svaghet där.
Det är ett knep man använder sig av när man rider till problemhästar, man rensar huvudet från vad som brukar hända och bara tänker på nuet. Det kan även vara en byggsten till att jobba bort problemet med Balder.
Det krävs alltså inte mycket för att det ska bli ett invant beteende.
Jag tror att det handlar mycket om hur du som ryttare förbreder dig på att Balder ska bete sig på ett ställe när du rider den andre. Hästar är så pass känsliga för signaler att bara tänka saker får de att reagera (t.ex. tänka galopp eller tänka sakta ner). :)