Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2667 ggr
Bella_Bus
0

Månadskostnad?

Vad kostar det i månaden med häst?
Och vad är det som kostar vad lägger ni pengarna på?
Funderar på att köpa en egen häst men vet inte om det räcker ekonomiskt.

MVH

Caroline L
0

Min häst kostar 2700 kr i stallhyra där ingår boxen, strö och grovfoder 12 kg. Ytterligare 150 kr för täckesbyte. Ca 200 kr i försäkring per månad + 1000 kr varannan månad till hovslagaren.

Utöver det är det bra att ha extrapengar till utrustning som skulle gå sönder, tappskor, veterinärkostnader. Har dock *peppar peppar* inte behövt betala något av detta.

Jag bor dock i en storstad och här är priserna högre. I våras stod jag billigt och kom undan under 2000 kr per månad totalt (bortsett från hovslagaren.)

[exo]
0

Det är lite olika beroende om det är nära en storstad eller långt ute på landet. Sen beror det ofta på vad det är för anläggning.
Med eller utan ridhus mm.

Men skriver upp mina ca utgifter
Hö 2,80 kr/kg 10 kg/d = 868 kr/m
Spån 75 kr/bal = 300 kr/m
Kraftfoder, salt, mineraler 100 kr/m
Träckprov,avmasknig 100 kr/m
Hovslagaren 600 kr/m
Vaccinationer ca 600 kr/år
Tandkoll 2000 kr/vartannat år

Bara detta är 2101 kr/månad för 1 häst

Sen har man ju en kallhyra och kanske en kostnad för ut och insläpp.

Jag har eget så "slipper" ju kallhyran å andra sidan har jag el, staketunderhåll och övrigt löpande underhåll även tömning av gödseln.

Sen kan man ju behöva veterinär oförutsett också och inköp av nya tillbehör.

Glömde försäkringen också.

Bella_Bus
0

det kostar lite :)
Jag har gratis stall och havre allt annat får jag stå för så for nog räkna en del :)

viktoria91
0

Ca 5500 i månaden inräknat kostnad av bensin och själva bilen då enda anledningen att jag har bil är för att komma til stallet.l

[[AcsJulia]]
0

Det beror på! Ska man tävla? Vill man ha utedrift eller stallplats?

Mina hästar bor och lever gratis. El, hage, utedrift, vatten samt foder i form av hö, ensilage, korn och havre beroende på vad jag vill ha. Detta är dock p.g.a. släktskap med stallägaren. Verkar gör jag själv.

Bella_Bus
0

Jag tänke bara ha en skogsmulle häst men möjligen åka på någon lokal tävling.

Stall och bete har jag gratis är allt annat som måste betalas :)

majaliten
0

10000med allt inte värsta fansy stallet . Men bor i stor stan

Bella_Bus
0

okej men på vad lägger du hur mycket?:)

majaliten
0

Var frågan till mig ? Om den va det så Är stallplats 2500 kalhyra 1500 för Hö beroende på Analys på höt blir det kraft/mineraler eller vad som behövs oftast så blir det på 700 kr månad försäkring på 2000 kr hovis 1000kr strö blir runt 800 kr minst resterande är regelbundna köp av annat dyl jag inte mins men typ om liniment går åt som smör och massör equiterapueft och täcken det köps regelbundet varje månad och plus träning 2 ggr veckan och tävlingsr 1 gång i veckn minst Men alla kanske inte slösar 2300 i månaden på sådant men jag gör . Annars skulle jag hamnat jag på 7700 ca ellerhe per månad . Och jag har inte räknat bensin. Jag går nog över 10000 varje månad

[japptravare]
0

Shit, jag blir ju nästan rädd när jag läser dessa inlägg :O
Jag själv betalar i snitt strax över tusenlappen i månaden.
MAX 1500 kr!

Bella_Bus
1

Okej :O

#10 vad lägger du pengarna på då? :)

cBrodin
0

Jag har två ponnysar. En A-ponny och en C-ponny.

Betalar 1000kr för de, då ingår: foder, strö, in och utsläpp, mockning vissa dagar. Sen 900kr varannan månad, en helskodd och den andra verkas. 1000kr går till bensin varje månad. 100kr till försäkring (betalar bara för den enas försäkring). Vaccin, avmaskning m.m. kan jag inte summan på, men kanske 700kr om året.

Så ca: 2600kr per månad. Men ofta blir det mer i form av småsaker som lätt blir stora summor.

viktoria91
1

Jag vill också ha häst så billigt som 1500 kr i månaden för allt! :-P

[japptravare]
1

#11 Stall, Hovis, Vaccination, Foder…Ja, sådana saker xD

DOCK betalar pappa försäkringen (A) 200 kr i månaden typ ;)

Revolt
0

Stallhyra: 1200 kr. Då ingår in och utsläpp (alla tar dock 1 insläpp och 1 utsläpp i veckan)

Hovslagare 1500 kr (skos varannan månad, alltså 750 varje månad om man sprider ut det)

Strö (stallpellets): ca 240 kr (köper in en hel pall så det räcker hela året, men delar man upp det blir det ca 240 kr)

Hö: 500 kr (2 kr/kg)

Lite havre: 100 kr (vårat hö har typ perfekt analys så det behövs inte mycket extra då det är så bra.)

Se tillkommer vaccination, träckprov, ev avmaskning, utrustning, ev veterinärkostnader, equiterapeut etc.

Försäkring: 400 kr

Totalt: allra allra MINST 3190 kr/månad, men tillkommer oftast mycket mer

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

CelsiusT
0

Stallplats: 500:-
Hö: vet inte vad det hamnar på i år för det beror ju på hur man fodrar och vilket hö man köper. Men det brukar landa någonstans runt 5-600:-/häst
Strö/torv: 200:-
Kraftfoder (Lucern): 100:- + tillskott (har så dålig koll eftersom jag inte köper så ofta, det jag köper kostar en del men det räcker å andra sidan länge).
Bensin: ca 800:-(första månaden eftersom jag flyttade hästarna först, nästa månad så flyttar jag efter och då blir det: 200:-) Men utöver dagliga resor tillkommer det att man ibland åker flera gånger och att man/jag då och då åker iväg på träningar och tävlingar.
Hovvård: 550:-/6v (så 3-400:-/mån)
Vaccin: 1000-/år  (inte riktigt, men om jag räknar lite högt så finns det pengar även till avmaskningen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Bella_Bus
0

Blir en del att räkna på :P

CorneliaAndersson
0

Skulle också vilja ha en hästis.
Dock kostar det 2200-3000 att hyra box på ridskolan *suck*
(och då ingår mat, ut- insläpp tror jag. Skulle bli billigare om de fick låna hästen till sina lektioner, antar jag)

Väldigt intressant dock att se hur ni alla delar upp pengarna till olika saker :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Em--ma
0

Vi betalar ca 2.000kr för  hö,torv och stallplats. Ibland mer eller mindre eftersom vi betalar torv för sig och hö för sig. I dom 2.000kr är 9kg hösilage inräknat och 2 torv.
Sen tillkommer hovslagare varannan månad på 1000kr, foder (mineraler) var tredje/fjärde. Och försäkring varje månad på ca 400kr.

Det är utgifterna som är ett måste, och sen självklart vaccin och tandläkare på ca 2-3000kr en gång om året.

Och dom övriga kostnaderna såsom träning, utrustning kommer ligga i höst på ca 1000kr.

Så på en månad blir det ju ca 3200 kr i månaden som är ett måste att betala.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Praefatio
0

Stallhyra inkl grovfoder och spån: 2200 kr
Hovslagare: 650 kr (utslaget, kostar 1000 kr var 6:e vecka)
Försäkring: ca 300 kr
Kraftfoder och tillskott: 150 kr kanske? Får lucern och en del tillskott men de är billiga, och en liiiiten skopa korn bara för att han ska äta upp allt…
Träning varannan vecka: 600 kr

Det är mina fasta månadskostnader tror jag, totalt 3900 kr. Har medryttare som betalar 500 kr/mån och sedan försöker jag hålla nybörjarlektion en gång i veckan för en bekants barn, vilket täcker kostnaden för mina egna träningar. Åker kollektivt till stallet men skulle haft busskortet ändå så räknar inte in det. Sedan tillkommer det ju några kostnader per år:

Träckprov i maj: 300 kr (+ev. 100 kr i avmaskning)
Vaccination och tandvård i augusti: 1300 kr
Equiterapeut minst en gång per år, bara för att rutinkolla efter låsningar och sånt: 1000 kr

Brukar passa på med allt sånt på sommaren då vi har lägre stallhyra (1600 kr) så det går nästan jämnt ut. Utöver dessa kostnader lägger man ju rätt saftigt med pengar på utrustning ibland. Usch, det är inte billigt att ha häst…

CelsiusT
0

#20 Vaccination OCH tandvård för 1300:- ? Vad kostar det då för sig?

Praefatio
0

#21 Haha, förlåt, 1700 kr kostar det. 1300 kr för raspningen, 500 för vaccinationen.

CelsiusT
0

#22 Ah, jag tyckte det lät billigt ;P

Peppe
0

jag lägger i snitt 1500 kr per månad

det du behöver räkna på är;

stallhyra
grovfoder
ev kraftfoder/mineraler
strö