Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1623 ggr
Underbarn
2013-08-23 10:29
0

Igångsättning

Har en ponny som fick kotledsinflammation båda bak och fångkänning (inte säkert) båda fram. Halt på alla fyra. Är nu bra båda fram och har just blivit behandlad båda bak. Får skritta uppsuttet om en vecka och sen återbesök därefter får jag nog börja sätta igång han. Varierat och inte på för hårt underlag för mkt. Sammanlagt har han stått 2 månader med några enstaka skrittpromenader. Han har gått mkt runt och lyft hovarna över stockar och grenar sen gått på magert bete (innan vi ana fång) och rört på sig en del. Travat och lekt i hagen så helt still har han inte varit. Går nu i en normalstor "vinterhage" dygnet runt. Hur ska jag sätta igång han? Hade tänkt skritta han för hand 20-40 min i 4 dagar sen sitta upp och skritta 30-40 min i en vecka och öka tiden till en timme en vecka till. Jag rider barbacka då vi är utan sadel (har ingen som passar). Tänkte klättra lite för backar också. När hade ni börjat trava kortare sträckor/övergångar? Och när hade ni börjat att galoppera? Jag galopperar sällan långa sträckor. När han var "igång" reds han 3-5 dagar i veckan 1 timme ibland 2 timmar. Jag rider bara i skogen så enbart promenader med mkt skritt men även en del trav och galopp där underlaget tillåter.

LinaN
2013-08-23 12:09
0

Be vetrinären om råd.

när jag satte igång min i våras efter nästan 2 månaders stillastående i sjukhage med 10-20 minuters promenad vid hand dagligen så började jag skritta honom 20-40 min uppsuttet de första 3 veckorna och ökade till en timme. Red en del över bommar och slalom mellan konor för att inte tråka ut förmycket, hade endast lov att rida i ridhuset tills såret läkt ihopa helt. vecka 4 la jag in 5-10 minuter trav på rakt spår.

nästa fyra veckor var det successivt ökande av traven till 20 minuter, medan man sakta drog ner på skritten. så man bara höll på en dryg timme ändå. I slutet på vecka fyra började jag lägga in galopp.

Nästföljande 4 veckorna så ökade jag på galoppen och traven, och vid ungefär vecka 3 så var vi tillbaka i normal träning. Hoppning väntade jag dock ytterligare en månad.

Så min igångsättning tog ungefär 2½ månad av min häst, sen kom sommarbetet och han har ridits 2-3 gånger i veckan men ser ändå ut som om han ska ha föl när som helst ^^ (rids turer på ca 2 timmar eller om vi tränar i ridhuset ca en timme för det blir så hiskligt varmt därinne.)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Flugskimmel98
2013-08-24 07:12
0

Hej! Har en liten häst som haft kotledsinflammation och stått i sjukhage/box i ca 5 månader. "Schemat" för honom är skritta på rakt spår i ca 3 veckor, alltså endast uteritter. Efter det får jag skritta på böjt spår( volter, fyrkantspår, ställa honom,osv.) Ta det rikigt lugnt i början, hellre ta för lång tid än för kort! Det känar du på i längden!:) lycka till!

Underbarn
2013-08-24 09:56
0

Tack för svar #2 men din häst stod betydligt längre och på en betydligt mindre yta :) min har ändå rört sig varje dag men jag rider bara ut sänder blir inga problem! Det jag mest oroar mig över är underlaget då jag måste rida på grus och asfalt längre sträckor för att ta mig till skogsstigarna och sånt…

CelsiusT
2013-08-24 11:56
0

#3 Har veterinären sagt att du inte får rida på hårt underlag? Låter lite märkligt, hårt underlag brukar vara bättre än mjukt underlagt. Eller ja, iof så är väl skogsstigar å så bättre än grus, men grus och asfalt är mkt bättre än te en paddock om hästen har sådana typer av problem som din har. Att skritta på grus och asfalt för att ta sig till skogen ser jag inte som några problem. Är du orolig kan du ju leda hästen och sedan sitta upp och rida.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Underbarn
2013-08-25 12:41
0

#4 ja hon har sagt varken för mjukt (som djupare sand) eller för hårt som asfalt och grus. Utan jag ska främst rida han på torr gräs med svikt. Men då blir det ju att rida på en åker och då blir det ju runt som en stor paddock med böjt spår. Jag ska inte rida på böjt spår för att överbelasta hans bakkotor…