Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 748 ggr
[kaati]
0

boots istället för skor?

Kan man ha någon form av boots (sådana som går runt hela hoven typ) på travaren när man kör? Då hans hovar inte är dom bästa. Alltså att dom då kan ersätta vanliga skor

Uss
0

Varför inte? Har för mig att jag läst att Tusen kör sina russ med boots ibland?

[kaati]
0

#1 vet inte vem/vad tusen är men får nog googla på det :) vet du några boots som man skulle kunna testa i sådana fall?

Tusen
0

Tusen, det är jag. 😃

Vi kör våra russ med boots ibland. Speciellt på vintern efter vilan de har haft under november och december.

Min erfarenhet av bootsen är att så länge man håller sig under speedhastighet fungerar bootsen utmärkt att träana i (oavsett årstid). Däremot brukar bootsen inte vara så väldigt bra då man kör intervaller. Men testa. Det borde fungera för dig med.

[kaati]
0

#3 jaha då vet jag :) Okej, då får jag nog ta och testa. Har du nå bra tips på olika boots? :)

Tusen
0

Vi har använt easyboot men det finns många fler olika märken som är både bättre och sämre än dessa. Viktigast är att de är av rätt storlek (de skall sitta hårt om hoven) och ju lättare desto bättre. Hur de sedan håller i längden är beroende av hur de sköts och vilket underlag de används på.

Uss
0

#5 Vilken typ av easyboot använder ni? Vi har provat Old Mac och Cavallo simple från Hööks, de första liite smidigare än de senaste, men lite bökigare att få på. Båda känns dock ganska klumpiga och tunga för hästen (de är i läder) och ena pållen fick skav, trots "sockor". Nu har vi Renegade som är smidigare, men känner mig fortfarande lite osäker på om vi justerat dem rätt och tycker de får in mycket grus när vi är på bana/i paddock. Vi har lite begränsningar eftersom pålarnas fötter är tämligen klotrunda ;D

[kaati]
0

7# är inte säker, men har för mig att jag läst att boots som sitter på hästens mjuka delar där bak (vad dom nu heter) ska vara sämre av nån anledning stämmer det?

Tusen
0

#8 Ingen aning. Har aldrig hört något om det.

CelsiusT
0

#8 På ballarna? Finns det boots som inte sitter på ballarna?

Medarbetare på westernridning.ifokus