Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 848 ggr
[Johannaamy]
0

Sadelhjälp!!

Jag har mätt min häst(varmblod) och fick fram att hon har 95 grader i manken men jag förstår inte vilken bomvidd hon ska ha! Har kollat på en begagnad allround claridge house sadel som är vid bom! Skulle den kunna passa eller vilken/vilka grader är det? Väldigt tacksam för svar😃

Uss
0

Om jag fattat det rätt så är gradantalet olika på olika sadelmärken och jag har också sett "listor" över gradtalen. Nu har vi själva bomlösa sadlar, så jag har inte sparat listorna (var kanske på Bucefalos de fanns?), men Googla så hittar du kanske något!

Du tänker väl på att sadeln måste passa längs med ryggen också, inte bara över manken? Om du inte själv vet hur man gör, så tycker jag att du ska be någon som kan om hjälp, alternativt ta ut en duktig sadelmakare/sadelutprovare (inte alla sadelutprovare är duktiga) som kan hjälpa dig att se så att sadeln passar även när du rider och hästen jobbar.

viktoria91
0

#1 Vad har ni för bomlösa?:-) TS som sagt är det mycket mer än bara över manken som ska passa, det är en hel vetenskap-minst! Hör av dig till sadelutprovare.

[Johannaamy]
0

#1 Har 2 stycken bomlösa sadlar men inte dirket den perfekt "hoppsadeln" tycker jag! Har hittat listor men inte på claridge house sadlarna! Har mätt över hennes rygg också och hon är rak eller vad man ska säga!

Chestnut
0

#3 CH syntet sadlar är iaf betydligt vidare än 95 grader med vid bom, tippar snarare på 110.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Johannaamy]
0

#4 okej! Vad tror du om en läder sadel? I samma märke(CH)