Övertala mamma och pappa
Jag vill börja rida men jag får inte för mamma och pappa har försökt att övertala dem flera gånger men dem är så envisa. Dem säger hela tiden att det är för att pappa är allergisk men det är ju inte han som ska rida utan jag! Någon som kan hjälpa mig med att försöka övertala dem även fast pappa är allergisk, eller är det helt omöjligt?
Fråga om det verkligen bara är pga allergin de inte vill. De kanske tycker det är för dyrt med ridning, det kostar ju ändå en hel del! Min mamma är allergisk mot hästar men jag har ridit hela mitt liv. Se bara till att inte förvara ridgrejerna inne i huset och duscha efter du varit i stallet. Om du behöver skjuts till stallet kan det bli svårare. Min mamma blir ofta väldigt allergisk av att hämta mig från stallet då jag då är full i päls. Men hon har även varit med mig i stallet några gånger och tagit medicin innan och hållit sig mest utomhus och det har gått bra. Så är det bara pga allergin så får ju du förklara hur du ska göra för att se till att din pappa inte behöver påverkas. Jag som också är allergiker(ej mot häst) vet hur otroligt jobbigt det är att vara allergisk så ska du rida så får du ju se till att lösa det för att din pappa inte ska påverkas. Lycka till :D
Jag tror inte att det är för att dem inte har råd då skulle jag annars bara kunna skippa månadspengen men jag tror att det kan vara för att dem tycker att hästar är lite läskiga… Sen kan jag inte få skjuts av någon eftersom det är bara pappa som kan skjutsa mig men jag får försöka övertala dem på något sätt. Tack för hjälpen
Min pappa tyckte också att hästarna var superläskiga, haha, men när han hade följt med mig några gånger så hittade han en fjording som han blev kompis med och hälsade på varje gång han kom dit och nu har han även ridit med mig på min sköthäst! Sen får du ju förklara att visst, de är stora och det kan hända olyckor(första gången jag ramlade av blev pappa helt förskräckt och vi åkte och köpte ridväst och allt möjligt.) men det är så otroligt givande och man lär sig om ansvar och respekt! Det bästa är att själv medge de negativa delarna men samtidigt visa på allt positivt!
Hej, jag vet verkligen hur du sitter. Har själv exakt samma problem. Men prata mycket om hästar och så, sedan om din pappa klagar på sin allergi så säg att det inte är han som ska rida och han behöver bara skjutsa dig, att han inte behöver komma i närheten av hästarna om han inte vill. Mina föräldrar klagade också på min pappas allergi och kostnaden, hur farligt det är och så. Men jag betalar nu min ridning själv, dom ställer upp med att skjutsa och så. Min vän som aldrig har ridit förr har även börjat komma med mig. Så jag är inte ensam, det är även ett plus med det då man kan dela upp skjutsningen.Om du inte vill rida själv så sök upp någon och försök få dom med så de kan testa, vissa gillar det faktiskt.
Du behöver ju inte heller rida en gång i veckan nu direkt, utan börja smått som en gång i månaden. Sedan när de ser hur glad du är med hästarna och så, brukar de oftast ge med sig lite. Funkade för mig i söndags. Om de klagar på att det är ''så farligt,många olyckor händer med häst''. Då brukar jag säga.
''Om jag inte testar något är det ingen vits med livet. Då jag cyklar kan det hända exakt lika mycket, till och med värre saker än med hästar. För jag vill inte heller sitta på en stol resten av mitt liv, sedan när stolen går sönder så dör jag och ingenting har jag gjort.''
Med det menar jag egentligen. Varför ska man leva om man ändå inget gör, man lever bara en gång så jag lever hellre riskfyllt och dör lycklig än att leva och sedan då man dör inte ha upplevt något.
Men kan kortfatta det hela.
Kostnaden: Förklara vad det hela kostar med att ha ett stall och att man måste få in pengar till hästarna. Om du vill det så kan du förklara att du kan betala ridningen, att de bara kan bidra ibland.
Allergi: Klargör för dem att din pappa inte behöver (Om han inte vill) gå i stallet/i närheten av hästarna. Att du kan (Om du får egna ridkläder) ha de i garaget/Område där det inte spelar så stor roll.
Farligt: Säg att vad jag än gör i livet finns det en liten risk. Så oavsett om jag cyklar,vandrar,sitter,sover eller rider så kan något hända. Så varför inte ta den lilla risken som finns och göra det jag vill. Du kan även förklara att om stallet har ridväst,ridhjälm att låna så minskar det risken att du skadar dig lite.
Dom har klagat på allt detta. Men jag gick på som en ångvält och fick dem lite uppmjukade. Tro mig, mina föräldrar var helt non stop i början av sommaren. Pappa vägrade, mamma vägrade, men jag är envis som en åsna och ger inte upp hoppet. 😉
Blev rörigt och så, men lite förklaring och tips blev det hoppas jag :)
Jag vet några som rider och har en allergisk i familjen. De har fixat en duschsluss så att de inte drar in någon häst till resten av huset.
De haren egen ingång för hästgrejer, där de kan klä av sig hästkläderna, hoppa in i duschen och kliva ut på andra sidan där de har vanliga kläder. Det skulle nog vara bra att ha en egen tvättmaskin i hästrummet för bara hästgrejer. Kräver dock att man har två ingångar och är villig att bygga om litegrann.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Jag har nu pratat med mamma (de bästa sätter att övertala dem med är att bara mamma) och hon ska prata med pappa ikväll om det så man får hoppas på det bästa 🙂
Tack för alla tipsen :P