Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2249 ggr
fairyautumn
0

Vilka hästar kan jag rida?

Hejsan! Jag funderar mycket på om jag någonsin kommer kunna rida ponny igen.. Jag är nu 1,78-1,80 m lång och väger väl runt 75 kg. Jag rider då på ridskola och rider på storhästar, 1,62 ung. och upp. Jag har ridit på nordsvenskar som är mindre.

Vilka hästar kan jag rida? Jag har ganska bra balans, har då ridit i 7 år. (är 13)

//doge

Gullan_J
3

Någon enstaka gång ibland kan du nog rida en viktbärande d-ponny, men annars tycker jag att du låter Lite stor på ponny. Men som sagt någon gång ibland på viktbärande d-ponny skadar nog inte :)

-Bättre ökänd än okänd

pinocchio96
2

Jag är 176 och väger (inte helt säker) 68-73kg. Jag känner mig ofta väldigt stor på många hästar även de som är 160-165! Men i våras red jag en d-ponny. Inte speciellt viktbärande men maxad och drt fungerade bra! Är dock väldigt glad jag inte behövde se någon bild för då hade jag nog skrattat!! Har för bara något år sen även varit medryttare på en c-ponny! Fungerade jätte bra, såg lite lång ut på bild men inte farligt! Ska leta fram någon bild! Nu är ju du ännu några cm längre men som #1 säger skadar det inte att rida ponny någon gång ibland! Men det jag kan känna är att du utvecklas nog mer i din ridning om du sitter på hästar som passar din storlek! Tänker typ 165-175? Då din sits blir mer passande till storleken på hästen :)

annika85
3

Jag är 172 cm lång och väger runt 73-75kg. Mitt sto är 154 i manken, med en ganska kort stark rygg och stabil konstruktion. Inga bekymmer där inte:0)

fairyautumn
1

Tack för svaren 🙂 Min sköthäst på 167 passar jag väldigt bra på, men när jag sedan satte mig på en som är runt 160 (vet inte riktigt) så såg jag tydligen stor ut men det kändes bra, satte mig sedan på en i ungefär samma storlek och det såg tydligen superbra ut 🤪

//doge

League
0

jag är 172cm och min "lilla häst" (ardenner) är 157cm i manken. Ser korrekt ut på bild, har fötterna en god bit över buklinje och "armbågar". Men känner mig lång då hon har så kort hals och stort huvud och öron.

joannahalvarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är 167 Cm lång och väger ca 70 kilo och rider D-ponny och min tränare säger att jag inte är för stor än. Hon är inte så jättekraftig (welsh/arab) men är i bra kondition och är fint musklad så de är inga problem :)

pebb
0

Beror ju på hur ponnyn är byggd, jag är 175 cm och red min kompis welsh en dag förra v och hon är ca 145 och kändes på tok för liten, har däremot ridit en väldigt grov ponny ibland ett tag förra året på 149 cm och hon känns inte alls liten eftersom hon är så himla bred. Men för att utvecklas i ridningen så är det ju stor häst som gäller, min är 165 (170 enligt annonsen när jag köpte henne men var bara 165 när vi mätte henne hemma) och hon känns lagom, jag vill inte ha mindre än så.

Dealath
0

#6 Jag är också 167 (,5) cm och rider också D-ponny. Han är även han en welsh/arab och nätt av sig. Och jag är långt ifrån för stor för honom (rider jag barbacka och slappnar av helt i benen/sträcker på benen så att de är raka så når mina fötter inte ens under magen). Men jag väger väl under 50 kg skulle jag tro.

TS du borde kunna rida de flesta storlekar över ponnymåttet, men som sagt beror det helt på kroppsbyggnaden på hästen. Bättre att testa rida hästarna i verkliga livet för att hitta en i din storlek. :)

Underbarn
0

Fast nu är det stor skillnad på en som är knappt 170 och en som nästan är 180. Jag tycker du är för stor för ponny om jag bara ska läsa siffror. Men visst en högrest lite mer robust med bra rygg kan säkert utan problem. Min ponny är 143 men känns större och har ryttare på 175 utan att det ser fel ut alls märkligt nog. Men han har mkt kropp bara att han har lite kortare ben. Jag är 160 och känns bra från marken men när jag tittar på bilder ser jag ut som en pygme haha