Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2421 ggr
[mooniee]
0

sadel djungeln...

Hej letar för fullt sadel till min 4 åring MEN jag hittar inget som passar.. ALLA sadlar har haft  ett gemensamt problem: för långa..

Ganska hög manke, rak rygg och framför allt KORT rygg..

Provat: equipe, HDR, globus, Santa Cruz, Hubertus men ingen modell suttit bra..

Han behöver en 32 bom ungefär.. 34 var då alldeles för stort.

Förslag??!! Inte nu allt för dyra tänker mig 5000 + - , lär ändå behöva byta på ett tag när han bara är 4. 

Tacksam för svar!!

Chestnut
0

Testat stübben? Tycker att dem ligger bra på de flesta och exempelvis modellen Colombo har relativt kort anläggningsyta (däremot tycker jag att Stübben Siegfreid har lång anläggningsyta, kan vara värt att notera). Annars tänker jag typ Kieffer? Pfiff?

Med vänliga hälsningar
Chess

majaliten
0

Jag menar inte att va dum men har folk alldrig hört tala som kieffer ? Det är exakt den sadels som är till för hästar med hög manke och rak rygg prova den . Och ta ut en sadelutprovaren :)

Chestnut
0

#2 Kruxet med Kieffer för TS kan dock vara att dem ofta har relativt lång anläggningsyta. Men prova tycker jag absolut!

Ett annat märke som poppar upp i mitt huvud är Albion, testat dem?

Med vänliga hälsningar
Chess

majaliten
0

Men nu finns det jätte många kieffer typer så det är bara att hålla utkick efter olika modeller finns både korts och långa breda och smala .

Spiritinthesky
0

Globus Clic sitter fint på korta ryggar. Likaså kingsland, de lite billigare modellerna är väl kanon på en växande häst :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

majaliten
0

Hade bekanta som köpte det till sin häst med rak rygg och högmanke globus clic låg inte bra

Elshira
0

Jag tycker du ska prova en stübben, ev med cutback som det verkligen är en extrem manke då. De brukar ju vara bra till araber som har ganska bred manke. kort rygg och en del manke med ganska rak rygg.

Hakuna matata!

[MajaWrangstadh]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Prestige som funkar bra till min, hon har hög manke speciellt. I dyraste laget dock, men det kanske går att hitta begagnat?

[mooniee]
0

Vi skulle ha kommit oss iväg till sen sadelprovare tidigare i veckan men kom oss aldrig iväg tyvärr.. Ska testa en kieffer imorgon. Men tycker både stubben å kieffer är så fruktansvärt osköna att rida i.. så himla hårda..

[MajaWrangstadh]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Annars håller jag med #5 ang. Globus Clic.

Spiritinthesky
0

Globus clic finns ju både för låg och hög manke om jag inte är helt ute och cyklar!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

majaliten
0

Jag vett att min sadelutprovaren sa absolut inte stubben på hästar med rak rygg ochbhög manke han sa AT&Ts D va för hästar utan manke