Sadelmärken!
Tycker ni att det spelar roll vilket märke man har på sadeln? eller utrustningen överlag? :)
Jag har haft många olika sorts sadlar, allt från Stübben till billiga kopior, och så länge sadeln ligger rätt så e det ju huvudsaken :D
Alla olika åsikter är välkomna :D
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag tycker det viktigaste är att sadlen passar häst och ryttare.. Jag har en hubertus allround mot dressyr till ponnyn och en Prestige Paris D, hoppsadel till hästen..

En billig skl indisk sadel är ju fabrik/massgjord.
-Nästan i alla fall kan omöjligt sadeln passa, eftersom bossorna är i (en undersökning som gjordes) 90% av alla omärkta sadlar ogämna.
-Stoppningen är felplaserad etc.
-Jag väljer inte efter märke men jag är kräsen att jag ska sitta rätt, att sadeln ska passa mina hästar.
-Vi har alltid syntert sadlar opå växande hästar det är sådanna fall ern bättre lösning.
-Pessoa,Jaguar sadlarna passar mig men inte alla hästar.
Vänligen/Linda

Dessutom sitter allt för många ryttare i för stora sadlar.
-Min sadel är omgjord till mig med förkortade kopor, uppbyggd vid skänkeln, 16,5 tum det innebär att den passar mig jätte bra men kanske inte någon annan.
Hästen isig är dyr i inköp, fgoder, etc och säkert köper de flesta mkt onödiga assosiarer men glömmer att lägga ner pengar på en riktigt vettig sadel.
-Varför köpa 10 träns, massor med onödiga prylar när du kunde laggt det på en sadel?
-Det undar jag ibland.
-Men jag vet att det finns billigare sadlar som kan passa kanon bra till motions ridning också, man behöver inte köpa det dyraste (det dyraste kanske inte passar?!iaf..
Okej, trevligt att folk svarar på den här tråden! :D
Joo, jag har också dåliga erfarenheter av kopior, eftersom min häst fick sjukt i ryggen. Men när jag sa att jag inte märker någon skillnad på kopior och äkta så menade jag att JAG inte märker nån skillnad under rumppan ;) Men hästen märker ju .
In min jakt på sadel till min irländska häst så passerade ett STORT antal sadlar min ägo. Både av märkestyp och omärkta sadlar. Det är inget snack om saken. En märkessadel är oftast uppbyggd efter en häst en omärkt är byggd efter "något" annat. Många gånger är eller blir de omärkta sadlarna skeva i bommen. Jag kommer aldrig själv att köpa en omärkt sadel mer. Det finns nog säkert omärkta sadlar som ligger bra på någon häst, men inte mina hästar. Huvudsaken om man köper och provar ut en sadel själv är ju att man vet hur man gör, annars kan även en passier skada hästen. Jag har hittat en och annan syntetsadel som har bra passform också.
Själv har jag en Hubertus alround, en (stubben) ST Martin hoppsadel. och en Ainsley ranger alround mot dressyr.Vi har även en Haflinger/cob X-vid syntetsadel och en kieffer alround.

Jag är helt sadelfrälst, tycker det är jätte kul med sadlar, älskar att titta, känna lära mig mer osv. Har provat mängder på Musse, både billagare och dyrare, bla Dominus och Crown. Är såld på Morris & Nolan, County och Passiers dressyrsadlar, synd dom kostar lite för mkt just nu… I hoppväg har jag ingen speciell favorit men trivs helt ok i min Griffin Flatback som jag har just nu.

#3 Håller med dig där angående att många glömmer bort att lägga ner pengar på en vettig sadel.
Jag tycker att när det kommer till sadeln spelar märket roll. Min medryttarhäst har en dressyrsadel av märket crown, som är speciellt utpassad för just honom. Helt underbar att rida i + att jag iaf mår bättre när jag vet att hästen jag rider har en sadel som ligger rätt. Många får ju problem i ridningen just pga de har en sadel som inte ligger bra.
Nä, att lägga pengar på en sadel är aldrig fel ;)
Många gånger är det också så att en sadel kan vara superskön att rida i när den sitter på en häst den passar, när man sen lägger den på en annan häst så känns det som en annan sadel och kan rentav bli obekväm. Har nyligen varit ute för detta. Men det är svårt att hitta en sadel som passar perfekt till både häst och ryttare. Jag rider mest i min hubertus för den ligger superbra på hästen o passar min stora rumpa också.

#4 Jag lade bara fram hur jag tycker och menade absolut inget illa.
Vänligen/Linda
Jag har en favvo sadel en Hubertus allround mot hopp, den ligger bra på Marquise och jag trivs i den. Har provat många sadlar till honom under åren…
Drömsadeln för mig är en bomlös, men det får han inte utan det blir till Nicole den dagen det blir dax.
jag har en albion. inte för att jag är noga med märke, utan att det var den enda som låg bra. den är dyyyyr (ca 20.000 kr som ny) men jag fick den billigare begagnad. i övrigt är jag inte heller noga ed märken, men av vad jag än så länge känner så är änstan alltid märkes-varorna betydligt bättre än de billiga.. tex så har jag kombinationslindor som kostar nästan 300kr paret, som sitter otroligt bra, även efter flera tvättar, medan jag även har köpt kombinationslindor från hööks eller börjes för 100kr/4st. dom funkar ju, men ger inget vidare stöd och den stechiga delen är för mjuk. jag tror på att göra en bedömning… vissa saker känner man ju är skit när man tar i dom så!
# 9 Okej, det är ju lätt att missförstå varann såhär över nätet :)
Jag håller på och sparar pengar för att en dag kunna köpa en riktigt bra utpassad och skön sadel, och sedan är jag den typen som gillar det jag ser ;)