Galen ridskoleponny.
Hej! På min ridskola står det en ponny som precis fyllt 7 år. Han är väldigt jobbig och svår i både skötsel och ridning. När man ska borsta honom försöker han trycka in en i väggen eller bita en och när man ska kratsa hovarna vägrar han lyfta på dom och försöker bita en då också. Han Försöker dessutom bita en när man ska sadla och allt det där blev värre sen han klipptes. Jag rider honom ganska ofta och i uppsittningen kan han börja backa/vrida sig eller så börjar han till och med snurra runt! Han har väldigt svårt för att fatta galopp och när man väl lyckas så skjuter han iväg och bara rusar och det är jättesvårt att få en bra galopp på honom. När man försöker rygga honom slår han bara med huvudet och blir irriterad oavsett hur tydlig man är, och ska man flytta honom för skänkeln skjuter han iväg ibland. Hans bakdel glider ut i svängar och volter, värst är det i galoppen, oavsett hur mycket ytterhjälper man håller så glider han ut och vrider sig. Han brukar också slå med huvudet ganska ofta. Men han är ändå helt underbar ibland! En lektion var han hur bra som helst och klarade både öppna och sluta, fattade bra galoppfattbingar och gick till och med i form! Så vad är det som gör att han blir som han blir i ridningen? Och finns det något man kan göra åt hur aggressiv han är när man borstar honom? Jag vet ju att han kan i ridningen för det har han visat men varför är han så olydig ibland? Hjälp! //RidskoleRyttaren
Jadu, om man tar denna ponny ifrån ridskolan och placerar i ett lugnt hem, samt undersöker honom hos veterinär, så kan jag slå vad om att problemen försvinner.
Detta är väldigt vanligt hos ömma och irriterade ridskolehästar.
Svårt att säga när man inte ens träffat ponnyn, men den uppfattning jag fick av att läsa din beskrivning så handlar det om en häst som inte är särskilt motiverad (kanske lärt sig att han inte måste, och då hellre undviker att arbeta) och kanske behöver träna upp muskler. Hur är han när andra rider honom, t.ex ridläraren?
#1 Du har säkert rätt! Han har antagligen fått nog och vill mest vara ifred.
Jag vet inte men kanske får du rida honom för att du ska lära dig något av det? Man lär sig ju mer av en ponny som inte gör rätt förrän man själv gör rätt än en som är såpass snäll att man kan rida fel och den gör ändå som man vill.
Hästar och datorer är väldigt lika, de gör alltid vad man säger åt dem men väldigt sällan vad man egentligen vill.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#2 Jag tror inte att ridlärarna brukar rida honom alls eftersom han är en liten c-ponny… Tror det stämmer det du skrev, att han helt enkelt har lärt sig att få slippa undan arbetet!
#3 Sant! Jag tror han kräver en väldigt rutinerad ryttare egentligen, så jag är väl inte direkt rätt ryttare för honom om man säger så. Men ibland går det jättebra (enligt ridläraren) så jag vet inte riktigt :/ Men av håller med dig! Det låter väldigt mycket som att jag tror att jag gör allt rätt och bara skyller på hästen liksom. Men min ridlärare har sagt att jag gör rätt men det är bara att han inte lyssnar liksom. Han är ju trots allt ganska ung fortfarande, så han kanske lär sig att man inte bara kan springa undan till slut?
#6 Det var lite det jag tänkte, om det går bra ibland så kan det ju vara att du gör väldigt rätt den gången och gånger som du gör mindre rätt så smiter han undan. Det blir ju mycket lärorikt för dig! Jag tycker mest ponnyn låter som en smart ponny, han gör det han måste inte mer.
Det låter lite fel att säga att göra rätt, men det jag menar är att du kanske hittar de signaler som ponnyn lyssnar på ibland och ibland gör du det inte. Och sedan har ju alla bättre och sämre dagar, både hästar och människor 😃
lurvponnyn.vimeddjur.se
#7 Tror det är exakt så som du säger! Han kräver att man gör exakt varenda liten sak rätt, annars kör han bara på utan att lyssna. Vissa dagar är han väl mer samarbetsvillig är andra ;)
Egentligen en mycket bra läromästare för dig alltså!
Fast du skulle nog be någon att visa dig hur man gör för att tillrättavisa honom när det gäller hanteringen. Det är ju inte kul att riskera att bli biten eller intryckt i väggen…
lurvponnyn.vimeddjur.se
Haha, jag håller med! Men han är helt hopplös ibland alltså! Även om man ryter till åt honom ger han sig inte. Det spelar ingen roll om jag till och med slår till honom på mulen för att han ska sluta bitas, han är där igen sekunden efter. Dock brukar han ge sig efter några minuters skrikande och puffande, haha ;) en gång fick en ridlärare hjälpa mig men han gav sig inte, så hon fick hämta ett spö som hon fick peta på honom med, men han vägrade fortfarande att lyfta på hoven! Efter mycket om och men fick vi dock upp den med förenade krafter, haha! Söt är han i alla fall ;)

Jag förstår inte varför flera ridskolor envisas med att köpa in unga outbildade hästar. Det är hästarna (och ridlärarna) som ska utbilda eleverna, inte tvärtom! En blind som leder en blind är ett bra sätt att förstöra en häst som kunde blivit bra och trevlig..
#11 Tycker också det är konstigt, när han kom till ridskolan var han ju liksom i stort sätt helt outbildad :/

#10 Sån här läsning gör mig beklämd. Jag förstår att det "måste fungera" på en ridskola och att de kanske inte har råd att låta hästar stå utan att jobba och på så sätt göra rätt för sig. Men att tyllåta det att gå så långt som att det blir en fysisk kamp mellan elever (och lärare) och hästen! Det är inte bara dålig hästhantering det är riktigt farligt!!
Och att använda spörapp för at få honom att lyfta på hoven! Jag finner nästan inte ord. Att ge upp en hov är ett tecken på tillit då hästen ger upp sin chans att fly i ditt (rovdjurets) sällskap. Hur ska han kunna lita på någon som skriker och slåss? Vissa hästar, unga i synnerhet, ehöver tid på sig för att lyfta på en hov. Det är inte altid så enkelt som att dra upp den för hästen måste först ofördela sin vikt så att han står stadigt på resterande tre ben. Åh jag är upprörd nu X(
#13 Hmm… Verkar som att du missförstod ganska mycket? Spörapp var det aldrig tal om. Bara PET för att göra honom irriterad tills han gav med sig. Det var fel att skriva att jag skrek, för jag brukar bara ryta till åt honom, typ som "lägg av!". Och det är inte så att jag står och pucklar på honom med knutna nävar, mer att jag puffar till honom för att han inte ska bita mig. När jag försöker lyfta hans hov drar jag mjukt och långsamt nerför benet ner mot hoven och sen hör jag hur det smäller till när hans tänder slår ihop bakom mig (eller att jag känner att han biter mig). Du menar alltså att jag inte ska säga till honom då? Respekten ska väl vara ömsesidig? Inte att jag ska låta honom slita mig i stycken för att visa "respekt". Jag kan försäkra dig om att han defenitivt står stadigt på benen efter flera minuters försök att få upp hans hov. Jag tror knappast att hans vägran att lyfta hovarna när jag ska kratsa dom består av brist på tillit då han glatt står och viftar/ sparkar efter mina händer när jag försöker borsta hans ben. Enligt dig ska jag alltså låta ponnyn som bara fjantar sig trycka in folk i väggar, hugga efter dom, osv, för att visa "respekt".
kram Nathalie:)
#15 #16 Det syns ingenting? Har du skrivit något eller har det blivit något fel? ;)

#14 Nu missförstod du mig. För det första klandrar jag inte dig för något. Du är där för att lära. De ansvariga bör ha kompetens nog för att inte sätta dig eller hästen i en situation där det är fara för er säkerhet. Du vet bättre än jag om jag totalt missförstod din text, jag har ju till skillnad från dig aldrig varit där. Jag hoppas jag gjorde det. Kan ha bidragit i så fall att det inte skulle vara unikt på något sätt. Har sett exempel på värre på ridskolor jag besökt.
#18 Haha, mycket missförstånd ;) Det lät nog värre än det egentligen är, alla uppfattar ju olika! Kan bara säga att ponnyn blev värre efter att han blev klippt, förr försökte han aldrig bita en. Så förhoppningsvis är det bara en period han har kommit in i så det kanske går över. Du skulle nog förstå hur det är om du fick testa att kratsa hovarna på honom själv, det är så himla svårt att förklara! Ibland blir jag bara så jäkla frustrerad att jag nästan vill börja gråta när han håller på sådär, så det var därför jag ville fråga här efter hjälp. Jag är känslig med sånt där och kan lätt tro att folk anklagar mig och skyller på mig fast dom inte gör det, därför skrev jag en sån argsint kommentar, haha! Hoppas du inte tycker jag är hemskt otrevlig nu :)

#19 Ingenfara:)
Just på att få upp en hov så kan det hjälpa att backa hästen om den har lätt för det. Men måste man "slita och dra" så är det inget bra alternativ. Men på många fungerar det att killa/knacka(lätt) hästen i hovskägget (på kotan). Bara så det irriterar. Reflexen brukar då vara att lyfta hoven som när den viftar bort en broms. Var snabb och fånga upp och beröm. Innan du provar detta så gör du naturligtvis den rörelse/tecken/ljud som du vill ha som signal på att den ska lyfta foten. När du märker att den lägger undan vikten från benet så kan du upprepa signalen för då vet du att benet är påväg. Håll lätt på motsatta sidan så att du är berädd att fånga upp hoven. Är (fram)hoven väl uppe så ska det mycket till för att hästen ska få ner den utan att du vill. Stryk och upmuntra hästen om den slappnar av med benet när du har det i din hand och släpp ner då den är stilla och avslappnad (räcker med någon sekund i början).
Det svåra på en ridskola är at det blir ingen konsekvens i träningen om inte någon ansvarig ger tydliga instruktioner och riktlinjer. Det är lätt att tappa tålamodet och bli arg och då går man tre steg tillbaka istället. Det låter som en känslig häst så lugn och små signaler.
#20 Tack för tipsen! Han brukar hålla på och vifta med benen när jag borstar dom så då brukar jag stryka försiktigt på benet så att han lugnar sig och så berömmer jag honom. När jag stryker över benet så slappnar han av och låter mig borsta utan att vifta och sen jag började med det så viftar han inte alls lika mycket! Jag får försöka hitta en bra metod med hovkratsningen och vara konsekvent så kanske han lär sig till slut :) Jag har ju lyckats lära honom att göra bättre galoppfattningar så det måste ju gå att lära honom lite i alla fall!
Någon som har fler tips på att hantera alla små problem denna söta ponnyn och jag har tillsammans? ;)
Min erfarenhet av djur och språk är att dom har rätt svårt för språk, men kanske det bara är svenska…. Att folk ryter åt hästar ger bara den som ryter utlopp för sin frustration (om man nu inte varit tålmodig nog och lärt hästen innebörden av "lägg av") men hästen hör ""osdojnouhuhoidseråä" och förstår lika mycket. Det är annorlunda om rytandet följs av handling direkt, då förstår hästen handlingen och kanske så småningom även förstår "fkjoipwejafoiwp" kopplat till handlingen.
Sluta ryt åt hästar och handla i stället det ger resultat vilket sällan rytandet gör.
Ingen som funderat på ryggont? dom brukar vara besvärliga att lyfta hovar då? 7år ung och oerfaren kan betyda överarbetad och behöver vila från verksamheten ett tag, kankske?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#24 Vad menar du med att jag ska handla istället? Vad ska jag göra tycker du? :) Hmm, ryggont tror jag inte någon har tänkt på, men jag har faktiskt ingen aning.
Först och främst ta bort alla chanser till att det är smärta sedan kontrollera om hästen kan det man vill, med dom två sakerna ur världen, dvs inget ont och den kan. iom det så vet vi om det är ofog eller om hästen har en giltig anledning att vara sur. Varför provocera en häst som inte kan eller har ont?
Om det är ofog (vilket man måste vara säker på före man gör detta) så skulle jag koncentrera mig på hästen i stället för hoven när jag böjer mig ner efter hoven och direkt hästen börjar tänka på att ta en tugga av min rumpa så möter han spetsen av min armbåge i ganaschen, och det hårt. Backa ur situationen låt hästen tänka i 30s och därefter börja om med samma sak. Det viktiga i denna situation är inte att lyfta hoven utan att lära hästen att jag ser dig och är beredd och har svar på tal direkt det händer. Inget rytande bara handlande. En viktig sak är dom 30s för att låta hästen få tänka igenom vad som hände och lära sig.
Om en ledarhäst hade blivit ohyffsat biten i hagen av en annan häst så hade den tagit till hovarna direkt och det hade inte blivit en snäll smekning med dom, på samma sätt måste även vi hantera situationer med ofog. Men som sagt vi måste vara absolut säkra på våran sak att det är ofog före vi tar till sådana här metoder.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#26 Jaha, då förstår jag! Jo, jag brukar försöka liksom "putta bort" honom men man hinner ju liksom inte ibland ;)
Min föredetta sköthäst var väldigt aggressiv inne i stallet, utanför stalldörrarna var han världens snällaste!!
Det jag lärde mig av honom var att det blev myyyycket värre av klippning! han fick stå med vinterpäls sista vintrarna han var hos oss och för det andra så var han bara trött på att vara en ridskolehäst!!
Nu är han såld till en bondgård på Åland där han lever "pensionärsår" och går lugna terrängritter, står i samma hage med en annan häst samt både kor och får…
Och han är världens snällaste att hantera nuförtiden!! Jag tycker det låter som ponnyn i ditt fall skulle må bra av att säljas till någon privat, han har nog bara fått tillräckligt av ridskoleverksamheten! =/
Skall bara tilläga till mitt förra inlägg att om man måste ta till sådana metoder så haltar hästhanteringen redan från början och det jag föreslår är en korrigering för att få tillbaka initiativet där hanteringen gått över styr före detta tillfälle. Denna behandling är inget man tar till som första allternativ och inte heller på hästar som har en giltig anledning att protestera. Så var noga med att kolla upp alla andra allternativ först.
En häst som kan det som krävs och vet sin plats behöver ALLDRIG denna behandling, det skall räcka med att räta på ryggen och titta varnade rakt in i ögonen på hästen för att lösa situationen.
Ang att "hinna med". Det är därför jag poängterar att det viktiga är inte att lyfta hoven, det viktiga är att hålla ögonen på hästen, då hinner du med. Att det tar 3ggr så lång tid är bara en bonus som gör att ni får lite mera tid att lära känna varandra bättre.
Lycka till
#29 Tack för hjälpen! Ska defenitivt testa det nästa gång (på fredag) så kan jag ju skriva här hur det gick. Jag har ju trots allt bara ridit i ca 4 år på ridskola, så jag har faktiskt aldrig stött på en häst som har betett sig såhär. Men jag får hoppas att alla tips jag har fått kommer hjälpa!
Vissa hästar som klipps blir väldigt känsliga i huden då all päls plötsligt är borta och de kan då reagerar med obehag vid borstning samt vid ridning. Skänkeln ligger ju an tydligare när pälsen är borta och de kan upplevas mycket obehagligt av vissa och andra bryr sig inte alls. Prova att binda upp honom i båda sidorna i grimman (antar att han ev. står i spilta) då når han inte att bitas vid kratsning av hovarna. Kanske gillar han inte livet som ridskolehäst utan behöver få komma till ett annat hem. Hoppas allt löser sig på bästa sätt för denna lilla ponny!
Jag kanske inte är så till så stor hjälp eftersom jag är "liten".
Men jag gick på ridskola en gång,och då hade jag en envis c-ponny.
Hon ville bitas,och man fick inte borsta benen på henne/även inte kratsa hovar.Sen fanns det en annan häst,som inte var ridskolehäst,han kunde man knappt gå nära.Men man lär sig knappt ingenting på det jag gick man fick bara upprepa samma sak om,och om och om igen.
Försök visa med kroppsspråket vad du vill med hästen,var bestämd:)
Är inte ridskolan engagerad i behandling av denna ponny ?De borde kanske låta veterinär undersöka så att smärtor kan uteslutas kan jag tycka.
Det låter ju inte som en häst som trivs och mår så där helt bra. Kanske som flera skrivit redan så borde han kanske inte vara ridskolehäst mer. Om mindre barn rider på denna ridskola skulle jag som förälder nog reagera mot att det är en olämplig ridskolehäst. Ett allvarligare olycksfall låter ju inte så långt borta.
Hoppas det löser sig med ponnyn som ser väldigt söt ut :-)
Är det inte uppenbart att ponnyn inte alls trivs? Stackars djur. Innan man löser ett problem ska man se till att det inte är hästens omgivning det är fel på och ridskolor är inte optimala miljöer för vissa hästar. Det verkar inte vara en optimal miljö för denna häst heller.
Till alla som har skrivit att ni tror att han inte mår bra: han har blivit mycket bättre nu! Han bits inte alls lika mycket, ibland kan han försöka men då är det bra att säga till honom så ger han sig. Det är mycket lättare att få upp hovarna nu också, faktiskt så har han blivit riktigt snäll! Det kan ju ha varit att han blev irriterad efter rakningen, för nu är han mycket lugnare. #33 Han rids inte av särskilt små barn, jag är t.ex snart 14 år :) #34 Den ridskolan han står på är en väldigt bra ridskola. Till skillnad från många ridskolor har den två ridhus vilket gör att en ponny/häst aldrig behöver gå två lektioner på en dag som dem ofta behöver på andra ridskolor. Den här ponnyn har som sagt lugnat sig rejält nu och är väldigt snäll! Dessutom är det väldigt vanligt att unghästar vägrar lyfta på hovarna och blir allmänt lite "aggressiva". Jag har varit med om ungefär samma sak med en annan ponny som försökte lägga sig på en när man kratsade hovarna men det har blivit mycket bättre nu, ca 1 år sen jag började rida honom :)

#35 nej det är inte vanligt beteende för en unghäst att vara aggressiv.
Sedan förstår jag inte alls hur två ridhus betyder att hästarna bara går en lektion per dag?
#36 Jaha! Oj, då har ridskolechefen på en annan ridskola jag rider på "ljugit" haha ;) Ja, du… Nu undrar jag lite själv vad jag skrev, haha! Vet inte hur jag tänkte där faktiskt, det blev lite snurrigt! Men hästarna går hur som helst aldrig två lektioner per dag, men det beror inte på ridhusen ;) Haha, jag är väldigt förvirrad idag! :)

Upprepar #36…
Jag skapade ett nytt konto här pga att det förra krånglade. Ville bara skriva att den här ponnyn inte bits någonting alls längre. Han lyfter snällt på hovarna också. I ridningen börjar han bli bättre också, antagligen för att han har lärt sig mer nu. Tänkte bara skriva det så alla vet!