Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 1372 ggr
mariasvensson
1

13 år och vill rida

Hej jag är en tjej från Stockholm på 13 år som vill börja rida men jag har ett problem för här där jag bor skulle det vara jätte konstigt att börja rida i min ålder. För man ska antingen vara sju eller vuxen det är jätte konstigt 🤔För jag hade en kompis som började rida när hon var 13 och då började alla prata om henne och att hon var konstig för att hon började rida i den åldern… Men jag vill så gärna börja rida och jag har äntligen fått OK från mamma och pappa men jag vet inte vad jag ska göra jag har tittat på dem ridskolorna som är hyfsat nära för att kolla om dem hade en nybörjar grupp för ungdomar men det har dem inte och jag vill inte direkt börja bland en massa sju-åringar…   någon som har några råd och tips om vad jag ska göra? Var inte blyga för att kommentera 😉

[Sweetmimo25]
0

Skit i vad dom säger så länge du har kul när du rider och värkligen tycker att det här är min grej liksom:)

Och om dom säger så till dig, igga dom, själv skulle jag dissat dem;) inget jag rekommendera men men.

[Sweetmimo25]
0

Oftast får man byta till andra grupper rätt snabbt:)

[MajaWrangstadh]
0

Ring och prata med ridskolorna och förklara din situation! Eller åk dit så kan dom visa dig runt också. Dom kommer placera dig i den gruppen som passar bäst både ålders och kunskapsmässigt. Min syster började rida när hon var tolv och jag känner många andra som också startade i den åldern, inget konstigt alls. :) LYCKA TILL!

Wilma03
1

Jag började rida när jag var 12år =). Inget konstigt med det och oftast snappar man upp kunskapen på ett annat sätt när man är lite äldre och får snabbt avacera uppåt i grupperna.

Cissi-93
0

Du kanske kan ta ett antal privatlektioner och lära dig grunderna så du kan hoppa in i en högre grupp direkt? :)

mariasvensson
1

Tack för alla svaren så jag har nu mejlat ridskolan och att jag vill börja och jag ska skita i vad andra tycker och tänker det är väl bättre sent en aldrig?😉

BettaSplendens
0

Jag började när jag var 12 (för två år sen). I början gick det lite slött men när man väl fått börja rida lite mer själv brukar det sätta fart! Jag har gått upp flera grupper nu o rider med dom som ridit mycket längre än mig. Man lär sig ofta snabbare när man blir äldre :)

nattis1337
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jag är 13 började när jag var 12 och då kom jag med i en grupp med massa små barn (va inte kul!!) men där så lärde jag mig grunderna !

sen när jag hade varigt kvar  den gruppen en termin (21 lektioner ) så fick jag börja i en annan där dom var jätte duktiga och hade ridit i 3-4 år om inte mer !så kommer jag där som bara kan grunderna !

så ska vi hoppa och jag hade aldrig hoppat men det gick jätte bra (hade stallets största häst då !!) vi hoppade då 1 meter så det känndes jätte högt men jag klarade det !!

jag när jag hade börjat rida !! (dålig bild men spela roll )