Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettexteriör
Läst 10474 ggr
KnutKrut
0

Vikt på b-ponny?

Min lilla b-ponny har i sommar varit alldeles för fet och vi har haft kort och magert bete och/eller munkorg och vi har försökt motionera mer (med tveksamt reultat).

Hur mycket bör en b-ponny väga egentligen? Alltså inte superfit i tävlingskondition utan en ponny som är utom fara för de risker som övervikt medför. Alltså vikt på en ponny som max har en lätt övervikt.
Ponnyn ifråga är shettis/russ och ca 110 cm hög. I nuläget väger hon ca 265 kg och hon är helt klart fortfarande tjock även om fettdepåerna hon hade på försommaren inte är mycket kvar av.

Vilken vikt ska vi sikta på? Hade tänkt få henne i normalvikt under vintern så att hon inte är tjock när nästa betessäsong börjar, vilket hon tyvärr var i våras.

majaliten
0

Tycker vilket alltid är miss visande på både häst och mäniskor . Sattsa på att få bort fett depåerna och ha hästen i kondition för muskler väger mycket också . Och om man har en häst som lätt blir tjock så kan man motionera den oftare utan att minska maten för då kan den få andra problem . Och när de är överviktiga så har de lättare att få få g . Men så fort hästen därpå sog fina inte risk en på samma sätt för fång och motion hör ihopp genom att man kan motverka fång med ordentligt med motion och inget onödigt kraft med socker och stärkelsen bara Hö och mineraler . Motionera två ggr dag eller lång turer (anpassa äter hur hästen orkar inför tränad ) Men vikt för mig är väldigt miss visande

Caroline L
0

Jag tycker också att vikt är missvisande. Kolla istället på hur hon ser ut och jobba med mat + motion i balans. Alltså se till att hon bränner mycket per dag och det gör hon med långa turer. Hästar ska röra sig minst 3 mil per dag.

Jag hade ett VÄLDIGT nätt varmblod, alltså väldigt nätt i typen och inte alls hög som vägde "för mycket" enligt sifforna på vågen om jag nu ska tänka så. De andra varmblod i samma typ som henne vägde runt 400-450 kg medans min vägde 550+. Och jag ansåg ändå att hon behöver lägga på sig och träna. Hon var liksom trots vikt smal.

Så jag anser att det är bättre att du motionerar henne mer än att dra ner på maten.

KnutKrut
0

Med motionen så gör vi så gott vi kan, men hon är barn- och sällskapsponny och aktiveras med rid- eller körturer några dagar i veckan. Maten måste regleras för hon gick i försomras på bete som plötsligt växte sig väldigt kraftigt. Om hon äter en, för sin storlek, måttlig grovfodergiva så tror jag att hon kommer att hålla sig i ok hull och om hon inte får gå på storhästbete utan munkorg. Så hon ska inte ha mindre mat än en ponny av hennes storlek och typ, men heller inte mer.
Hon går i stor, mager hage med hästkompis och även vintertid har de stor yta att röra sig på.

Jag tänkte bara på vad som brukar vara normalvikt för grövre b-ponnys så jag vet hur mycket vi har att jobba med. Hon har som sagt inte längre fettdepåer runt svansen och hon har normal mankam. Fortfarande för mycket hull vid manken och när hon är sadlad eller selad har hon en ordentlig valk vid framtill. Men fettet där är iallafall mjukt och dallrigt och inte hårt. Hon är också betydligt piggare än hon var när hon var som tjockast, travar gärna och kan hålla traven längre sträckor (500 meter iallafall) utan att bli flåsig eller vilja sakta av. Så vi är på väg åt rätt håll!

Caroline L
0

Vad bra men fortsätt åt det hållet så ska det nog gå bra. Hur gammal är hon förresten?

Nu är ju din en korsning, men russ kan ligga på allt mellan 200-250 kg CA. Mitt russ jag hade som barn vägde ca 255 kg.

Tusen
1

Vi har shettisar som väger runt 230 kg utan att de är tjocka och russen väger nog närmare 300 kg. Alla är välmusklade och smala.

KnutKrut
1

Eftersom hon är så pass liten, bara lite större än en maxad shettis kan det kanske vara rimligt att försöka hålle henne strax under 250 kg? Hon är ganska grov, men hon är drygt 4 år så det är en ung ponny och det är ju dumt att låta henne väga för mycket redan som ung. Den kraftiga övervikten hon fick i försomras var första gången hon blev tjock och vi agerade direkt så jag hoppas att det inte kommer att upprepa sig, men det hänger förståss på oss.
Jag är ingen proffs på att mäta vikten, men om man känner på henne så behöver hon tappa mer i vikt innan hon ser ok ut. Och då menar jag ok som rimligt ponnyhull, inte att ok skulle vara smal.

Men tack för viktinfo. Jag vet att man inte ska bli blind på siffror, men det är bra att även ha det som måttsock. Man blir ju lätt så van vid att se sin egen häst att man även blir lite hemmablind.

Caroline L
0

250 kg låter som en rimlig vikt, det är normalt bland russ. Och då är det inte så mycket hon behöver gå ner. Sålänge hon inte ser tjock ut och har fettdepåer. Och eftersom hon är så pass ung kommer det nog gå snabbt med rätt motion. Hade hon varit medelålders hade det kanske tagit lite längre tid.

Jag kan hålla med om att det är bra att ha en ca siffra som måttstock, även om jag ogillar att följa siffrorna på vågen. Men det är bra att ha koll vad hästen väger!