Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1671 ggr
examynia
2

hur många...

millimeter bör vara kvar när man klipper hästen?

de är så att jag för första gången bestämt mig för att klippa min häst då jag vill hålla igång honom i vinter å han svettas så mycket då han får så mycket päls.

så jag undrar helt enkelt hur lång pälsen som blir kvar bör vara=)

majaliten
0

Beror på vilka ändamål du har med klippningen . Jag klipper 1 millimeter klippning för att slippa klippa ofta och inte växer fram lika fort och hästen inte blir lika svettig upplever jag . Men 1 millimeter brukar man Klippan på hög presterande jag tycker om den bäst

Tusen
0

Kan man bestämma sån´t?

Jag tar så mycket som klippmaskinen klipper helt enkelt. Tror inte vår klippmaskin (eller någon jag stött på tidigare) går att ställa in på klipphöjd. Den är fast.

examynia
0

#2 de maskiner jag kollat på nu har man kunna ställa in så att man kan typ välja 1 mm eller 3 mm osv. eller att man har sånna distanser man sätter på..

Tusen
0

Jaha, där ser man. Det var helt nytt för mig. 🙂

Offbeat
1

Till min finns det olika skär att köpa som heter typ medium/ fine/ extra fine, jag har extra fine på min lister och det betyder att den klipper närmare men vet inte riktigt hur kort det blir 0,8 mm kanske??

examynia
0

okej för jag ska klippa lite mer än islandsklippning så min häst kommer inte ha täcke så de jag funderar på är om man "vågar" klippa så kort då?

CelsiusT
0

Är det inte bra att vänta tills hästen börjar svettas av pälsen, då klipper du men med lite distans. Sen om du märker att det ändå inte räcker så kan du ju klippa igen med lite mindre distans? Jag tänker eftersom det är första gången du ska klippa, så behöver inte hästen vara av med mer päls än nödvändigt. Speciellt eftersom du tänker dig att inte ha täcke på.

Min häst får ju ca 3-4cm päls på vintern, så skulle jag klippa henne så hade jag börjat med att klippa med en distans på kanske 8-12mm, det är ju ungefär vad hon har på sommaren och då klarar hon sig fint och under vintern är det ju kallare ute än vad det är på sommaren.

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
0

Smart. Så kan jag ju göra:-)

Peppe
0

#7 hur skulle du göra för att få till 8-12 mm? 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

#9 Sätta på en distanser. Har ingen klippmaskin till häst men har till hund och till människa och till dom har jag distanser som man kan sätta på. Har även använt det på klippmaskinen till fåren.

Medarbetare på westernridning.ifokus