Hur putsar ni?
Ja, dom rubriken lyder - hur gör ni när ni putsar läderutrustningen (sadel, träns, stövlar etc)? Hur ofta? Hur noggrant? Vad använder ni för produkter, och i vilken ordning? Berätta!
Putsar och gör rent när det behövs, använde förr lädersele till tävling men har nu syntet, Så tvätt av selunderlägg mm när det behagar. Använder effax läderbalsam, luktar gott och är överlägset
Jag är väldigt dåligt på att putsa saker! Men när jag väl putsar så använder jag denna läder och skinntvål som jag först tvättar av med med en svamp, luddret som blir kvar tar jag en trasa och torkar rent.
Sen använder jag Horseman's one step kräm som balsam.
och det är verkligen den bästa jag NÅGONSIN har provat och jag har provat över 20 produkter. Jag HATAR verkligen när det blir fettigt och kladdigt, och allt inte går in och man får fett på alla grejer och jag blää. Men denna är med som en kräm, som går lätt in i lädret, och gör det inte det så är den inte fettigt och äcklig utan bara lite kräm som man fått på händerna. Love it!!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Putsar när det behövs. Selen putsade jag förut varannan vecka ordentligt, numera blir det iaf en gång i månaden. Dock inte just nu då jag är tillfälligt utan v agn en månad till.
Tränsen och huvudlag smörjer jag typ varannan vecka, tömmarna brukar jag smörja i samma veva som selen. Lädersadeln smörjer jag sällan, någon gång i halvåret kanske.
Brukar försöka smörja någon dag i veckan iaf och tar det som ser ut att behövas en puts då. Har rätt mycket läder att smörja, så tar lite tid.
Använder ekols sadeltvål, billig och funktionell. Går åt endel tvål till allt läder, så vill inte ha nåt för dyrt. Sedan använder jag ekololja eller nåt läderbalsam när det behövs, är väl sådär för lädret i längden, men det är billigt och funktionellt för stunden i alla fall.
Enda jag försöker att inte använda olja till längre är lokselen, den är gammal med välbevarad, så rädd om den då jag vill att den håller länge. Även till huvudlaget som jag specialbeställt och designat själv till min häst är jag rädd om och vill bevara, så ingen olja på det.
Putsar när det behövs.
Använder främst Stübben flytande tvål och har så gjort i många år (den är överlägset bäst i mitt tycke och räcker väldigt länge) men senast fick jag inte tag i den så fick bli Hööks geltvål på rean, funkar väl ok men är inte alls lika bra.
När det behöver fettas in är det Stübben Hamanolfett som gäller, det är verkligen super och det är extremt drygt. Perfekt för mina Stübbensadlar 😉
Med vänliga hälsningar
Chess
Är väldigt dålig på att putsa saker. Men gör väl rent ca 1 gång i månaden. Då tar jag hem alla lädersaker (grimmor, träns, sadelar, gjordar, benskydd mm) och torkar först av med vatten, sen sadeltvål med glycerin, torkar av överskottet med en handduk. Efter det har jag på läderbalsam som jag smörjer in allt utom sitsen på sadeln med.
Vill jag ha det extra fint använder jag Stübben homonalfett som #4, det är verkligen superdrygt och bra!
-Bättre ökänd än okänd
Puttrar efter varje gång men bara smörjer av och fettar är utrustning en gång i vecka.

Putsar? Vad är det?
Jag putsar nästan aldrig längre. Blev så när jag flyttade ut till det här stallet som är mitt i skogen. ingen ser, ingen bryr sig.
När jag hade kusen på dressyranläggningen putsade jag av allt varje dag och snörade ihop tränset. Saknar det lite. men då hade vi varmvatten också, något som inte finns där jag är nu.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Putsar träns och sadelgjord så gott som varje dag. Inte så väldigt noga men ser till att det får sig lite omvårdnad helt enkelt.
Mina ridskor sätter jag inte på mig förrän jag ska upp på hästen och tar sedan av dem när jag klivit av. Då slipper de bli leriga av att hämta häst ut hage m.m. Behöver därför inte putsa dem alls lika ofta.
Stövlar putsar jag efter varje användning, används inte så ofta :)
Putsar med det jag har för tillfället. Väldigt olika, då jag tror att variation är bäst. Använder allt från matolja till läderbalsam och andra läderprodukter.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Jag måste erkänna att jag gör det extremt sällan…
De fina tränsen dvs de som används på någon tävling/utställning hänger inne och blir putsade efter varje användning (typ 2-3 om året kanske…).
Till vardags har jag bara billiga träns typ från globus eller liknande, oftast har jag bara sidostycken + pannband och lädertyglar. Putsar kanske 1-2 gånger om året. Lädertvål + fett.
Samma med sadeln, just nu har jag dessutom en helt i mocca, så inget smörja där heller :P Sadelgjorden tvättar jag dock av vid behov så det inte blir skav, och byter vojlock. Men inte mer än så o.O
Jag vet att man ska smörja för å hålla fint. Men har en stübben sadel här hemma som är ca 35 år gammal (alltid i våran ägo). Är insmord i snitt 1 gång vart annat år, å den är fortfarande hur fin som helst. Har även en liten "skitsadel" från börjes som hängt med mig i 15 år, även den insmord ytterst sällan, och ser fortfarande som ny ut…
Håller sadlarna så pass bra med den omvårdnaden så skiter jag i vad man "borde" göra. Tränsen slits såklart mer, men där köper jag gärna ett nytt för 200 kr om 5-10 år. Tyglarna smörjer jag möjligtvis lite oftare, de håller bra iaf.
Men ja jag skiter i som mina grejer är nyputsade och glänsande bland folk när jag rider till vardags. Så länge de inte är skitiga (och kan skava). ^^
Hakuna matata!
Jag hade inställningen att det skulle putsas ofta. Men, så fick jag ett par tyglar i present av en tjej i stallet som tillverkar lädergrejer, tyglar, grimmor, nosgrimmor etc. Detta efter att jag ondgjort mig över att jag inga helt släta tyglar (utan stoppar etc) kunde hitta. Hon sa då åt mig att INTE putsa sönder dem som jag gjorde med min andra utrustning. Hennes erfarenhet är att för mycket putsande och gnuggande löser upp skinnet. Tyglar blir ofta infettade nog av att de ligger mot hästens hals och av ryttarens händer. Blir sakerna rejält leriga ska de såklart torkas av, men inte putsas bara för sakens skull. Har man varit ute i regnstorm så allt är genomvått kan det behöva smörjas in efter att det torkat, eftersom vattnet "torkar ut" lädret. Jag jämförde mina välputsade saker med hennes knappt putsade, och hennes är mjukare och smidigare.
Ska dock erkänna att jag borstar av undersidan på schabraket efter varje ridpass, till mångas fasa. Ja, det sliter på tyget, men schabrak är inte så dyra. Intorkad svett, bös och päls i schabraket är det värsta jag vet! Tvätta ofta är tråkigt och sliter det med.
Köpte nyligen en beg sele till hästen. Den hade legat i tio år och luktar inte smultron precis. Så den har jag tvättat med lädertvål och sen återfettat. Dan efter första infettningen var den lika torr som innan, men efter ytterligare smörjningar har den blivit mjuk och fin.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#10 Samma här, det trodde jag också. Vad motbevisad jag blev nu. 🤫
Så ofta som möjligt och när det blir smutsigt. Tränset brukar jag putsa 3 gånger i veckan kanske, beroende på hur smutsigt det är. Sadlen brukar bli putsad varannan vecka. Stövlarna putsar jag nästintill varje gång efter jag har ridit. Ops, är VÄLDIGT pedantiskt och noga utav mig!
Använder bara stübbens glycerintvål som smörjmedel, vill jag ha lädret mjukare så använder jag babyolja. Har tom. lagt träns i babyolja över natten, det gör susen! Putsar väl av tränset två ggr vecka, samma med gjorden, sadeln blir väl knappt nån gång i månaden dock. Skor/chaps/stövlar när det behövs beroende på väder osv.