Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 10204 ggr
brandie
0

Rapsolja?

Hur effektivt är det att ge rapsolja till en tunn häst? Kan det göra skillnad? :) Och hur mycket kan man ge isf?

Praefatio
1

Det kan göra skillnad. Man pratar mycket om majsolja till häst men jag har pratat runt lite och det verkar som att denna tradition att ge majsoljs till häst egentligen kommer ifrån USA där ju majs är en extremt populär råvara och används till och i i princip allt. Där är majsolja billigt = man ger det till djuren, och genom importerade böcker och dylikt har det därför blivit vanligt att man säger att majs är bäst till hästar även här… precis som att man i många hästböcker fortfarande kan läsa att corn flakes är bra att ha i fodret, när man aldrig har givit corn flakes till hästar i Sverige.

Svensk rapsolja av god kvalitet är väldigt näringsrik och bra och kan absolut ges till tunn häst. Min får det just pga svårt att hålla vikten och jag märker skillnad. Han får en rejäl skvätt, ca 1-2 dl per dag. Det är bra att börja smått och öka sakta.

Tittar man på näringen i majsolja så är det i princip det absolut sämsta du kan äta. Det innehåller absolut ingenting vettigt, mer än energi. Som att käka papper ungefär. Inga nyttiga fettsyror, ingenting vettigt alls. I människosammanhang brukar man starkt avråda från majsolja alls och rekommendera oliv- eller rapsolja istället, om inte annat för att väldigt mycket majsolja idag kommr från genmodifierade plantor.

En av de viktigaste källorna för mina spekulationer är Näringsmedicinska uppslagsboken av Peter Wilhelmsson. Wilhelmsson är fil mag, naturläkare (SNLF) och näringsmedicinare (NMTF).

niare
0

finns dock dom som säger att man absolut inte ska ge rapsolja till häst. jag gav de till min men han blev för het

brandie
0

#1 Tack för ditt långa svar :D låter ju riktigt bra om de hjälper!

#2 Ok, jag får se hur han verkar efter ett tag :P

[muff]
0

Min halvfoderhäst fick det förra vintern för att hon smalnar av till hösten-vintern och det hjälpte faktiskt lite. Nu har hon dock inte det, men man ger det för att få dom att gå upp i hull tror jag! :)

joannahalvarsson
0

1# tror du att det skulle funka att ge till en ponny som lätt lägger på sig för att hålla vikten?

Praefatio
0

#5 Hur menar du nu, har hästen lätt eller svårt att hålla vikten? Har hästen lätt att lägga på sig finns det betydligt bättre mat att ge för att hålla en bra vikt :) Grovfoder i första hand, dvs hö/hösilage och lucern.

joannahalvarsson
0

#6 den har svårt att hålla vikten :/

Brollan1
0

Jämför man innehållet i oljor så är fiskleverolja det som är absolut bäst eftersom den innehåller så mycket omega3 i sin bästa variant. Näst bäst är linfröolja sen kommer raps oljan. Prismässigt så är raps oljan att fördra. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Aribigga
1

Vi funderade på att ge min mammas förra häst olja i maten eftersom han var tunn. En veterinär avrådde dock detta eftersom det kan minska upptaget av det andra fodret i tarmen på något sätt.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
0

#8: Hästar tar upp omega 3 ur växter (till skillnad från människor) och behöver inte tillskott. Liksom människor ska de ha balans mellan omega 3 och omega 6, så tillskott av det ena utan det andra rör bara till det.

Lorita
3

fiskleverolja? Till ett djur som är vegetarian? känns inte helt rätt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Brollan1
0

"#10 skrivet av Gronstedt " Både rätt och fel, det är bara det att det finns så lite omega3  i förhållande till omega6 att förhållandet alltid är fel till omega6 favör vilket förståsigpåarna hävdar är dåligt. Sen finns omega 3 i 2 varianter varav den som är bäst i det närmaste bara finna i animaliska oljor som fiskleverolja. Sen så är det så att hästar som lever utan att se solen på vintern, alltid har täcke på sig behöver ha tillskott av bla d-vitamin och det tillför oljorna. jag ger olja på vintern just pga detta.

Sen har gräs mycket små mängder med olja i sig överhuvudtaget. Så om man ska utfodra med fett till häst så får man söka det som är bäst.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Brollan1
0