Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3212 ggr
Klasson
0

Överben på frambenen??

Hm.. En häst jag känner har fått en smäll på ett framben för några år sedan,sen hamnade den på en ridskola,Och har fungerat normalt,men så förra julen så blev de hästbrist på den ridskolan,och han va tvungen och gå väldigt mycket och de va vist inte bra för han,hans ben blev överansträngt. Sedan dess har hans ben pendlat fram och tillbaka från frisk och halt!

Hästen passar ju inte in längre på ridskola utan kommer att säljas!

Kan den hästen fungera som en familje häst om den inte rids så mycket? eller vad tror ni?

Klasson
0

Överbenet sitter på skenbenet

pippa__
0

Vi hade oxå en sån häst på ridskolan där jag var.. hon har dock inte blivit halt än, men det är väl bara en tidsfråga. Jag tror inte det är nått problem att ha en sån häst som familjehäst..Är den privatägd ser ägaren mer till hästens bästa inte bara att den måste användas för att det är ont om hästar..

Klasson
0

Han reds förut 3gånger dagligen.. och blev halt. Vet sa att dom enbart skulle ha han 1gång dagen,men dom hadde han 2gånger dagen iaf..

Han blev halt och dom satte igång han igen och han blev bra,men efter några veckor som ridhäst. 2gånger dagen blev han dålig..

sen dess har han stått

Cilla89
0

överben brukar inte vara nån fara, men det beror ju såklart på vart det sitter..

Mandysan
0

Våran 6-åring (hon som är till salu=() Har överben men de är utan betydelse…

gejsa
0

Säger detsamma. Överben brukar man inte ha problem med. Måste vara något annat som spökar. Men visst mår en familjehäst bättre om man tar det lugnare med den. Det gör väl dom flesta hästar. OM det inte är något dolt fel som ni inte vet vad det är. Så till sist kan det ju bli så att den inte ens tål skogsridning om du förstår vad jag menar.

Klasson
0

Hm.. Han har två gallor oxå…  Mer har inte vetrinären hittat..

dom har haft in han på röntgen m.m.  När dom köpte in han va han en fin häst som kunde blivit tävlingshäst.. eller kan väll fortfarande om han inte haft de problemet… Dom säljer han nu för slaktpriset..

gejsa
0

Gallor brukar väl inte vara något stort problem med heller. Vad är det för ras, ålder?

Klasson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han är född 96 och

han är importerad från storbritannien så vi vet inte exakt vad han är för ras

Klasson
0

Han e nyligen T-märkt

Mandysan
0

klasson: Oj, det där är ju våran ponny! :O Han är helt ljuvlig och han kommer antagligen att hålla för skogspromendarer, han busar som en tok i hagen ;) Jag antar att det är Isabelle du har pratat med eller är det madde?

Mandysan
0

Jag har fattat det som att benet läkte ihop fel efter en operation..Men det var innan jag blev medlem i US…

Herkan har ett enormt steg och han skulle ha kunnat komma riktigt långt men sen kom det här ivägen…

gejsa
0

Titta var världen är liten då. :) Hur länge ägde ni ponnyn då Mandysan?

Mandysan
0

#13 Inte en blekaste aning :p Men en 2-3 år tror jag :) Jag blev ju tillsatt i US i feb 07. Men jag har ridit honom innan, när han var frisk. Men han var stark tyckte lilla jag =/

gejsa
0

VAd är Us?

Cilla89
0

ungdomsektion i ridklubben xD

Mandysan
0

#15 US= Klubbens Ungdomssektion, vi anordnar aktiviteter och sånt för de yngre medlemmarna i klubben samt äger egna ponnyer :)

gejsa
0

Ha,ha ok! Har inte ridit i någon ridklubb så jag förstod inte alls.

Believer
0

Lucky har ett överben på höegr framben och det har han inga problem med alls.

Klasson
0

#11,det är isabelle jag talat med.. Ska ringa Ridskole Chefen på Måndag,då jag är myc´ket intresserad av herkules..

Mandysan
0

#20 Vad kul! Om du hojtar till innan du åker och tittar så kanske jag kan vara med :)

Klasson
0

klart jag hojtar till ;)

Klasson
0

klart jag hojtar till ;)

Klasson
0

klart jag hojtar till ;)

Mandysan
0

klasson: Jag kanske kan mjuka upp chefen lite ;)^^

AliceL
0

Min ponny har 6 överben, hon får dom av smällar och ett av överansträning, för hon var halt på ett ben och gick och avlastade på ett annat. det ända problemet är att honte inte kan ha senskydd fram, för då klämmer och skaver det på överbenen

Mandysan
0

Här är min älsklingsbild på Herkan som jag hoppas kommer till klasson!

Klasson
0

Han är så fiiin :)  Jag hoppad chefen tycker bra om mig när jag ringer. :) Hon e på sem nu så får vänta…

Cilla89
0

#27 så fiiiiiin, är han er? ni hade väl "bara" 3 hästar? ;)

Klasson
0

Dom äger han inte.. Utan ridskolan äger han.. ;) Eller ungdomssektionen på ridskolan som Mandysan är med i..

Mandysan
0

cilla det är som klasson säger, jag är bara med i US som äger honom ;)

Klasson
0

Pratat med Chefen på skövde ridskola.. Hon gillade mig så va bara hämta han ;)

jag gjorde som jag ville om jag ville rida eller inte.. men jag har bestämt att "bara hälsa på han" han ska få vila från ridning tills i höst..

Mandysan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#32 Vad kul!:D När kommer du?

Klasson
0

När jag får ledigt och hittat transp :)

Mandysan
0

Okaj=)

Klasson
0

Läängtar…

Mandysan
0

Jag förstår dig ;)

muirab
0

Många hästar funkar ej att ha på ridskolor tyvärr. Är ganska så ansträngande att gå runt runt runt flere lektioner om dagen på en bana…

Min häst har haft överben i hela sitt liv och det har aldrig varit problem. Inte ens fast vi periordvis tränar hårt.

Klasson
0

Jag tänkte låta Herkules stå ett bra tag framöver.. å bara få gos.. så han får vila ordentligt.. sen börja skritta sakta ute i skogen korta preioder.. å se om han håller :) Men de tror jag…

Mandysan
0

#39 Det tycker jag låter vettigt :)

Klasson
0

Då jag blivit sjuk så kommer de hela att skjutas upp lite granna..

Mandysan
0

Ta och krya på dig klasson =)