Hästpass följa hästen
Enligt lag så ska ju hästens pass följa med hästen. Så om man lämnar sin häst på träning, på foder osv så ska ju hästens pass följa med. Men som jag uppfattat det så är det väldigt lätt att lämna iväg en häst på tex slakt eller liknande, om man har hästens pass. När jag slaktat häst så har dom inte ens frågat efter vem som äger hästen. Däremot så är det väldigt svårt att göra någonting alls med hästen om man inte har hästens pass. Ägarbevis verkar inte vara intressant.
Så frågan är, vågar man lämna bort passet?
Medarbetare på westernridning.ifokus
nej, jag hade hellre tagit kopia på passet o skickat med hästen, med motivationen om någon skulle anmäla att det är enkelt att slakta hästen eller sälja hästen.
svårare är det ju om tex fodervärden ska till klinik med hästen eller ut och tävla….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag hade nog hållt mig nära så jag kunde rycka ut i sådana tillfällen.. hade inte vågat skicka med passet. Möjligtvis efter ett tags tid då man lärt känna fodervärden!
Passet måste följa hästen direkt!!
Det kom ju delvis till för att veterinären ska kunna stämpla i passet om hästen inte får flyttas pga smittsam sjukdom…
Skulle detta hända & passet inte finns tillgängligt så ska det gå till åtal.
Vågar man inte lämna passet för risken att hästen ska slaktas så vill jag bara påpeka att svart-slakt förekommer fortfarande & på ngt sätt lyckas de ju dessutom få ut hästar utan pass ur landet…
Känner du att du inte vågar lämna ifrån dig passet = lämna inte ifrån dig hästen heller. 😉
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

Har man inte typ 3 timmar på sig att få fram passet vid behov? jag har aldrig haft min häst så långt från sitt pass, än att jag/någon kunnat hämta det vid behov (vilket aldrig har hänt på 10 år…)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kan tillägga att jag lämnat iväg passet en gång, till en tjej som jag och många i min omgivning känner sedan länge, som tävlade min ponny under ett meeting när jag inte kunde närvara. Var några skitnödiga veckor efter meetinget när hästen kom tillbaka till stallet men ryttaren försvann med passet! Aldrig mer!
Ett regntäcke behöll hon också men det orkade jag inte tjaffsa om, huvudsaken var att jag fick tillbaka passet till slut på diverse omvägar.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Hmm, mitt tidigare inlägg försvann innan det blev inlagt…
#4 Det här med 3 timmar gäller endast om hästen förflyttas till fots t.ex. rids eller körs… Se sid 3 i http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr57c.pdf
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#5 Ja det är ju även sånt jag tänker på. Jag vet ju själv hur lätt det är att tappa bort saker och ting, och tänk då om en fodervärd lämnar tillbaka hästen och säger att hon inte hittar passet. Jag kan ju liksom inte gärna åka hem till henne och leta. Tappar jag bort det hos mig så kan jag ju själv leta igenom min egna lägenhet. Och tänk om fodervärden säljer vidare (jag har ju själv "ägt" en häst utan att haft riktiga ägar-papper på det).
Jag har ju inte passet förvarat i stallet heller, det är ju förvarat i min lägenhet. Så om det är förvarat i min lägenhet när hästen är i mitt stall eller i en fodervärds stall, vad spelar det för roll liksom? Jag vet ju att det är väldigt få som har sitt pass i stallet. Sålänge det går att få fram inom 3h. Alltså får man väl välja en fodervärd inom 3h radie ;P
#6 Så kontrollanten kan inte vänta i 3h om hästen är i stallet, men om jag är ute och rider så kan dom vänta i 3h? Hur gör man om man har passet hemma? Vilket ju dom flesta har eftersom det är en värdehandling.
Och om vi frångår lagen, hur fungerar det i praktiken. Lämnar ni mer eller sparar ni passet hemma när ni lämnar iväg hästen?
Vi lämnar passet med hästen. Passet är annars hemma.
Det jag tycker är mest underligt är att man ens ska behöva ha pass i dagens datasamhälle. Identitet, vaccinationer och sjukhistoria går alla att lägga in på en databas. Behövs egentligen endast en chipavläsare så skulle man kunna få fram all information. Alla hästar skall väl chipas.
#8 Fast det blir jobbigare att arrangera tävlingar om hästägarna inte har ett vaccinationsintyg att visa upp. Om alla arrangörer måste ha tillgång till internet på tävlingsdagen och stå och läsa chip och kontrollera mot databasen. Och jobbigare för veterinären när dom ska vaccinera, då måste dom ju ha tillgång till internet ute vid hästen för att kunna skriva in att hästen är vaccinerad.
#9 Nej, det borde inte bli svårare. Inom travet vaccineras hästarna och registreras i ST´s system. Det går inte att anmäla en häst som inte har godkänd vaccination. Det skulle väl inte vara så svårt att införa i TDB.
Nu går ju allt att göra till appar som kan laddas ner på telefonerna så inte ens en veterinär borde ha problem att registrera det. Annars går det säkert att registrerade då veterinären kommer till sitt "kontor". Många veterinärer har redan dator och skrivare i bilen redan idag.
7# Nej, det är så lagen ser ut… Men bor man i närheten så hoppas jag att man får hämta det då inte heller jag har det i stallet.
Då vi lämnat iväg på foder el.dyl. så skickar vi med hästens pass - MEN vi skriver noga ner i avtalet att om passet blir förstört eller kommer bort så är det den som har hand om det som bekostar & ombesörjer ett nytt pass samt ersätter oss med slaktvärdet samt kostnad för avlivning & omhändertagande… Tror detta får de flesta att vara rädda om det & måna om att lämna tillbaka det tillsammans med hästen.
Man får ju inte ens lämna ett sto på betäckning utan att lämna passet där.
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#10: Och den dag det är strömavbrott eller solstormar så lägger vi helt enkelt ned alla tävlingar, vaccinationer och avlivningar? Och smartphone ska vara en förutsättning för att få hålla häst?
#10 Min veterinär har inte dator i bilen, om han ens har det hemma… Och skulle han haft dator/internet/smartphone så hade han ändå inte kunnat lägga ut något för det finns ingen mottagning what so ever i/omkring mitt stall.
Min klubb har inte någon tävlingsdatabas (ja det finns massa klubbar utanför ridsportsförbundet, inom western är dom flesta klubbar fristående, det finns wras som har en databas men dom tävlingar jag går på är inte anslutna). Det blir även svårt om man vill göra en liten inofficiell tävling. Det begränsar till dom stora föreningarna där det finns internetmottagning att arrangera event.
Visst, vill man se problemen och inte möjligheterna så finns det massor av hinder. Underligt att allt detta fungerar inom travet, t.o.m. ponnytravet som även registrerar mätintygen så man slipper ha med det.
#12 Konstigt att allt detta fungerar inom travet. Anmälan gör man väl innan tävlingsdagen eller..? Om inte så kan man gott införa det. Det är rätt ofta man inte har möjlighet till efteranmälan redan idag, så varför inte införa att anmälan skall vara inne senast ett par dagar innan tävlingstillfället. Då kommer man undan de problem du tar upp.
#13 Vill man skulle man kunna ha ett intyg på vaccinationerna så mailar man bara in kopian till TDB. (Om man inte har internet, som tydligen inte fungerar inom ridsporten, så kan man köra med snigelposten. Funkar det med)
Vill man kan man ha krav på att alla tävlingar och anmlningar skall registreras via en databas. Det underlättar rätt mycket faktiskt.
#14 Ja, fast TDB begränsar för dom små arrangörerna. Dom som vill ha en eller två tävlingar om året och låter alla vara med oavsett medlemskap. Ska man skapa en tävlingsdatabas för dessa. Vem ska sköta den? Det kostar arbetskraft vilket oftast betyder pengar om inte någon kunnig vill ställa upp ideellt.
#14: Travtävlingar arrangeras vanligen vid travbanor, som brukar ha väl uppbyggda system för strömförsörjning och kommunikation. Det är mindre säkert att samma resurser finns vid en liten landsortsklubbs anläggning och ännu mindre sannolikt att det finns vid startplatsen för en distanstävling.
#16 Fortfarande. Om man anmäler innan tävlingsdagen är detta med datakommunikationen redan löst. Då behövs det ingen datauppkoppling.
Under själva travtävlingarna kontrollerar man aldrig vaccinationer. Det kollas automatiskt vid anmälan så det spelar ingen roll om man har tillgång till nät eller inte just då. En chipavläsare är allt man behöver.
#15 Varför kan inte småklubbar ansluta sig till TDB?
#17 För att det dels kostar pengar och dom som håller i TDB vill ju då att man blir medlem i deras förening, som en underklubb, och då gäller det att man har samma intressen.
#18 Då borde man kunna tänka om. det kan knappast vara dyrare att hålla ett datasystem för ridhästar än för travare.
#19 Vad menar du med tänka om? Det är säkert inte dyrare, men om man inte har något som helst samarbete och inte är intresserade av det heller, varför ska man då betala för att få vara med i en tävlingsdatabas som man inte är intresserad av? Och alternativet är att själva betala någon för att lägga upp en ny TDB. Det är bra mycket mer politik i det här än vad du verkar förstå.
#20 Kanske för att underlätta detta med registrering av vaccinationer och mankhöjder. Det kan ju vara nog så bra.
Men vill man inte inom vissa organisationer borde de som vill åtminstone slippa släpa med sig hästpass överallt.
Fast det verkar som om ni inte tycker att det vore bra och då är det svårt att övertyga.
Jag ville bara påpeka fördelarna med en gemensam databas där man kan gå in och hitta alla dessa uppgifter utan att man för den skull måste ha passet med sig.
Synd att ni inte ser fördelarna utan bara problem…😕
#21: Det spelar ingen roll vilka de eventuella fördelarna är om problemen gör det ogenomförbart.
#21 Jag ser absolut fördelarna med det. Det är inte det som är grejen. Jag påpekar att jag ser problem som gör att det inte går att genomföra och därför känns det inte aktuellt. Det handlar om så mycket mer än bara fördelarna vs nackdelarna.
Varför inte köra på det föreslagna nya systemet och behålla papperspasset?
Alla anmälningar som i nuläget görs via tdb sker som vanligt, men det går inte att anmäla om hästen inte är vaccinerad. Det betyder att man inte måste visa vaccinationsintyg innan man lastar ur på en tävlingsplats, det är redan kontrollerat.
Jag har svårt att tänka mig att en veterinär inte skulle ha någon som helst internetanslutning, måste ju inte vara på gården utan registrering av en vaccination kan göras från kontoret lika gärna.
Hästpasset fylls i som vanligt ifall man vill åka på någon liten tävling eller liknande som inte är ansluten till tdb eller åka någonstans med hästen där de inte har tillgång till tdb.
Det borde vara enkelt att hålla det digitala passet uppdaterat på vem som står som ägare för hästen och alla slakterier och sådant borde vara tvugna att kontrollera det digitala passet och kräva legitimation av ägaren (som när man hämtar paket, om ägaren inte kan får man ta med sig ägarens + sin egen legitimation och det skrivs då in i passet vem som legitimerade sig).
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#24 Jag är skeptisk till att min gamla veterinär, nästan döende, har någon dator hemma faktiskt.
Sen blir det ju mer administrativt arbete vid dagens slut om veterinären måste sätta sig och föra in sådant på datorn.
#24 Lite av det som jag ville ha fram. 😉Toppen!
När vi lämnade ut min ponny på lån så fick hon endast med kopia av passet.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#25 Då är det väl tur att veterinärkåren föryngrar sig, då.
#25 Alla veterinärer och de flesta andra yrkesgrupper jag vet om som åker runt till stall har en dator i bilen som de använder till att skriva ut kvitton och sådant med. Sen känner jag bara en person i åldern mellan 10 och 65 som inte har internet, och det är bara för att hon är livrädd att få virus på sin dator.
Så även om det kanske blir en omställning för din veterinär tror jag det är ett väldigt litet problem.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
De två stall där jag håller till har usel eller ingen kontakt med GSM, 2G och 3G, för att inte tala om 4G … Lite svårt att gå in i databasen och kolla chipnummer då, om man inte ska in i hus och koppla upp sig på den fasta linan.
Jag reagerar på det där med att ha tre timmar på sig.
När jag köpte min häst skulle passet skickas in till rasklubben för att DE skulle skriva in ny ägare och stämpla och ha sig. De skickade det sen mot PF för att få in sin administrativa avgift. Det var alltså iväg i en vecka! Jag ifrågasatte faktiskt varför även passet skulle skickas in (I passet står det bara att ägarbeviset ska skickas, men jag fick ett brev som snorkigt angav att passet oxo måste skickas in) men fick veta att så är det bara. Att det står annat i passet är att det ändrats sen just min hästs pass utfärdades 2003.
Hade ju kunnat bli väldigt intressant om nåt hänt då, när jag varken hade ägarbevis eller pass eftersom postgången är så oerhört inte-snabb.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#31 Ja, det här med Ägarbyte (i de föreningar som kräver in passet) är ju undantaget från regeln…
Jag tar alltid en kopia på asset innan & sen begär jag ett bevis på att Passet är inskickat för Ägarbyte, har fått det via mailen & skrivit ut…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!