Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1879 ggr
hrimnir
0

Frågor om lösa benbitar!

Har nyss spattröntgat min häst (som inte hade någon spatt), men en lös benbit i framkant mellan två glidleder i hasen. Vet. sa att han inte BORDE vara påverkad av denna men nu har hältan (efter flera behandlingar) gått från höger fram till höger bak, till vänster bak (där vi har benbiten).

Benbiten såg väldigt liten ut på röntgen (0,5cm) men jag har inte alls nått begrepp hur stora de brukar vara, om det bara är större benbitar som brukar påverka hästarna? Funderar på att ta röntgenbilderna till en annan veterinär men det kanske är som hon säger, att den inte BORDE påverka…

Finns det nån generell storlek på lösa benbitar, är de vanligen större eller mindre än 1 cm? Brukar man operera även om de inte påverkar hästen för stunden? Dvs finns det risk att en benbit vandrar så att den ställer till problem i framtiden?

Hannna
0

Storleken har mindre betydelse. Det som betyder mest är om benbiten sitter på ett sådant ställe att det stör hästen. Och det är ju jättesvårt och säga innan man fysiskt kollat in i leden. Låter som en vettig idé att få en second opinion :)

Guling
0

#0  Tyvärr finns det nog en hel del hästar som har ont av sina "benbitar" för att de inte BORDE påverkas av dem…

De behöver inte vara stora alls eller ligga på ett särskilt utsatt ställe för att hästen ska kunna få obehag av dem…

Händer ju tyvärr att hästar anses som problemhästar för att man inte ens hittar "benbitarna" på röntgen & sen kan de upptäckas vid en eventuell obduktion.

I mitt tycke så bör man operera om man har hittat & hästen påvisar ngn form av orenhet/överbelastning i kroppen.

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

CelsiusT
0

Min häst hade två lösa benbitar. Tror den lilla var 3mm och den var hon halt av. Tror den andra var 8mm och den hade hon inga symptom av. Vi opererade bort båda två när vi ändå tog den ena.

Eftersom din häst är halt så hade jag satsat på att ta bort det som eventuellt kan ge obehag/smärta innan jag bestämde mig för att det inte är det som är orsaken. Men alla veterinärer säger olika, jag hade nog vänt mig till en annan veterinär och fått en second opinion.

Medarbetare på westernridning.ifokus