Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 8519 ggr
[Agneslundin]
0

äppelviken och farstaridskola

hej , jag undrar om det är någon som har eller rider på äppelvikens eller farsta ridskola .. skulle gärna vilja veta hur det är på dom ridskolerna , hästarna och kamratskapen tex ! :)

kaka1234567
0

Jag har ridigt på farsta ridskola de va ingen bra där. Hästarna blir skit sträsade av personer som fodrar. Eller en person hon är allmänt otrevlig och inte sbäll när hon fodrar hästarna jag vet att hon är där på lö.

När jag borsta på en häst va de dags för mat och hon skulle fodra då säger hon med en bitchig röst så ut nu hästarna ska få mat då säger ja ok.

Men hästen såg inte att den fick mat så jag stod kvar men inte ine utan utanför box dörren och sa men lille vän titta du har fott mat. Han tittar och vänder sig om. Sen kommer hon med mera och säger men gå därifrån då !!!så .Och de har en ridlärare som är väldigt otrevlig och ägaren är och så väldigt elak snobbig och otrevlig de är ett syskon där också och (som är vuxen) är den otrevligaste av hela familjen. Ridlärarna är inte så välutbildade enligt mig och har inte lärt mig något dem skiter i att berömma vid rätt till fälle och berömmer hela gruppen istället eller missar de bara. Dem utbildar inte elever så särskilt bra. Stallet har ganska flamsiga eller väldigt elaka skötare. Som antingen skiter i att borsta på hästen eller står där inne och retar en. Och står och glor på en .Och skriker springer är otrevliga ingen ordning i stallet.

Hästarna står oftast skitiga svätiga eller leriga. Dem klipper inte hästarna där även om de är skit svettiga efter en halv time och de är inte snällt .Ponnyerna värkar inte få något kraft foder och blir lätt trösta och sega va sig. Sen är de skit svätiga och de gör dom inget åt. Deras utrustning är inte finn antingen för stort bett eller noss grimmor som sitter så himla fel och o passande sadell. Så att de blir tvungna att ha skit tjocka paddar. Ingen stor häst har svans kappa även om sadeln skumpar och glider framot.Bara för att storhästar inte der fina ut i svanskappa. Sakerna är gamla där och slitna ,detta stall gillar inte nykomlingar(skötarna alltså).Och ridlärarna trycker ned en. Min kompis hörde inte vad ridläraren sa och då säger hon men vad gör du !!!nu titta på vad de anndra gör !! Varför kan du inte gör som alla andra!! Med en otrevlig stämning.

Och Jag red i en grupp som va högre än den jag red i på min andra ridskola och de kunde inte alls lika mycket. Så jag gick upp till en högre men nej ush samma ska där inget nytt eller nyttigt.

En gång såg jag på en lektion där de skulle rida på long tygel och tsälla hästen med en tygel hästarna fatta ingen ting och ville inte de gör ju bara ont att dra i en tyggel. Sen finns de nästan ingen där som kan rida hästarna i form oavsät vilken grupp de är den bästa eller sämsta jag har kollat på många där då jag va skötare en stund där och befann mig där varje dag.

Jag rekommenderar inte Farstaridskola.

Om du vill ah mer info är de bara att fråga då jag inte kan komma ihåg allt jag ska skriva men många fel finns där.

Men jag rekommenderar min nuvarande ridskola.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[Agneslundin]
0

#1 tack för informationen .. kanske inte det jag hade hoppats men men , bra att veta sanningen ! :) vilken ridskola går du på nu ?

kaka1234567
0

Jag ride  på Ågesta ridskola de är ett gammalt slitet stall men med väldigt trevliga mäniskor ridlärare och hästar.Men stallet byggs om, hästarna är väl om händertagna och lärarna har bra utbildningar värkligen alla är väldigt bra har inte riktigt sätt någon varigt miss nöjd.

men deta stall har värkligen lyckatts att uppnå allt hästarnas utrustning är finn och hästarna tränas rätt får bra kvalitets foder och bra skötare som tar hand om hästarna.de kan va lite flamsigt men man ser alla hästar rena och även om tjejerna flamsar så gör de endå sitt jobb.De sköter och smörjer hjälper till mm.

Hade du tänkt att börja på häst eller ponny ???

_Mvh kaka
_

lillsandra
0

jag red på farsta ridskola för flera flera år sen. jag tyckte inte de var så himla bra. jag bytte till östermalms ridskola och den kan jag varmt rekommendera. superbra lärare.

Valkyrie
0

Jag rider också på ågestaridskola, väldigt bra ridskola som jag varmt rekomenderar. stallet håller på att byggas om nu totalt så det kommer bli jättefint. Hästarna är underbara och ridlärarna också.

Väldigt bra gemenskap och är absolut inget snobbstall som många andra i sthlm.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[Agneslundin]
0

okej tack för informationen :) ska kolla up ågesta !värkade bra

Valkyrie
1

ja gör det :)

ska du rida stor häst eller ponny? :)

Rest in peace Valkyrie!

[Agneslundin]
0

jag vet inte riktigt är för stor för c men viktbärande D funkar så jag tror att det blir häst , ärhästarna där lugna och snälla ?

Valkyrie
0

www.agestaridskola.se

www.agestaridklubb.com

Jag rider häst eftersom jag tycker att få får man ju rida nästan alla så det är mycket roligare. Ja mycket lugna och snälla hästar :)

Vi har ca 60 hästar , 30 av varje =)

väldigt bra gemenskap.

kostar ca 4000/termin för häst ;)

Rest in peace Valkyrie!

[Agneslundin]
0

#9 får man hoppa? är det typ 2 gånger per termin eller är det oftare ?

Valkyrie
0

1 markarbete och hoppning 3 gånger :)

Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

så om man hoppar vecka 5 hoppar man v.10 nästa gång osv :)

Rest in peace Valkyrie!

[Agneslundin]
0

okeej :) verkar bra där ! :)

någotannat stal i stockholm någo vill rekomendera ?

kaka1234567
0

Man hoppar var 5 eller fjärde gång så de blir lite olika beroende på plan läggning.

Men efter som du kommer att börja på häst kommer du få min sköthäst Tango då han är stallets duktigaste dressyr häst.Men var stallets tjurigaste tills jag blev skötare mun nu är han skitt snäll kan bara va lite tjinkig.

Säg bara till mig villken dag och tid du ska rida så kanse vi syns.

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

14# det är ju inte säklert att hon får tango?

Man hoppar 4 ggr terminen iaf :) varav en gång markarbete :P

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

#15.Alla ny komlingar får tango jag har vart me om de 5 ggr dena termin.

sen så hoppar vi var femte gång de vet ju alla har du glömt de ?? =)

Jag brukar räkna gör du de så får du se !!

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

16# jag fick inte tango? :S Man får den man får, hästarna är väldigt snälla. Man hoppar 3 ggr och markarbete 1 gång =)

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Ja men du har ju ridigt där ett tag och du red ponny eller hur sen gick dö över till häst.

Men när man är helt ny får man oftast honom då alla ska få ett gott intryk som åå va bra de där kändes.Och ska villja fortsäta.

Sen hoppar vi var 5 gång fråga krestin och laura.

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

du menar att de andra inte är bra ? jo alla hästar är väldigt bra. Finns ingen häst som är speciellt till för nybörjare ;)

Kanske för att du går i H2 och jag H3, kanske är lite skillnad på hoppningen då, inte vet jag men vi och alla andra hoppar 4 ggr termin =)

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

#19.Alla hästar är bra där men han är en läromästare preis som Ewin,Hillman,Dandy. Men han är mäst dressyr kapabla häst och därför ges han till dem som är nya.Våran grupp är en stark H2.Alla där kommer gå över till H3.För utom 2 personer har jag för mig.

H2 är inte en skit grupp bara att alla får börja i den för att häs ryttarna lä sig fler och svårare moment Glad

Alla har de lika dant vi hoppar var 5 gång.Glad

Sen ska ja gå upp till P4 och så jag tor inte H2 spelar roll de är bara så att på hästa har de mer moment att lära ut.

_Mvh kaka
_

Valkyrie
0

jag menade inte att det var sstor skillnad och att h2 är sämre, menar att det kanske är lite skillnad bara på hur mycket man hoppar.

Ja vil hoppar ju 4 ggr?

Rest in peace Valkyrie!

[Agneslundin]
0

okeej , ja om jag börjar där så ska jag säga till .. är det svårare i häst grupperna ?? :)

kaka1234567
0

Hej absolut ingen skila bara att de finns fler moment att lära sig.men annars inte allt ska va lika bara att ponnyerna hoppar lite lägre.Men inte äns de de beror på vad personerna i grupen vill och hur duktiga dem e.

_Mvh kaka
_

[Agneslundin]
0

#23 och tack så mkt för alla svar .. ska kolla upp ågesta faktiskt ! värkar vara ett trevligt stall :)

Killen
0

Fast jag har ridit på Ågesta, tycket inte om det, trånga boxar/spiltor, smal gång (gick inte att möta någon med häst). Outbildade ridlärare (trevlig dock).

Men det var för 17 år sedan, kan ha ändrats.

kissmekate.blogg.se

Gronstedt
0

H2? P4? Vad är detta? Något slags standardbegrepp?

kaka1234567
0

#25.Ja men nu har vi fina lärare riktigt bra kunskaper välutbildade och finna personligheter.och alltid trevliga.

Stallet är en gammal ladugård.Boxarna är i brun färg hur kan en bogs va tråkig annars ??!!!!.

Sen tänker inte ägaren på att ha snyggt i stallet utan att hästarna mår bra.Alltså bra kvalitets foder och bra skötare.

Men enligt mig ska stall se ut så gammla och skrutiga.VI har en skyllt som säger så här Hästens välbefinande går före din bekvämlighet. S¨å de viktigaste är nog att hästarna mår bäst och inte våra ögon och bekvämlighet.

Men nu är de faktiskt så att stallet holler på att byggas om och alla hästar och ponnyer ska få box.Och de blir lyggnare med ett ponny stall och ett häst stall.

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

#26.De är katigorier för hur duktig man är.

_Mvh kaka
_

Gronstedt
0

#28: Det förstår jag,men var kommer de från? Ridsportförbundet? Finns det någonstans man kan se vad de innebär?

Valkyrie
0

25# Ågesta är väldigt bra, och har underbara ridlärare.

Mycket trevligare och bättre om man kollar på snobbstallen där det inte alls är gemenskap, bara massa elaka blickar (säger inte att alla är så men många)

Stallet är välskött och de håller just nu på och bygger allt nytt :) Det är lite skillnad mot nu och för 17 år sedan-

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

#29 P står för ponny

och H för häst och alla grupper har olika mål.

_Mvh kaka
_

Killen
0

När jag red där fick ofta russen stå två st i boxarna, men de boxarna var små, troligtvis inte godkännda för att ha två st i en box .

För mig spelar det ingen roll om stallet ser fint ut sålänge hästarna har det bra.

Men ex i stallgången, om jag ledde en häst gick det inte möta någon annan med häst i gången och möte man någon med häst (om man själv inte hade någon) fick man bokstavligen stå någons hästs rumpa.

Sen gick en 30 årig häst dagligen på ridlektionerna.

kissmekate.blogg.se

Valkyrie
0

32# 2 i en box? nej det är absolut inte så!

Stallet kommer bli fint och de har det bra , det är huvudsaken.

Nej 2 hästar kan inte möta varandra i stallgången men som sagt håller de på och gör nytt stall och allting blir nytt och större.

en 30 årig häst kan gå på lektion om den tycker att det är kul och att den passar, men äldsta just nu är 25 typ.

Hästen kanske älskade ridskolalivet och därför de hade kvar den, somsagt har de inte kvar de som inte passar in och vill vara där.

Rest in peace Valkyrie!

Alma-G
0

Tycker inte att det är ett måste att kunna passera varandra i stallgången, varför tycker ni det?

kaka1234567
0

#32.Ingen av våra hästar står 2 i en box.Alla boxar är godkända annars skulle inte dena värksamhett finnas kvar.

Sen bygger vi om för att alla hästar ska få stora boxar och utor.

De gammla hästarna går kvar om de orkar och trivs.

Jag personligen skulle sälja alla gammla.men så länge de orkar kan de va ok.

_Mvh kaka
_

Killen
0

#35 Som sagt, jag berättade bara hur det var när jag red där, och det var ca 17 år sedan.

Min favo hette iaf Kosby (vet att han är död tyvärr). Halvbror med Kitty.

kissmekate.blogg.se

Valkyrie
0

aha, vet du några fler hästar du kommer ihåg? kitty finns kvar

Rest in peace Valkyrie!

Killen
0

#37 Av de som finns i liv enligt hemsidan är det bara Kitty och Master.

Sen är det ju några stycken av de sålda/avlivade hästarna.

Btw, Pompe, blev han såld eller avlivad?

kissmekate.blogg.se

Valkyrie
0

pompe avlivades. Master är såld nu som pensionär men kitty är kvar.

Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
0

Våran älskade master har fott de så bra.Han är den hästen som värkligen förkänat en pension presis som kitty och de gammla gör.

_Mvh kaka
_

I love Winden
0

Jag rider på farsta ridskolaFlört världens bästaGladFlört

Bentley
0

Jag rider också på Farsta ridskola och tycker att den är bästa ridskola jag ridit på! Bra och trevlig personal, många rutinerade och snälla hästar men det finns också några lite svårare hästar för dom som vill utvecklas lite mer. Ridskolan ligger fint med bra ridhus, uteridbana och fantastiska skogsvägar. Farsta är helt enkelt bäst! :)