Igångsättning
Skulle vilja ha er syn och tips på igångsättning av min häst.
En varmblodstravare född 2001, grundriden. Antagligen stått ett bra tag innan jag fick hem henne för ca 8 månader sedan.
Jag har endast sporadiskt skrittat henne uppsutten, promenerat en del och tömkört henne några gånger.
Hon har alltså stått mer eller mindre större delen av tiden jag haft henne.
Hästen i fråga var i ganska dåligt skick när ag fick hem henne så därav har det inte blivit mycket träning.
Hon var mer eller mindre bara skinn och ben när hon kom.
Vi har fått jobba mycket med markhanteringen då hon inte var någon trevlig häst att hantera.
Idag är hon supersnäll för mig att ha att göra med, fortfarande lite skeptisk till nya människor dock.
Tycker nu att det är dags att verkligen komma igång ordentligt och förvandla henne till den ridhäst hon en gång varit.
Så vad har ni för syn på och tips nu när hon ska sättas igång?
Kan tillägga att hon inte fungerade på travet då hon var för långsam i snabbjobben.
Börja med konditionen och det gör du bäst ute. Det tog en knapp månad för mitt medelålders varmblod att få upp den och sluta svettas. När hon har konditonen uppe kan du börja ställa lite krav genom att jobba med henne ute med t.ex intervaller, övergångar, halter, galoppera uppför backe, jobba i form, galoppfattningar, klättra upp/nerför.
Blanda detta med att fortsätta jobba från marken med antingen tömkörning eller longering.
Sedan kan du börja jobba i paddock/ridhus och där jobba med att få henne mjukgörande. Te.x jobba på volt, jobba med serpentiner, lyfta benen över bommar osv. Öva på att få ner henne i form, få en bra bjudning.
Men mitt tips är att få upp konditionen först innan du börjar jobba muskler. Först kommer ALLTID kondition. Långa skritt turer är jättebra!
Håller helt med #1. Konditionen först - sen muskler. Långa turer i lugnt tempo. Öka tempot efter hand som hästen får bättre kondition. Sen kan sträckan förlängas.