Ta av bakskor - rida som vanligt?
Hovslagaren kommer på tisdag morgon och tar av bakskorna på min häst (hon ska släppas ihop med en ny hagkompis och stallägaren är nojig), dom sätts på igen efter ett par dagar bara. Kan jag rida som vanligt under den här tiden? Jag har även en dressyrlektion samma dag ett par timmar senare, är det ok?
Jag har aldrig upplevt henne som ömfotad, dock började vi använda bakskor på henne därför att hovslagaren tyckte det var bättre så. Hon gick med bara fram ett par månader efter det att vi köpt henne alltså, men numera har hon skor runt om.
Det är omöjligt att säga, antingen så går det jättebra eller så har hon vant sig vid skor och kommer därför ömma. Men rid som vanligt du, var bara uppmärksam på hur hästen beter sig och rör sig när du rider. Din dressyrtränare bör ju dessutom kunna se om hästen ömmar. 🙂
Sen beror det väl lite på din hästs hovkvalitet och så också, om det är en bra idé, så det kan vara smart att fråga din hovslagare om det också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Säger som #1, det beror på hästen. Min häst drar gränsen vid att skritta i gräset om han har tappat en doja. Det kan han gå med på, men inte trava eller gå på vägen. Han tycker ungefär lika mycket om att gå barfota som jag. Sen finns det ju de som inte ens märker att de tappat en sko, så fråga hovis och lyssna på hästen.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag hade frågat hovslagaren. Sedan hade jag testat att gå ut med henne och se om det börjar ömma innan jag gått på en dressyrträning. Omöjligt att säga eftersom det kan vara så individuellt. Hur har hon betett sig vid tappskor? Testa att rida ut lite efteråt och se eller gå med henne till hands.
#3 Sen jag haft henne har hon aldrig tappat någon sko så svårt att säga. 😃 Stallägaren (som har rätt bra koll på henne) trodde inte att det skulle vara några problem i och med att ridbaneunderlaget är så mjukt, det är mest om vi rider ut som jag bör passa mig. Men jag ska absolut kolla med hovis!
Ja men tror du, hovslagaren samt stallägaren att det inte ska vara några problem så testa i alla fall. Om hur blir öm eller visar obehag under dressyrträningen kan man alltid avbryta. 🙂Synd bara om det ska gå dåligt och att hon blir ömfotad av detta, min häst blev det och nu går hon inte att rida utan skor.
Som ovan säger så är det väldigt olika, min häst går på precis som vanligt utan bakskor, men hon sliter väldigt fult på hovarna så hovis blir inte så glad när det är dags att sätta på skor igen om jag plockar av dom. En kompis gamla häst kunde däremot inte lämna sin box om han tappade en sko, då hoppade han på tre ben..