Söndertuggat bett
Såhär ser min hästs bett ut efter ett par månaders användning. Hon tuggar väldigt mycket på bettet, är det bara därför det slits så mycket? Eller sitter det fel? Hon verkar inte ha ont och trivs bra på det. Innan gick hon på metallbett, både ledat och rakt och det tyckte hon inte speciellt mycket om.

Sådär gjorde min ponny också med "äpplebett" trots fina tänder och rätt anpassat bett. Kör bara koppar/mässing nu som hon trivs bra på.=)
Pållan i stallet som har ett likadant bett har gjort precis likadant och trivs inte heller på metallbett något vidare.
Med vänliga hälsningar
Chess
Lägger också in ett bud här då jag har samma problem. En av mina hästar är nära demonstration när jag lägger ett metallbett i munnen på henne. Det går bra med raka plastbett men hon gör precis såhär med de tredelade. Jag vill gärna använda delade bett när jag rider dressyr då det blir så stumt med rakt.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
gummibetten är svårtuggade ;)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Det finns ju både gummibett som är ganska hårda typ som plast, och så finns det de som känns som silikon och är mer gummiaktigt. Gör det någon skillnad vilket du använder?
Men håller med, prova ett rakt plast/gummibett!
Hakuna matata!
På bilden i #1 ser nosgrimman ut att sitta fel. Nosremmen är för lös och dras nedåt nosryggen av snokremmen, som möjligen också är för lös. Om man ska använda aachen är det viktigt att den sitter åt.
Vad händer om du tar bort snokremmen och kör engelskt?
Vad händer om du länger sidostyckena lite? Då kanske hon inte drar upp bettet till tänderna?