Galopp på travare..
Lärde min travare de där med galoppen för ett tag sen, brydde mig inte så mycke om de där med vänster o höger då, men nu är hon säker på galoppen så ja tänkte ta tag i det där, men det går inge bra. Har ridit på volter och så för att hon lättare ska ta höger galopp men hon går alltid i vänster. Nån som har något tips?
Har inga bra tips på det. Men fortsätt träna på volten och hoppas att du får svar av nån annan härinne oxå… ; )
Prova att fatta galoppen i ett hörn av paddocken/ridhuset.
/Elin

Ställ henne utåt och fatta galopp på volten el med hjälp av ett hörn. Att du ställer henne utåt gör att du öppnar upp innerbog och på så vis hjälper henne att lättare göra rätt. Se oxå till att du sitter rätt.
hon behöver stärka sig..

Jag har provat att vända i hörn o.s.v men de har inte gått så bra hittills ibland funkar de men ja ska fortsätta med de så kanske de lossnar.
#4 Något tips på hur jag gör det då?
tack för tipsen btw!

Tänk på att göra flera fattningar och inte galoppera runt runt. Det är fattningarna som stärker, varefter hon blir stadigare i fattningarna så går det bättre o bättre. Så fattningen blir, blir oxå galoppen. Men gör inte heller för många fattningar så hon ledsnar.

Tack så mycket för tipsen! Ska tänka på det där med fattningarna!
#6: nej man ska ju absolut inte "harva runt" men jag tror också att det är viktigt att, åtminstone i början, tänka framåt och bjuda på en bra galopp innan man bryter av, för att visa och lära hästen att det är målet och det man önskar..