Spatt!?
Hej alla glada kunniga hästmänniskor!
Jag har en fråga ang spatt. Eller inte fråga utan mer en undran, jag vill ha information om det från någon som kanske har en spatthäst? Har sökt & läst lite på nätet men tycker det står ganska knapphändigt, dessutom borde de som har/har haft spatthästar veta allra bäst eller? Åsikter & info tack =)
Mvh Mia
Exakt vad vill du veta? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Allt =)
Saken är den att vi ska ta en spatthäst på foder. Vi vill bara kunna skogsmullerida den, & rida på banan någon gång. hans ägare har svarat tålmodigt på mina frågor & visat alla papper som finns på veterinärsbesök & equiterapeuter.
Men så är ju kanske hon "partisk". Hästen är EJ tringalmärkt men håller inte för hennes ridning & mål.

Var sitter spatten i för led?
Okej, är det utläkt spatt eller "ny" spatt, eller vad man ska säga? Spatt är ju lite lurigt sådär, vissa hästar kan visa skugga på röntgen men gå hela livet utan att visa nån som helst hälta eller annat problem av det. Men även om hästen inte visar hälta i dagsläget, och kanske inte gjort hittills i livet, så kan det ju komma precis när som helst. Men som sagt, så behöver det inte. Så det är ju sånt man aldrig vet… Ovilja att gå framåt, stelhet och svårt att sätta under bakbenen är väl i alla fall nåt man bör vara uppmärksam på.
Är det nåt annat du undrar över så fråga gärna, jag är dålig på att bara berätta utan att veta exakt vad folk vill veta, blir lättare om jag får frågor. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Bakre hasleden (har jag för mig)
De behandlade sista gången i våras, har haft det i 2år. Stod på alla vet.papper : " hästen skall sättas igång fösiktigt för att öka träningen succesivt". Vi kommer rida ca 3-5 gånger i veckan.
Jag har läst att man ska hålla dem igång. Det kommer stå i avtalet att han har spatt, frågan är ju om det kan gå så långt att man får avliva honom =(?
Jag tror ju (hans ägare också) att han kommer hålla för vår ridning. Jag är bara nyfiken på era erfarenheter.
Du vill inte höra mina erfarenheter, tro mig.. ;)
Nejdå, men en kompis förra häst hade haft spatt i flera år när hon köpte henne, men aldrig visat någonting. Men sen blev hon halt ca ett halvår efteråt, och sen kom ett par hältor med jämna mellanrum. Det var höger bak varje gång, där hon hade spatt. Men då var hästen 15 år, och hade ju hållt för ridning i flera år trots spatt. Och det funkade mellan de korta hältorna också. Sen så dog hon i en olycka, så där vet man ju inte hur spatten skulle ha utvecklat sig, eller om det ens var spatt.. Är ju inte 100% säkra på det.
Sen så är det två hästar i stallet som tagits bort pga spatt, den ena efter att ha vilat i 1,5 år och den andra togs bort nu i sommar efter drygt två års vila. Och det var så illa så hon inte ens kunde gå i hagen, annars hade hon fått göra det resten av livet.. Så mina erfarenheter är väl inte de bästa. ;)
Fast sen är jag inte helt säker, men tror att en annan häst i stallet kanske har spatt, en herre på 20 år, och han håller för skogsridning utan problem i alla fall. Men som sagt, inte helt 100 på att han har spatt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Den här herren är 15 år i år. Och hon som äger honom tror att han är så bra nu som han kommer bli. Just nu har han hållt för ganska hård ridning, men sån ridning blir det inte här =)
Får han så ont att han inte ens kan gå i hagen, då måste man ju ta bort honom, finns ju liksom inget att välja på..
Det finns ju rätt många spatthästar där ute, en del triangelmärkta & en del som man kan rida i stort sett som vanligt på. Sånt kan man ju aldrig veta..
Tack snälla för du delar med dig, nån mer som har kunskap?

All spatt är bak. Finns inte spatt fram på hästarna.
Spatt kan finnas på tre leder eller vad det heter. Sitter det i nedersta så "läker det ut" fortare i mitten är det 50 % chans och högst upp är oftast svårast att få det bra.
Är spatten utläkt så kan det komma fram när som helst vid minsta ansträning. En häst behöver röras ofta i mycket skritt när den har haft spatt. Skritt stärker hästen.
Det är vad jag har hört. Har haft 2 spatthästar ståendes här. Båda är döda men pga olycka efter att dom börjat ridas igen. Så jag vet inte om dom skulle vara friska i dag och ridbara.

All spatt är bak. Det finns inget som heter spatt fram på hästarna.
Spatt kan finnas på tre leder eller vad det heter. Sitter det i nedersta så "läker det ut" fortare i mitten är det 50 % chans och högst upp är oftast svårast att få det bra.
Är spatten utläkt så kan det komma fram när som helst vid minsta ansträning. En häst behöver röras ofta i mycket skritt när den har haft spatt. Skritt stärker hästen.
Det är vad jag har hört. Har haft 2 spatthästar ståendes här. Båda är döda men pga olycka efter att dom börjat ridas igen. Så jag vet inte om dom skulle vara friska i dag och ridbara.
Kan ju tillägga att det är vanligast med spatt i de två nedersta lederna också..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vanligt ja, men jag skrev om vilket som var lättast att få det att "läka". Det läker ju inte utan ligger vilande hela tiden. Så fort det överansträngs så kommer det tillbaka som ett brev på posten. :(
Nej nej, jag vet att det inte var det du skrev om. ;) Men tänkte bara att det kanske kunde vara intressant att veta också.. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Haha ok, ok jag trodde du missförstod mig. sorry! :)

en ponny i vårat stall misstänker dom har spatt, ska göra en utredning nu
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~