Vad ska jag göra?
Min häst har gått på bete nu i snart 3 månader, sen i förgår så märkets jag på henne att hon hade inte tagit sig(blivit lite tjockare) istället hade hon blivit smalare! Någon som vet vad det kan bero på? Hon är avmaskad… Tänkte ge henne lite spillers , hjälper det tro? Tacksam för snabbt svar!:)
Gräset kanske är för näringsfattigt? Speciellt nu på sensommaren. :)
#1 Men dom är 5 stycken som är på bete de är bara hon som har blivit smalare:/ Våran andra häst(som går betet också) har bara blivit tjockare!!
Olika hästar är olika känsliga för sånt :)
#3 Ja det är ju sant! Tror du/någon att hon skulle ta sig om jag gav henne spillers?:/ :)
#4 Vad är spillers?
TS, vad hon behöver beror på om hon saknar hull eller muskler eller båda. Vanligen behöver tunna hästar mer protein. Jag för min del ger hellre en mindre mängd högproteinfoder i sådana lägen.
En annan sak som påverkar om en häst blir tjockare eller tunnare på bete är hur den reagerar på insekter. Vissa hästar blir mer bitna och/eller är mer känsliga för insekter. Sådana hästar rör sig mer och äter och vilar mindre, och därmed bränner de mer energi och får i sig mindre. Vissa hästar har också svårare att koppla av när de går ute dygnet runt, det gör också att de bränner mer och får i sig mindre.
Mask?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#0 Håller med de ovanstående & även #7, bara för att hon är avmaskad är det ingen garanti att hon inte har mask…
Tyvärr så finns det många som tror att "maska mindre" betyder "ge mindre mängd maskmedel" & detta tror jag har en stooor del i att inälvsparasiterna blir immuna mot maskmedlen…
OBS! Jag säger INTE att TS ger/gett för liten mängd maskmedel utan vill bara poängtera att det finns medel som inte har så stor verkan längre!!
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#6 Har tänkt på att hon är väldigt irriterande på insekter! Få vi mycket flugor, och där hon kommer ifrån hade dom inte så mycket! Jag har haft flughuva , och flugtäcke på henne men tycker inte att de är jätte bra! #7 Fick tips av min kompis som är veterinär vilket "avmaskningsmedel" jag skulle ha!
Låter som att betet inte räcker för henne jätte vanligt att hästar faller ur vid denna tid . Mitt sto blir bukigt och då tror dem man har en fet häst men det är protin brist (och behöver då i sig rätt mängder )
Beten blir generellt magrare på sensommaren. Jag hade mitt sto på ett superbra bete men betet magrade betydligt nu mot sensommaren. Jag började stödfodra med hösilage, vilket jag alltid gjort. De andra på betet stödfodrade med kraft eller något foder med protein genom hela betesperioden.
Så att börja stödfodra mot sensommaren om man börjar få ett magert bete är bra, så dom inte tappar hullet. Jag tog in min i ett par timmar på kvällen där hon åt hösilage i lugnan ro innan jag tog ut henne. Min åt bara grovfoder så jag höll mig till det. Inget tappat hull här i alla fall!
Detta om det inte rör sig om mask, och då rekommenderar jag att man gör träckprov så man vet vilken mask det rör sig om innan man avmaskar.
Hästar som äter dåligt kan ha brist på vätska. Får hästen med säkerhet i sig ordentligt med vatten?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"