Tävla någon annans häst?
Jag vet redan hur jag väljer att lösa situationen men tycker det är intressant ändå att höra hur andra resonerar. En kompis till mig, som också ibland tränar/hjälper andra ryttare (hon satsar väl på att bli erkänd tränare och vill så småningom tjäna pengar på hästar), frågade om hon fick starta min häst på en större tävling. Ja såklart, men då får du träna honom också så han klarar det, svarade jag. För jag har en ung häst som jag håller på att utbilda och jag tränar inte den grenen hon rider för det intresserar mig inte. Sen framkommer det att hon vill att jag betalar alla avgifter för start "för det är ju din häst som får poängen" sa hon, och jag börjar misstänka att hon vill att jag betalar för träningen också. Men vadå poäng, det är ju inga resultat som sparas eller samlas i något register. Och jag är ju inte ens intresserad av den grenen. Hade jag bett om hjälp så hade det ju varit i någon av dom grenar som jag själv rider, men nu var det ju hon som ville starta min häst. Jag kan ändå se att det ger min häst tävlingserfarenhet, vilket ju är positivt på en ung häst, så jag erbjöd mig att betala hälften (liksom hästens start), men det verkar inte vara intressant det heller.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Skulle säga som dig, vill du tävla får du träna. Annat haddevarit om DU frågat om hon kunde tävla din häst. ☝️

Eftersom det var hon som frågade om hon fick göra det, och som jag fattar det som så tjänar hon ju på det för hon får mer erfarenhet och en meritlista, så ska hon stå för allt.
kissmekate.blogg.se
Jag skulle också, med självklarhet, se det som du gör. Givetvis är det hon som betalar träningar och alla omkostnader kring tävlingarna. Du får ju, som du säger, inte ut någonting av att din häst kommer ut på banorna med henne. Det är ju hon som vill ut och tävla…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag har tävlat andras hästar vid flertalet tillfällen och då har jag stått för alla kostnader. Jag ser det som en självklarhet eftersom jag tävlar för min egen skull.
jag är lite i samma situation.. har en tjej i stallet som vill tävla min häst i dressyr i höst å de sa jag at hon fick men då får hon betala allt som behövs då jag själv inte är intresserad av att träna å de såg hon åxå som en självklarhet då de var hon som frågade.. jag kan möjligen stå för bensinen för att ta oss dit.. då de blir jag som får köra men resten får hon stå för.
Nä jag tycker att hon betalar allt . Hon vill tävla och träna hon betalar igentligen ska hon betala sig eftersom hon sliter mer på hästen skorna ochbutrustningen. Och bensin får hon också betala själv skillnad om du tillfrågade henen men så är inte fallet .
Jag tror att hon tycker att hon utbildar hästen och att jag "ska vara glad för det", för att hon har börjat vinna med sin häst på större tävlingar och att hon har börjat lite att träna andra och planerar att börja tjäna pengar på hästar/starta företag i framtiden. Men jag tycker också att det ger henne meriter. Eftersom jag inte bett henne och att det inte direkt gynnar mig eftersom det inte är en gren jag kommer att rida. Visserligen gynnar det mig att hästen kommer ut på tävlingsplatser. Därför kan jag tänka mig att betala "hästens andel av startavgiften". Men inte hela. Hade jag bett om hjälp så hade det isf varit i en gren som jag vill tävla i sen.
Din insatts är hästen, den andres insats är jobb. Sen får ni väl fundera vad era insatser är värda. Vem får eventuella prispengar? Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Om hon ber att få låna din häst för att hon vill tävla i en gren du inte är intresserad av på en högre nivå än hennes eventuella häst klarar (antar jag) ser jag det som mer rimligt att hon betalar dig för att få låna din häst än att du betalar för att hon ska få tävla. Du ställer ju faktiskt redan upp med en häst som har tillräckligt med kapacitet för större tävlingar, och det brukar man inte få tag på gratis.
Själv skulle jag aldrig betala för att någon annan ska tävla min häst, även om det var inom "min" gren. Jag är inte intresserad av vad min häst har för meriter, jag är intresserad av vad jag och min häst kan lära oss tillsammans. Pengarna lägger jag då hellre på en ridlektion.
Det spelar ingen roll hur duktig hon tror sig vara, hon kan inte kräva att du ska betala för att låna ut din häst när det är hon som vill tävla.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
TS, eftersom du inte är intresserad av den aktuella grenen kan jag inte se någon anledning att du ska betala. Redan att du erbjuder dig att betala en del tycker jag är väldigt generöst!
Jag är i motsatt situation, jag får inte tävla medryttarhästen eller träna honom till tävlingsform, eftersom det skulle kräva att vi åkte iväg på träningar. Ägaren är helt enkelt inte intresserad av att få det gjort, även om jag skulle betala allt. Bara att finna sig i, så länge hästen inte är min.
#9 Ja nu är ju hennes häst mkt duktigare än min och vinner dessa tävlingar hon ställer upp i. Hon menar också att starta med min häst tar fokus från hennes eget tävlande eftersom hon då kommer att starta båda hästarna. Jag tror det även handlar om att man ser det som att hästen får träning i och med tävlandet. Hästen, som aldrig har tävlats, får tävlingserfarenhet. Och visst, det kan jag också se som bra. Hästen får komma in på banan med en duktig ryttare. Men då ska det ju vara en gren som jag sedan planerar att tävla i. En gren som gynnar min typ av ridning.
#11: Skumt resonemang. Man kan ju erbjuda sina tjänster, men inte tvinga någon att köpa dem. Det är ju som om jag skulle bryta mig in hos dig och städa och sedan skicka en faktura …
#12 Jag gissar på att min kompis helt enkelt inte riktigt förstod vad det var hon sa/gjorde. Jag tror att hon tycker det är kul att tävla och gärna vill tävla och få meriter, men att hon inte gärna betalar för dom själv. Hon hade nog hellre sett att jag frågade henne, men eftersom jag inte frågar henne så…
Jag vet att hon tävlat en annan häst några gånger men jag vet inte riktigt vem som betalade, tror att hon betalade själv dom gånger som hon använde honom istället för sin egen, men att ägaren betalade när hon hade båda med sig. Men hon red den hästen 'som ett jobb' då ägaren ville ha hjälp med tillridning på hästen (och hon fick betalt månadsvis för att rida hästen även hemma). Jag vet också att det är vanligt inom western att man får hjälp med tävlande av sin häst. Men det blev nog lite fel när hon frågade mig. För jag tolkade det som om hon ville låna hästen, men hon tror nog att hon frågade om hon skulle hjälpa mig. Trots att hon ordagrant sa 'Får jag tävla honom på *** tävlingen'. Men jag vet faktiskt inte hur hon tänkte.
Men jag vet iaf hur jag tänkt göra och det känns skönt att höra att ni alla tänker lika dant som jag.
Jag håller med alla här ovan; frågar hon om hon får tävla din häst så är det DU som gör henne en tjänst och det ska ju inte du betala för.
Men jag kan tro att hon tänker ungefär så här (eftersom hon börjat arbeta med träning och vill få snurr på det); när du går in i en affär och expediten frågar om du vill köpa något så måste du ju betala för varan om du säger ja. Hennes fråga kanske var mer om du ville köpa en tjänst av henne än en fråga om hon fick låna din häst.
Jag tror att du helt enkelt får fundera på om det är värt pengar för dig att din häst får komma ut och tävla med henne, oavsett vem som frågade vem.
Att du tror att din häst mår bra av det är givet, annars skulle hon inte få låna den. Sen är frågan om du har mer intresse av erfarenheterna hästen får än av att få rida själv när hon skulle behöva träna. Du måste ju trots allt avstå din häst när hon behöver träna.
Säg som det är, att hon gärna får låna din häst att träna och tävla med för sin egen erfarenhet som tränare och för att ha meriten att ha tagit upp en häst till i de klasserna, men att du är lika intresserad av det som en travtränare är av att travaren vunnit en dressyrtävling, vill hon utvecklas på din häst får hon låna den, men hon kan inte kräva att du ska betala. Är du sen villig att ändå betala halva anmälningsavgiften får hon vara glad.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#14 Ja, jag misstänker det också, men då frågade hon på fel sätt. Hon skulle då frågat "vill du att jag ska tävla hästen åt dig?" eller "om du vill kan jag gärna starta honom för dig" istället för "får jag starta din häst?". Det beror ju på om expediten ger mig ett smakprov eller om expediten vill sälja en vara till mig. Oavsett så måste expediten vara tydlig nog och förklara för mig vilket det är som gäller - enligt lag. Är det gratisprov så kan jag tänka mig att ta även om jag kanske inte är jätteintresserad eller förtjust, men ska jag betala för det så måste jag ju veta det så jag kan ta med det i beräkningen.
#15 Hur jag förhåller mig till det har jag, som jag skrivit flera gånger, redan har bestämt mig för (innan jag startade tråden). Är bara ute efter att hör hur andra människor tänker.
Jag tror inte direkt att min häst mår bra av det. För jag tänker till och med att det kan ge hästen en annan bild av tävlingsbanan än jag vill ha när jag sedan tävlar i "mina" klasser. Men jag ser det som en okej uppoffring för att det ändå kan vara nyttigt för honom att komma ut i tävlingssammanhang - det ena väger upp för det andra.
Men som sagt, hur jag löser det och ställer mig till det hela är redan avklarat. Jag är bara nyfiken på hur andra ser på situationen.
#16 Ja, visst har du rätt, men är man inte så seriös kan man ju ordna jobb på det sättet; har man t.ex. lämnat en sak för reparation och inte kommit överens om betalningen så får man betala det som sedan begärs och det är svårt (nästintill omöjligt) för kunden att i efterhand bevisa att det var en gratistjänst det var fråga om… Nej, jag tror inte att hon är fullt så förslagen, men kanske mindre noga med hur hon uttrycker sig ;D
#17 Jo, fast mindre noga med hur hon uttrycker sig, känns inte riktigt försvarbart. Jag tycker det är en STOOOOR skillnad i att fråga om man får låna någons häst gentemot att fråga om man ska hjälpa till = göra någon en tjänst.