Tips på träning?
Jag har haft min häst i en vecka nu, har inte hittat någon att träna för ännu, och i mitt huvud står det still med träningen. Hur brukar ni lägga upp eran träning på hästen? Skriv gärna för hela veckan. Kom med bra tips och massa med övningar tack!
Det beror ju på vad du och hästen kan 😉. Är det en ridhäst? Är den inriden? Hur musklad är den? Vad har den för kondition?
Att bara skritta ut (eller gå promenad) är bra träning. Ger hästen chans att återhämta sig lite utan att stå still. Sen så ger det kondition också.
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus
Beroende på hästen tycker jag det är bra att ta det lugnt och rota sig när man precis fått den, fast det kanske du gjort nu första veckan? Jag hade satsat på att jobba med uteritter mestadels av tiden där du kan träna på tempoväxlingar, intervaller, galoppfattningar, klättra i skogen och hitta roliga saker att göra tillsammans!
Men som #1 skrev det beror mycket på hästen och dess kondition samt vad den gjort tidigare/är kapabel till för tillfället. Berätta gärna lite mer så vi kan hjälpa dig bättre!
Ett tips som jag gör är att kolla upp dressyrprogram på nätet och öva på dom för skojs skull! Man tränar upp en hel del och det är riktigt kul.
Tips på saker man kan göra :)
Uteritt - "offroad" - skogstigar, klättra, snirkla mellan träd
Uteritt - Kondition, trav & galopp, intervaller eller längre sträckor.
Dressyr - på valfritt ställe.
Hoppning - om du har tillgång till hinder.
Löshoppning
Tömkörning / longering /löslongering.
hm ja jag har ofta inte svårt att hitta på saker utan mer svårt att få tiden att räcka till till allt man vill göra! :D