Maskmedel!
Hej! Jag ska avmaska mina hästar nu innan dom ska på nytt bete. Alla hästarna är i gott hull och har varit det hela sommaren och avföringen ser fin ut, men betesägaren ville ändå helst ha dom avmaskade innan. Veterinärerna vill, som jag förstår det, inte skriva ut maskmedel utan att få göra rekanalyser på hästarna först vilket jag INTE har tid med eftersom hästarna ska på betet imorgon! (min pappa hade lovat att fixa maskmedel till hästarna, men idag säger han att jag får klara mig själv.) Så det jag simpelt undrar är om jag kan sticka in på apoteket och köpa maskmedel till stor hund? Har bara små hästar och jag tänker lite maskmedel som maskmedel..? Är jag väldigt ute och cyklar eller kan man göra så?
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Har för mig att man kan få tag på hästmaskmedel på apoteket, men är inte hundra. Ring och fråga om dom har samt om det krävs recept. Jag träckprovar alltid min och har hittills inte behövt avmaskningsmedel.
Maskmedel är receptbelagt och veterinärerna ska inte skriva ut utan att träckprov har tagits då hästar kan bli resistenta om de får det i onödan.
Men, det finns nog fortfarande en del veterinärer som skriver ut utan att prover tagits. Sen känns det ju ändå som att det är försent att göra det dagen innan, det tar ju några dagar innan det verkat.
Tack för svar! Vi har lyckats lösa det! :) Pappa ringer veterinären imorgon och hästarna kommer på det nya betet nästa vecka istället så att medlet hinner verka.
Vill bara tillägga att det INTE går med vilket medel som helst. Olika maskar på olika djurslag. Maskmedlen som finns är specifika för varje enskild mask. Det är därför viktigt att man får rätt maskmedel.
Maskmedel till häst kan bara skrivas ut av veterinär och egentligen ska veterinär bara skriva ut recept efter att mask-koll är gjord, men det finns veterinärer som skriver ut ändå.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 Ja en kompis förklarade det för mig och skillnaden mellan de olika maskmedlen :) men tack ändå!
#4 framförallt om man tänker på vad som står på bipacksedeln för hästmaskmedel…. att det inte får slängas i naturen för det dödar microorganismer och fisk. samt att många varnar för att låta hundar komma nära spill på stallgången och att de inte ska få i sig hästmaskmedel då de kan dö av det…. så lite skillnad i styrka på medlena ockås ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#6 Det att hundar kan dö av det handlar inte så mkt om styrka, det handlar om vilket sorts maskmedel det är. Finns en gen som är förekommande främst bland collie-hundar/vallhundar som gör att dom inte tål ett visst ämne i hästmaskmedel. Antingen har hunden genen och då dör hunden om den får i sig av maskmedlet, eller så har hunden inte genen och då är det ingen fara.
#5 Tänk på att det finns ganska stor resistens mot vissa maskmedel idag…
Be dem gärna om ett nytt/nyare med brett spektrum & framför allt UNDERDOSERA INTE då uppstår resistensen mkt lättare - här får till & med små-fölen en hel spruta…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#7 ja nånting var det med maskmedlena och hundar som vart farligt, då lärde man sig något nytt inom något man redan visste :)
#8 Överdosering är inte heller bra, det är starka medel det här. Vilken effekt har överdosering av vissa medel? Nervskador? Magskador?
Min häst väger kring 700kg, jag måste köpa två sprutor, men jag tutar inte i honom bägge, utan jag tutar i honom för 750kg men inte mer.
#9 Tyvärr tror vi ofta att våra hästar väger mindre än vad de gör - jag tycker inte att viktband är särskilt tillförlitliga då jag vägt häst på djursjukhus & den vägde BETYDLIGT mkt mer än enligt viktbandet… 😮
Nu kanske just DU har bra koll på vad din kuse väger av ngn särskild anledning, det vet ju inte jag…
Läser man om preparaten man använder så ser man hur många gånger högre dos de är testade för… 😉
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#10 jag var på klinik med honom i våras och passade på att väga honom när man ändå hade en våg tillgänglig.
Han stod stilla och bara åt hösilage i sin sjukhage på 12 kvadrat i en månad förutom då 10-20 minuters skritt vid hand varje dag för att förhindra eventuella gallor och hålla igång magen. Och tre veckor innan han blev halt så gick han normalt, så tror inte han hann lägga på sig så mycket innan klinikbesöket. Han vägde 720kg vid sista besöket och hade då gått upp 8kg.
Så jag tror att när han är i kondis och inte överviktig pga förlite motion så ligger han kring 700kg. men definitivt inte över 750kg.

Man ska ALDRIG använda ett medel på ett djurslag som det inte är testat på och samma gäller för människa, använd Aldrig tex hästarnas liniment på dig själv och var noga att tvätta rent efter att du behandlat ett djur.
Detta för att vi är helt olika konstruerade mellan olika djurslag, tex är skyddet mellan hjärna och blodomloppet helt olika mellan olika djurslag.
Helt onödigt maska hästarna nu. Håller med veterinärerna. Det används för mycket maskmedel. Om alla hade maskat vår och höst hade det räckt gott. (unghästar på vintern)
#12 Använder hästarnas liniment pöå mig själv. Värmesalvor etc. Vet personer inom vården (sjukgymnast, naprapater) som rek detta.
#8 överdosering är ju minst lika illa som underdosering. en hel spruta till ett föl? Överdriver du inte nu? Tänk på resistensen själv.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

#13 och efter att läst på lite om hur olika vi är skulle jag inte utsätta mig för den risken och för att man jobbar inom vården behöver man inte veta allt och som sjukgymnast så är man inte utbildad om hur hjärnan fungerar mm……………….men det är din kropp så du gör som du vill
#13 Resistens uppkommer ju när inte mängden medel räcker till för att döda alla parasiterna - de som överlever får då en viss resistens & så fortsätter det så…
De veterinärer som jag diskuterat detta med har blivit chockade när jag berättat hur lite maskmedel "folk" (OBS! inte alla) ger till sina hästar…
Propagandan för att "maska mindre" har ju tyvärr i många fall inneburit att folk ger mindre mängd maskmedel istället för att inte avmaska så ofta.
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#15 Handlar ju om att folk måste öppna öronen och lyssna på veterinären och inte agera själva. Jag vet en som ger en minishetland en hel spruta maskmedel fall i fall. Jag menar, vad är det för ideer?
#16 eller som min stallägare förra året
"alla hästar som inte har 0 i kollen måste maskas av"
"Jo men under 450EPG (eller hurmkt det nu är) är det knappt lönt eftersom betet redan är smittat."
"Spelar ingen roll, alla ska maskas!"
I år så satte jag mig på tvären, förklarade för honom att det är är en risk att maska om de har för lågt EPG o man avmaskar så kan man också öka resistansen, och om han ny tyckte att jag skulle maska av oavsett då kan han vara så snäll och betala min analys på träckprovet. Då vart det inte så noga….
Intressant diskussion. Många jag känner får fortfarande tag på maskmedel utan att ha tagit träckprov och bestämmer själva när de ska avmaska och hur stor dos de ska ge. Vet också dom som fortfarande avmaskar regelbundet vår och höst och även en del som avmaskar på vintern. Själv tar jag träckprov sedan ringer jag min veterinär med resultatet så bestämmer han om de ska avmaskas och hur stor dos de ska ha.
#18 Jag tillhör dem som har en bra veterinär som litar på mig. Jag maskar de jag vet behöver maskas. På våren är det inte säkert jag tar alla men ofast måste jag. Unghästar och dräktiga ston. Och liten yta att ha hästarna på gör också behovet större. På hösten måste jag maska alla mot styngflugan tyvärr. Hästarna är alltid så fulla med ägg att jag inte hinner ta bort allt.
#17 att först ta maskprov och sedan maska alla låter ju ganska dumt. då kan man ju låta maskprovet vara.
Jag hade en häst i våras/vintras med bandmask. Där såg jag masken i baken på hästen. Det var inte så nice. Har inte förstått varför jag ej får upp henne i hull. Förvisso föl vid sidan och dräktig och ändå ganska lågt hull. Fullt med foder och ändå ej tar sig när man vant av fölet. Hon har troligen haft bandmask flera år. detta maskar man ju inte för eftersom det är dubbel dos fyrantel/banminth. fick maska alla hästarna i våras dubbelt då veterinären sa att bandmask sällan syns i träckprov. SUCK
Jo det är ju många maskar som inte syns i träckprovet. En del måste man ta blodprov för och som styngflugan ser man ju på utsidan. Jag betalar tex inte för träckprov på hösten, jag ser ju att hästarna har styngflugeägg på sig och då måste dom ju maskas.