Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3948 ggr
hannah96
0

Banta häst?

Det är såhär att i Måndags köpte jag en häst. Det ända negativa med henne är att hon är en aning tjock. Har släppt henne i en ''vinterhage'' men som ändå har lite gräs, alltså får hon inget hö ännu. Dock fick hon kraftfoder efter ett rejält träningspass idag för jag hörde hur magen kurrade på henne. 

Jag skrev till förra ägaren och frågade hur hon hade gjort med mat, och där hade hon fått betfor, havre, musli och mineraler. 

Hon är en irländare, rätt så grov på 8 år. Har fått tips på att rida ut och klättra mycket. Men tyvärr är hon lite knepig att rida ut på själv så vill gärna lära känna henne ett tag först. 

Någon som har något bra förslag om hur jag ska göra så säg till. Behöver all hjälp jag kan få eftersom detta är min första häst!

Revolt
0

Hej! Jag har haft min nuvarande häst i en månad och hon var oxå tjock när hon kom. (hon är fortfarande tjock men inte lika tjock som då)

Och alla motion är bra! Saker som tar bra och dessutom är bra för uttålighet är enligt min erfarenhet att rida ut på en lång väg med bra underlag och bara rulla på länge länge i lugn trav och/eller långa sträckor i lugn galopp, bara rulla på i jämn, lugn och rytmisk galopp/trav :) Brukar stå i lätt sits i galopp och rida lätt i trav.

Detta gör jag ca 1 gång i veckan. Det är ju rätt jobbigt men bra!

Vi har en perfekt väg för det, en perfekt mjuk grusväg som är ca 7 km lång, med mycket backar och lite svängar.

Hoppa studs är oxå bra! 

Men huvudsaken är väl mest bara motion överlag :)

Skulle försöka ge så lite kraftfoder (helst inget) som möjligt.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

viktoria91
0

Hoppning skulle jag vänta med! Det sliter mycket på benen med övervikten. Långa skritturer i raskt tempo och galopp är bättre.

hannah96
0

#1 #2 Hoppning är också någonting jag kommer vänta med tills jag vet vilka ''knappar'' jag ska trycka på. 

Det blir markarbete och dressyr ett tag framöver. Tränade även för en tränare idag. Hon berättade för mig att träna mycket övergångar. Trava ett varv, galoppera ett halvt osv, just för att hon har väldigt svårt att gå ute på spåret. Kan detta vara någon bra träning för att få henne ner i vikt ?

viktoria91
0

#3 Harva inte runt för mycket i paddocken. Ofta tungjobbat och sliter onödigt mycket. Skritt på varierat underlag, särskilt hårt, stärker leder och senor. Mycket skritt ute hade ugnen börjat med.

Stallmima
0

Tänk hur du själv skulle träna upp dig om du var överviktig, lugna turer ibörjan som ökas på efter hand. Tänk oxå på att ge vila till hästen, det är då muskler byggs och den får återhämta sig. Mat anpassas efter arbete, gärna slowfeed nät och även kraftfoder i rätt mängd. Energi behövs byggas upp. Skynda långsamt  👍

majaliten
1

Ge inte häaten något annat en mineraler eller denna dem ger allt en häst behöver under dagen http://www.pavo.nu/produkter/pavo+care4life?filter[17][]=57 För om du fr mer energi ger det mer fett på hästen kolhydrater och ett bra Hö räker det på . Jag hitta en bra studie och tips på slu . De va så att ridskolor har problem med att detas hästar gå många pass men är fortfarande tjocka men de fick i sig för mycket energi fett och hållhydrater. För att eidlärarna ansåg att ridskolehästar behövde det . Men sen tog de bort massa onödigt ochvse gick ner i vikt . Ge vara mineraler och Hö . Eller bara gräs och mineraler en höst blir tjock om den inte rör sig börja sätta igång på nytt . Även om hästen vart igång . Börja med att komma upp i en skritt tur i 2 timmar det är den enda rörelsen där hästen rör på slla muskler bada med den och klättra . Låt bli hoppning men lite bommar på marken är bra. Rid ut i skogen till en början och rid ut mycket på rakt spår i mycket skritt låt bli trav det är slktigt man brukar föredra att galoppera före om hästen är balanserad . Skippa all onödig krafft annars får du ej ner hästen

Revolt
0

Menade alltså inte studs på 1m, utan beroende på hur tjock hästen är, typ 30 cm. Om den är extremt fet bör man nog inte hoppa studs alls, men är den bara "lite för tjock"så tror jag inte de är någon fara med små studshinder.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

CelsiusT
4

Att magen kurrar på en häst betyder inte att hästen är hungrig, det betyder att magen jobbar. Och OM hästen är hungrig så ska hästen INTE ha kraftfoder. Kraftfoder ska helst inte utfodras på tom mage. Om hästen är hungrig ska den få lite hö först så magen har något att jobba med innan man ger den kraftfoder. Men är hästen överviktig så ge inget kraftfoder alls. 

Om du inte vågar rida ut hästen än, ta en promenad med hästen. Då får hästen kommit ut och vant sig vid omgivningarna, du får lära känna hästen från marken, både hästen och du får motion.

Är hästen kraftigt överviktig så ska man bara skritta. Men om hästen är "lite överviktig" så kan man gott trava på. Men det beror på vilken grad övervikt vi pratar om.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sir Philip
0

Ge lite betfiber (som är utan melass) i stället för betfor om det är så att du behöver något att blanda mineraler i.

Brollan1
0

Om du söker på "banta" så hittar du MÅNGA trådar i detta ämne.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

majaliten
0

Absolut inget kraft till häaten utom mineraler äter hästen inte de vanliga ta en stor mineralbalja och ha i box och hage de vet när de behöver något . Sen kan man ge summefit kaka från pavo innehåller inget annat en mineraler och vitaminer inga protiner eller onödigt skit. Skit bra när man ska gå på bete och banta .http://www.pavo.nu/produkter/pavo+summerfit+?filter[17][]=57