Hjälp! stressad D ponny
Jag är medryttare på en föredetta hopphäst. Hon gick omkull på en tävling och blev triangelmärkt. Efter det gick hon och vilade i en hage i ett halvår. Jag började rida henne i slutet av Februari. Då skenade hon med mig, vilket hon inte gör just nu. Men hon är väldigt stressad i ridningen. Jag kan inte trava eller galoppera. Jag har ridit BARA skrittpass i ungefär fem månader, två gånger i veckan. Jag har testat allt. Trava en liten bit , saktat av - beröm. Men inget resultat. Hon var inte så förr. (då hon hoppades) Hon är en ängel annars. Kommer fram i hagen osv. Rider på tredelat bettuan och med nosgrimma. Själv har jag ridit i sju år på ridskola. H Hjälp?
Vilket fel på hästen gjorde att den triangelmärktes?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#1 Jag vet inte hennes ägare har aldrig berättat precis vad men hon gick nog omkull.,
Kolla att hon inte får ont när hon rids fortare än skritt. Om du släpper henne lös i paddocken, stressar hon upp sig om hon travar fritt?
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus
Rids hästen av någon annan de övriga dagarna? Vad bedömer veterinären att hästen att håller för? Går hästen i hage och får röra sig annars? Har ni testat att longera så att hästen blir av med en del energi innan ridningen?
#4 Trullan rids utav ägaren de övriga dagarna. Hon vilar två gånger i veckan.
Jag vet inte. Ägarna har aldrig tagit tag i saken, bara låtit det flyta på och vi skulle se om det blev bättre. Jag känner och ser ingen skillnad.
Ja. Hon står på lösdrift med två - fyra andra hästar.
Kan testa. Gjorde det förr men slutade då hon började markera. Hon var tyngre och tjockare då så hon tyngde ner på "innerbenen" för mycket.. haha
Kan ägaren rida i andra gångarter? Hur rör sig hästen på lösdriften? Om du är orolig för belastningen på innerbenen så öka storleken på volten eller löslongera? Belastningen för hästen är långt högre med ryttare och utrustning på ryggen än utan. När du skriver markera, är det markerande av hälta eller mot dig som ledare?
kolla utrustning, och gör en utredning om den har ont någonstans. Annars longera i trav och galopp 15-30 min innan ridpass, det fick jag göra med min förra häst varje dag!
Vi skall ha en sak klar för oss, allt som hästen gör är en signal till omgivningen vad den tycker om situationen som den är i. Ibland så är det i huvudet det sitter men oftast så säger den att det tar ont att göra någon specifik rörelse. Så vi ska inte vifta bort det som hästen gör, för om det är viktigt för hästen så kommer den att höja "rösten" med olyckor för ryttaren som följd. Detta är inte hästens fel, den försöker bara förmedla vad den tycker om situationen så bra den kan, om vi inte förstår detta så blir det tråkigheter. Så det är viktigt att ta reda på var grundproblemet verkligen är.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Vad menas med att triangelmärkas? :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#9 en skada som gör att hästen aldrig blir frisk nog för att tävlas, gör att det bränns in en triangel på hästens bakdel. Detta gör att hästen aldrig kan fuskas in på en tävlingsbana :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Om hästen markerar hälta vid longering, så har den ont och ska definitivt inte ridas …
#10 Tack :) då är jag lite klokare :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Om hon inte är fräsch vid longering så är det dags att kolla upp vad det är som gör ont. Rid inte en sådan häst. Hon verkar ju ha ont och bör få hjälp med det.
Slutat rida på henne. Tack alla för hjälpen. Pratat med ägaren. Hon skulle ta henne till något sjukhus och kolla vad som egentligen var fel och om det skulle vara för allvarligt ska hon ta bort henne. Sökt efter ny medryttarhäst nu :)
Tack allihopa!!