Osäker häst!
Hej jag har precis fått hem en häst på foder som är 15 år och tävlat upp till 140 sm för några år sedan med en toppen ryttare och har efter det gått 110,120. Men dom senaste ägarna säger att så fort man kommer lite långt ifrån så stannar han vilket jag inte gillar, jag älskar att hoppa och har hoppat bana på 110 med ponny men blir lätt osäker men bara i det här fallet när det gäller för mig att rida perfekt hela tiden och komma in rätt på hinder annars stannar han, det känns lite jobbigt faktiskt.
Någon som vet hur jag kan göra? Vet att det är bra att öva avstånd med bommar men det kommer ju alltidd hända nån gång att jag kommer fel på hinder och då har jag absolut ingen lust att flyga av..
Hästen är ny för dig så han litar kanske helt enkelt inte på dig än! Löshoppa honom, led honom över hinder och bommar. Ställ upp ett hinder eller bana så som du vill hoppa den med först låga hinder som ni tar i skritt sen höj successivt hinderna och gångarterna! Ta det långsamt fram man kan inte få hem en häst och hoppa toppklass banor direkt alla hästar fungerar inte på det sättet. Lycka till!
Om du kan bygga upp bandet mellan dig och hästen så att han verkligen litar på dig, då kommer det säkert gå bättre. Börja med att träna avstånd med bommar/upphöjda bommar/låga hinder. När du känner att du verkligen kan kontrollera avstånden kan du börja höja hindren lite. Men som sagt, börja med låga hinder och jobba dig uppåt till högre höjder! Det kommer säkert gå jättebra! Kan du bara få honom att lita på dig kommer han säkert hoppa även fast du inte rider helt perfekt på hindret. Lycka till! :)