Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1741 ggr
[kaati]
0

hovslagar utbildning

funderar på att jag vill utbilda mig till hovslagare och snart är det dags för mig att söka till gymnasie. därför undrar jag om det skulle vara möjligt att praoa hos en hovslagare? men självklart skulle jag ju inte kunna sko någon häst då tex.

tips angående gymnasieval och dylikt uppskattas också mer än gärna :)

ber även om ursäkt ifall tråden är på fel stället

Rafflan
0

Se till att få en bredd gymnasieutbildning, som hovslagare finns utbildningar att gå men efter ett par år kanske man får ont i ryggen/problem med lederna osv och då kan det vara bra att ha nåt "att falla tillbaka på" :)

[kaati]
0

#1 jo det där med ont i ryggen har jag tänkt på och get mig f*n på att det bara är å träna och hoppas på det bästa ;) 

vad skulle du rekommendera för någon utbildning? (är själv tyvärr inte så jätte insatt på det)

Rafflan
0

#2 samhäll, naturvetenskap, eller liknande väldigt breda utbildningar :)

Själv gick jag djursjukvård, det är en ganska bred utbildning inom djur, men inte lika bred som tex NV, på min skolla fanns NV med inriktning emot djursjukvård :)

[kaati]
0

#3 okej, hur ser vägen ut på ett ungefär för att utbilda sig till hovslagare? :)

CelsiusT
0

Visst kan du göra praktik hos en hovslagare, det är jättenyttigt och dessutom är det ett av grundkraven för antagning till utbildning. Visserligen behöver du nog mer praktik än vad man får genom gymnasiet, men det är absolut en bra början där du får en inblick i arbetet.

Jag skulle satsat på något som jag tror att jag klarar av att orka igenom, skit samma vilken linje det är. Det spelar faktiskt verkligen ingen roll, speciellt inte om man ska läsa till hovslagare. Såklart är det smart att läsa en bred linje, men det är smartare att ha kommit igenom hela gymnasiet och fått sin student än att kämpa med en bred plugg-linje och sen inte lyckas komma igenom. Ämnen går alltid att läsa in!!

Hovslagare kräver inte så speciellt mycket förkunskaper från gymnasiet. Men det finns tex krav på att ha körkort, att man har erfarenhet av hästar och att man har gjort praktik hos hovslagare osv. Du kan läsa mer om utbildningen och antagningskraven här: http://www.stromsholm.com/blog/utbildning/hovslagarutbildning/

Medarbetare på westernridning.ifokus

[[AcsJulia]]
0

#5 Du har så rätt! Jag valde Natur och det slutade med att jag hoppade av efter ett år för att gå Bild & form istället.

TS Jag ska också satsa mot hovslagare. Grundkraven är att kunna jogga 3 km, enklare hovarbeten ska kunna utföras, man ska ha visst antal år hästvana (privat eller arbete skiljer sig i antal år) och man ska ha gått praktik hos av Jordbruksverket godkänd hovslagare. Själv kommer hovslagare vara mitt första steg, för sedan ska jag utbilda mig hos SANHCP så att jag även får barfotabiten, men det är självklart valfritt! :)

Googla på Wången + hovslagarutbildning så kan du läsa om kraven. (utbildningen finns på fler ställen än Wången)

[kaati]
0

#5 jo får ta och försöka hitta någon hovslagare att praoa hos när praoen börjar närma sig. Att välja ett lagomt "svårt" gymnasie är ju precis som du säger så ska ta och fundera över det lite extra :)