Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 11683 ggr
[Angel88]
0

Vad har ni för täcke i vinter?

Hej  vad för täcken och hur tjocka täken har ni i vinter till er/era pollar? Visa gärna bild!

Åter kommer med Grandas  täckes namn glömt vad det heter.

det är ett stall täcke på 420gram

och ett ute täcke på 360 gram med avtagbar hals. svart med turkost på super snyggt och svin dyrt (enligt mig  XD)

Just nu har hon ute täcket på sig och ett 100grams täcke. och för en gång skull håller hon värmen, så nu hoppas jag att denna vinter blir utan en öm häst rygg!. Hennes rygg e fin nu, bra med muskler :).

Lorita
0

Ingen av mina fyra har normalt täcke på sig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst är helklippt och just nu har hon ett 100g Rambotäcke med avtagbar helhals (ingen hals på för tillfället). Detta täcket brukar hon ha tills det blir ett par minusgrader, då går jag över till ett annat som är 200g -också Rambo med helhals.
När det blir -10 och ännu kallare så har jag ett Rambo Wug (halvhals) med 370g.
Tidigare har hon haft samma täcke ute som inne, men i helgen flyttar jag till ett annat stall där de byter täcken på hästarna och då kommer hon ha stalltäcke på natten (olika tjocklekar beroende på hur kallt det är).

på bilden: min häst till vänster.. 200g täcket

Cilla89a
0

Brimad är helklippt och just nu när det ligger runt +7 har han ett marinblått 100g Rambo Duo med hals, kryper det nedåt 0-gradigt, så har han ett rött 200g Amigo med hals, och kryper det nedåt ytterligare och ligger på minusgrader har han ett lila 370g Rambo Wug, alt marinblått 400g Rambo Duo med hals, alt svart 420g Rambo Supreme med hals.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tusen
0

Ingen aning. Då det regnar kanske de får på sig ett regntäcke om det skulle regna i flera dagar i sträck. Är det kallt och regnigt så kanske vi lägger på någåt tjockare regntäcke. Annars är de nakna så mycket det går. De stallade, klippta, hästarna har ett tjockare täcke på sig medans de som är klippta och går på lösdriften har täcke ett litet tag till men snart äker det av så fort pälsen vuxit ut igen.

Hermelina
0

Nu har jag fleece inne, när det börjar bli lite kallare, typ -5 till -10 grader hela tiden så får han ett tjockare ulltäcke på sig.

Ute har han just nu fleece med ett skal, och sen får han ulltäcket med ett skal.

Han är inte klippt alls just nu, om jag klipper honom så köper jag nog ett lite varmare täcke.

Birke
0

Inget. Möjligtvis regntäcke om det regnar och blåser allt för mkt senare i vinter.

[Angel88]
1

oki :). Min granda är väldigt frusen av sig, och får lätt on i ryggen om hon e för tunt täckad. samt att hon blir väldigt stel. Men nu e hon mjuk och fin :)

viktoria91
0

Min har endast regntäcke om det behövs annars får hon klara sig med sin mammutpäls=P

När hon var helklippt hade hon sit Rambo Supreme med 420 grams fyllning och ca 200 gram fyllning i den avtagbara halsen när dte var som kallast. Svindyrt täcke men jättebra!

Klasselover
0

Just nu går han naken om det inte regnar väldigt mycket eller är storm ute. Då har han ett fleecefodrat regntäcke. Det kommer han även ha i vinter, blir det kallare än ca -15 får han ta sitt 100g övergångstäcke. Han har en spårklippningsvariant, är rätt så mycket taget..

Det fleecefodrade regntäcket (på bild) gav jag 399:- för i ullared, övergångstäcket 349:-. Båda supertäcken, de bästa täckena finns i ullared enligt mig!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Så här är han klippt..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

thilda-
0

har en helklippt ponny och hon har ett övergångstäcke på sig som är runt 100 - 200g och när det blir lite kallare än -0 så får hon stalltäcket under.. och blir det kallare än -10 så blir det vintertäcke

jackiejohn
0

Nakena så länge de inte regnar och är storm ute då får dom två stora på sig varsit fleecefodrat regntäcke… Annars får dom inga täcken alls, shettisen går naken såklart Flört

TovaHult
0

De nio hästarna i stallet går oklippta och utan täcke hela vintern Skrattande

Gullan_J
0

Gammal tråd jag vet ;) 

Men på min pojke kommer det som det ser ut nu bli en filtklippning på. Då kommer han att ha

mellan 0 och 5 ute regntäcke

mellan 0 och -5  ute 100 g utetäcke utan hals

mellan -5 och -15 ute 200 g vintertäcke med hals

-15 och kallare ute 350 g med hals

Tunt stalltäcke inne ca 70 g  mellan 0 och -10 ute

Stalltäcke 150 g vid kallare än -10 ute

-Bättre ökänd än okänd

Stallmima
0

Har aldrig tänk på detta med "gram" på täcke utan tar det som passar för årstiden när hästarna behöver täckas  🙂

Praefatio
0

Kommer troligen helklippa i år. Nu är han naken även vid dåligt väder.

Övergångsperioden tycker jag är svårast. Går lite på magkänsla, så fort det börjar bli kallt får han ha ett ofodrat regntäcke (Amigo) för annars fryser han vid nederbörd. 5-10 grader någonstans lägger jag på ett 100 grams, har inget just nu (gick sönder i våras) så måste köpa. Runt -5 blir det ett 250 grams, och -10 och mer blir det ett 300 grams. Blir det riktigt snorkallt lägger jag på ett ulltäcke under 300 grams-täcket. 250, 300 och ulltäcket kommer från Gekås, de är hur bra som helst. Sitter bra och håller tätt.

Men som sagt, det där är verkligen bara höftat. Vintern på västkusten kan vara så olika: Det kan vara EXTREMT kallt och rått runt nollan, så kallt att man måste lägga på tjockaste täcket… Men det kan också vara -10 och torrt och klart, då räcker det med 100 gram. Våra hästar har fri tillgång på grovfoder och gott om plats att springa runt och leka, vilket de också gör så länge det inte är för halt. Jättebra, för då håller de värmen.

CelsiusT
0

Jag har normalt sett inte täcke. Men jag tittar på mina hästar, ser dom ut att frysa så får dom på sig täcke efter väder. Normalt sett så fryser dom bara när det är kyligt, blåser och regnar samtidigt. Då blir det fleecefodrat regntäcke. 

Men jag lägger aldrig på täcke på rutin. Jag lägger på täcke först när mina hästar fryser.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
1

#17 Det saknar jag att kunna göra. Tidigare hästar har aldrig haft problem med att frysa, mer än när det har regnat isbitar och blåst på tvären samtidigt. Då har det också varit fleecefodrat regntäcke som har gällt. Numera är jag ägare till en tunnhudad, tunnpälsad frysrumpa…

majaliten
0

Min häst hon tränas för tävling ochbgår på Lösdrift jag har inte behövt klippan henne då hon ej svettas så mycket och är inte så frislag heller . Men efter ett svettigt pass så lägger jag på ett täcke med extra tjockt foder . Men såhär brukar jag täcka 0till-5 fleece fodrat regn täcke -6till-10 100g(eller150g) -10till -20 250g -20och uppåt är det 450g Och när dett är jätte oväder och ruskväder blir det dyon som är runt 560 g om jag inte mins fel Och har hästen blivit svettig efter hårt arbete blir det ett täcke som är tjockare en vad om jag skulle lagt på o de va minusgrader och alltid hals efter ett hårt pass boT under .

CelsiusT
0

Jag får bara fråga, ni som skriver vilket täcke ni har vid olika temperaturer, kollar ni termometern varje dag då? Eller hur avgör ni vilket täcke som ska användas? Hur gör ni när ni står installade och någon annan ska släppa ut?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Em--ma
0

På hösten så har jag fleece fodrar regntäcke från Ullared, (ASBRA kvalite!)
kostade bara 300kr och har inte läckt in en droppe regn!
Sen när det blir runt 5- så har jag ett 200gs täcke från Amigo. Märke Turnout( ute och inne). När det blir kallare och även kallare i stallet så har hon ett 300g täcke från Källqvist. Och ute ett ofodrat täcke från Ullared (över inne täcket alltså;)).

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

viktoria91
0

#20 Kollar grader, hur mkt dte blåser och varifrån. Min har samma täcke inne som ute i regel men halsdelen tas av under natten.

Praefatio
0

#20 Både och. Håller koll på temperaturerna men använder mig också av mitt sunda förnuft.

Vi har samma täcke ute som inne, hästarna står inne ca 12 timmar per dygn.

Em--ma
0

#20 jag kollar termometern varje dag samt vädret, i stallet så har vi en tavla vid täckena där det står vad varje häst ska ha på sig vid ex. sol/regn/blåst. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

majaliten
0

Jag väljer efter vad termometern säger varje dag och blir det lite varmare eller kallare under dagen byter jag men det är om 10- och helt plötsligt blir - 15 byter jag oftast . Dagarna då de vart hårda träningar men är det vanlig pass så kyler jag in häaten så att den inte blir allt för frysli av sig . Men fritillgång på Hö klarar hon sig fin fint på men täkar tjockt gör jag för att hästen inte ska bli sjuk eller öm i musklerna de är ju endå i träning för tävling . :) men jag åker ut flera ggr dagen och kollar på termometern varje dag . Det samma gör jag med box hästarna . Jag har en tavla till varje höst så att den som tar ut vet vid vilka temparturer de har ett visst täcke . Köper bars kvalité amigo Rambo bucas mm men inget från hööks har bara ett och det ör knappt använt men av den äldre typen då de va tre kvalité på deras täcken så det är väldigt hållbart de täcket :)

Chestnut
0

Går efter en blandning av termometer - nederbörd, vind och luftfuktighet. 

Då min gamla dam helklipps (dock inte ansiktet och benen) varje år så måste hon täckas ordentligt. Redan nu i sommar när det varit extra ruggigt/dåligt väder med regn och blåst har hon fått gå med ofodrat regntäcke med helhals. Stegen därefter är fleecefodrat regntäcke - 100 grams fyllning - 200 gram - 300 gram - 400 gram i utetäckena beroende på hur kallt det är. Försöker att köpa täcken med åtminstone halvhals. Inne i stallet har hon fleecetäcke eller stalltäcke (200 gram) beroende på hur kallt det är. Är det löjligt kallt och fuktigt ute så är det i regel det inne också (kallstall) så ibland får hon faktiskt sova med utetäcke (300+ gram) inomhus. 

Har främst täcken från Hööks och Horseware. Hööks är ju utan tvekan snyggast men Horseware absolut mest hållbara!

Med vänliga hälsningar
Chess

pebb
0

Jag köpte min häst inna sommaren så  jag vet inte exakt vad hon kommer behöva men hon är frusen av sig, knappt någon päls och behöver både mer fett och muskler, och stel i rumpan så det är bra om hon inte blir för kall. Just nu går hon med ett ofodrat täcke dom dagarna det regnar och naken om det är fint väder. Har köpt mig ett 200g täcke och har även fleece och något ylle eller liknande som jag kan lägga under regntäcket om det behövs, lite längre fram blir det ett vintertäcke, har spanat in ett snyggt jag vill ha.