Barfotaboots?
Just nu går min ömfotade ponny barfota tillsvidare (troligen bara veckan ut, eventuellt längre). Han är 16 år och har alltid haft skor så självklart är han inte alls van. För några månader sedan var han barfota i tre veckor innan han blev tvungen att få på sig ett par skor för att hovarna blev så förstörda.
Men nu är han alltså barfota igen och då funderar vi på att skaffa ett par barfotaboots så man kan rida. Så jag undrar vad ni skulle rekommendera för några som håller och som ni själva är nöjda med? Och ponnyn är lite kinkig om vad han har på fötterna, så frågan är väl också om han ens accepterar det överhuvudtaget. Haha.

Cavallo simple boot eller cavallo sport är enkla att sätta på, och att använda öht. Sitter kvar på hoven och är ganska slittåliga. Kan dock upplevas som lite klumpiga. Har själv aldrig använt boots men en i stallet har på sin häst och dem är nöjda :)
easyboots epic. enkla att hålla rena, ta på och av, de sitter stadigt. inte lika klumpiga som många andra märken.
Alla hästar klarar inte en övergång från skodd till oskodd utan boots. Då är det ditt ansvar att hålla honom så smärtfri som möjligt, och det ofta genom boots så man kan motionera hästen eftersom när man tar av skorna så måste hoven vänja sig vid att vara barfota igen.
Att hela hovens mekanik fungerar igen. Skon hämmar ju hovens naturliga rörelse och expandering i steget när hoven blir viktbärande.
Det är lite som att jämföra att du sitter på din fot tills den somnar, sen när du reser på dig och blodcirkulationen kommer igång igen så gör det ont, surrar och känns konstigt i foten tills nerver och cirkulation är i fas igen.
Det är inte den bästa liknelsen men det är en bra liknelse.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Easyboots. Okej pris, lätta att använda och göra rent.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Om du behöver boots på vintern för att brodda skulle jag säga cavallo, eller egentligen ännu hellre renegade hoof boots. Cavallo finns ju dock relativt enkelt att få tag på både begagnat och nytt om man vill prova, renegade är dock bättre i min mening, och de är väldigt populära. Easyboot epic/bare sitter bra bara de passar ordentligt! Lite osäker, men jag skulle nog påstå att cavallo är de som passar sämst för lite högre fart (typ trav/galopp i tävlingshastighet då).
Om du enbart behöver skydd mot lite ojämn terräng den årstid det inte är snö och is så tycker jag equine fusion är helt kanon!!! De är lätta och sitter bra, i och med vikten som är en stor fördel så har de inga som helst tendenser att glida av. Equine fusion är mycket lättare och har noll "platå effekt" vilket är en fördel framför allt på ponnyer. Sedan är de till skillnad från boots som går att brodda mjuka i sulan, så hoven aktiveras ändå lite av underlaget vilket är possitivt, men skyddar mot vassa stenar osv. Det går även bra att lägga i en iläggsula om hästen ändå skulle vara något ömfotad, för extra skydd så länge det behövs.
Hakuna matata!