behöver tips och hjälp
Är medryttare på ett sto som är 173 mkh och jag är 156cm.
Började rida henne i Feb och hade lite svårt med galoppfattningen på henne. Vet inte om det är för att fattningen blir annars än med hennes ägare som är längre än mig. Men nu har hon typ slutat lyssna på mig! Får henne väldigt sällan i galopp. Det brukar gå bra när´hon är pigg. då håller jag henne tillbaka i kort trav och gör fattningen, och ger henne lite mer längd på tygeln.
Varför gör hon såhär`? någon som har tips på vad jag kan göra? Kan det bli skillnad om jag använder sporrar? Jag tror jag är för snäll med henne
I mitt stall står det en tjej som har en häst på 170+ och hon är också rätt lång medans hon har en medryttare som är runt din längd och där funkar galoppfattningen så jag tror inte det har något med längden att göra.
Jag tror det handlar om något annat att hon inte lyssnar på dig och mitt tips såhär på rak arm är att prata med ägaren och fråga hur hon gör det samt om hästen beter sig likadant med henne. Eller gjort, men att hon hittat en bra lösning. Det bästa jag kan rekommendera är att ta en liten lektion för ägaren om det går där hon kan assistera dig att få fram hästen i galopp.
Är hon koncentrerad när du rider henne? Lyssnar hon på dig och gör det du ber henne göra utöver galoppen?
Nu vet jag inte hur hästen är samt hur du/ägaren rider men du kan annars "tvinga" fram galopp genom att hoppa ett litet hinder och hålla/berömma galoppen om hon tar den efter hindret alt göra galoppfattningen precis innan. Det är ett sätt att träna in galoppen och ge dig en chans att berömma den när den kommer. Var noga med eftergift.
Det är det jag kan komma på nu.
Har du mycket tid med hästen är ett alternativ att börja träna NH.
Lätta inte på tygeln när du fattar utan håll samma kontakt, och tänk på att inte luta dig framåt i fattningen utan SITT kvar. Det blir lätt slängtrav annars, vilket min häst också gör med vissa ryttare ibland.
Var bestämd och gör en TYDLIG galoppfattning. Börjar hon bara trava fortare så ta tillbaka henne direkt och försök igen. Och beröm så fort hon gör rätt såklart:)
Jag har ridit för hennes ägare och hon fattar inte varför hon gör så eftersom jag gör rätt (och lika som ägaren gör). Det är därför jag inte fattar vad det är… Det gick bättre förut med galoppen. Har ridit i 10 år och haft två medryttarhästar förut och med de har det aldrig varit svårt… Hon är väldigt bekväm av sig (asså hästen) och jag kan se att hon "hör" mig, men hon verkar bara inte bry sig…
Då uppfattar jag det som att den fungerar bra med ägaren? Du får helt enkelt träna in galoppfattningen och när du jobbat igenom henne ordentligt så gör som #2 säger sakta in henne i traven och gör en tydlig och korrekt galoppfattning och lätta inte på tyglarna förrän hon tar galoppen och det ger eftergift.
Eller gör det som jag skrev, tvinga fram galoppen med ett hinder och beröm samt ge eftergift om hon tar galoppen efter hindret.
Vissa hästar kan ta galoppen bättre när man rider ut på en äng eller dyl så testa där annars. Eller om du longerar henne kan du jobba på galoppfattningar från marken och öva in tydliga signaler som hon förstår, tex röstkommandot. Vissa hästar kan ta galopp bättre om man ställer sig upp i sitsen än om man sitter ner. Då kan du om hon tagit galoppen samla henne och sätta dig ner.
Jag har aldrig haft problem med att inte få fram hästen i galopp bara problem med att få en okontrollerad eller fel galopp.
Sen får vi inte glömma att hon är ett sto. Dom kan vara lite envilliga och envisa ibland, det var ett tag min vägrade trava övh och jag gissar på att det blev så eftersom det blev tråkigt för henne och då fick jag först tvinga fram traven genom att sakta av från galopp och sedan öva in den samt berömma länge innan det började fungera igen. Man får försöka hitta sätt att göra det roligt för dom.
Var inte rädd för att trycka till lite när du gör galoppfattningen, du kan börja med att göra ett lätt tryck och om hon inte lyssnar öka trycket.
Rider du ut med andra? Testa att rida bakom och när hon/han fattar galopp på sin häst så gör du galoppfattningen precis samtidigt och om din häst tar galoppen då (vilket har större sannorlikhet om det är en galopperande häst framför) så beröm och ge eftergift så hon lär sig att det är något kul. Om hon inte lyssnar på din galoppfattning utan går fram i galopp för att hästen framför gör det så sakta av henne till trav och testa galoppfattningen igen och håll på så tills hon tar den, och först då får hon springa med sin kompis.
Jag uppfattar det också som att hon lyssnar på dig bra utöver galoppen? Om inget annat funkar så uteslut galopp ett tag och jobba i trav och skritt och sedan kan du testa galopp igen.
Tack så mycket för tipsen!
Att du är kort har liten betydelse i sammanhanget, om en shettis kan regera stora halvblod i hagen så inser man fort att det inte är storleken utan hur man gör som har betydelese….;-)
Se till att ställa hästen på ett sådant sätt att det enda naturliga allternativet som hästen har är att fatta galopp när du driver på, när den sen fattar galopp så lättar du på tyglarna som eftergift i något galoppsprång innan du tar upp så mycket kontakt du tycker behövs för det ni tänker göra.
Hästar har sällan problem med att galoppera men ofta problem med att förstå vad som krävs av dom, det är våran uppgift att förtydliga och förenkla för dom att göra det vi vill så bra dom kan göra det.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Red med sporrar idag och det gick mycketmycket bättre!
EbbaG; dock är det inte något att rekommendera som lösning, hästen skall lyda dig oavsett. Problemet är definitivt inte att hästen inte känner dina hjälper, utan snarare att den struntar i dig eller möjligen inte förstår. Sporrar är en uppfinning som jag har mycket mycket svårt att förstå poängen med. Testa i stället de tips då fått ovan och var väldigt konsekvent i din ridning. Träna även ledarskap både till rygg och från marken, du måste alltid vara den självklara ledaren.
Moa: nä jag gilla inte heller att rida med sporrar precis, men jag har testat det mesta och jag har fått andra tips om att rida med sporrar ibland och se om hon börjar ta mig på mer allvar då. Tror det är det som varit det störta problemet. Har jobbat från marken också och det går bra. Det är bara det med galoppen som varit "problemet".
Jag hade hellre jobbat med att öka trycket i faser än att jobba med sporrar som jag personligen hade undvikt. Men det är såklart ditt val.
Jag gissar att sporrar kommer att fungera ett tag men sedan kommer problemen tillbaka och då i än större utsträckning, för då måste du kunna intensiteten över att trycka till med sporrar vilket gör att hästen i det närmaste blir omöjlig att rida UTAN sporrar. Ta tag i grundproblemet i stället för att ta till mekaniska hjälpmedel.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"