När dags att täcka?
Här börjar det bli riktig kallt på dagarna och nätterna.
Hur avgör ni när det är dags att sätta täcke som tidigast? är det vid en vis temperatur? eller när ni ser att dem börjar sätta vinter päls?
Jag täcker min häst när temperaturen är rätt så han inte börjar sätta så mycket vinterpäls :)

När det är regnigt, blåsigt eller kallt om dagarna. Hon klipps alltid så det är strunt samma hur mkt päls hon sätter den ryker ändå.;-)
Jag täckar mina hästar när dom fryser. Brukar bli fram i slutet på oktober/början på november nån gång som dom första riktigt kalla regn-stormarna kommer. Har dom bara täckade vid dåligt väder (dvs dagar som dom fryser). Helst lägger jag inte på täcke fören jag ser att dom i hagen börjar frysa, men ibland lägger jag på täcke för att jag vet att dom normalt brukar frysa vid det vädret (tex då jag inte har möjlighet att övervaka dom och märka när dom börjar frysa, jag har dom ju tyvärr inte utanför fönstret numera).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag täckar min så sent jag bara kan, och så lite som möjligt. Det blir inte sådär jättekallt här nere i Skåne. Sålänge min häst är torr så brukar han inte frysa. Om det skulle bli slaskig snö eller kallt regn så sätter jag på ett vattentätt 100g täcke :) låter honom sätta så mycket päls han bara kan på egen hand eftersom jag ändå inte har möjlighet att rida honom svettig på vintern.
Jag vill absolut inte täcka sönder min häst så jag är otroligt noga med att den sätter en bra vinter päls. Och sen så tävlar jag oftast inte till en början efter tempratur . Om det regnar mycket och är lerigt det är då jag täckar . Min häst tränas och tävlas men dem får möjligheter att sätta vinterpäls för att inte bli sönder täkade och frysliga . Och de inebär inte att de får en björnpälls . Men min har fått mycket längre päls för varje år så det är bara bra det betyder att den fått goda förutsättningar att sätta bra päls . Men när minus graderna är på g får hästarna fleece fodrade rägn täcke . Och efter minus 5 blir det 100 g

#3 Lyllos med en sådan häst! Efter ca 20 min kravlös skritt på långa tyglar är min rätt rejält svettig…
#5 Ojdå! Min klarar i alla fall 40 minuter med skritt och trav, och han får en riktig björnpäls! ;) dock tränar jag min häst rått så kravlöst alltid :P
Jag har en ponny som får riktig björnpäls (iof stod han på lösdrift till januari nu sist) och han blev svettig av all päls och då rider jag jämt kravlöst bara motionsrider. I år ska jag spårklippa han. Han har redan börjat sätta vinterpäls. Jag täckar han när det regnar och blåser mycket. Är det varmt i luften har han gått utan regntäcke på betet. Nu går han inte med täcke mer än när det regnar. Har inte hunnit bli kallare än ca 8 grader om enstaka nätter. Men snart är betet slut och då kommer de ändå stå inne i varmstall :) Ofodrat mycket tunt regntäcke vid varmare än 5 grader och regn. Fleecefodrat regntäcke vid kallare än 5 grader och när han blivit klippt kommer det nog på även när det är 10 grader då han inte längre får fri tillgång till hö. 300 g vintertäcke vid minusgrader (-10 och uppåt, bor ju nästan i Norrland så det blir ofta -20 här) Skulle behöva ett 100/150 g till de dagar då det är -5 eller ex nästan -10 men mycket sol….

#6 Min tant blir som en mammut, dessutom vit och har hänt att jag knappt sett henne i snön.;-)