rida 2 ggr samma dag???!
Hej! Nu kommer jag med ett problem som behöver lösas senast imorgon bitti! Det är så att min kusin åker tillbaka till fastlandet på torsdag och vi vill hinna rida ut tsm en gång till iaf. Men på kvällen ska jag ha hoppträning. Dock tänkte vi bara rida en lung sväng, men kan jag rida hästen två gånger på en dag??????????? Jag behöver verkligen vara med på träningen för vi ska tävla på lördag!
Hästen är lite tjock men är har bra kondis och rätt så bra muskler
HJÄP MEEEEEEJ!!!!!!!!!!
Jag skulle inte se nått problem med det, skulle däremot bara skritta ut och evtuellt trava lite. För att inte trötta ut hästen för mycket.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Det är ju du som ägare och ryttare som måste avgöra hur din häst är i muskler och kondition. Som regel skall det inte vara några problem, dock är hoppträning relativt hårt belastande, vilket måste tas med i beaktandet. Det är även olika vad olika människor anser som lugnt. Dock är det så att i det fria så rör sig hästen en stor del av dagen…
Okej, ja vi hade bara tänkt skritta och ev trava! Tack så jättemycket för era svar!
Hehe… jag skulle inte ens funderat på det. Såklart måste man ju alltid anpassa sina ridturer efter hästen musklar, kondition osv.
Ridskolehästar rids ibland fler än 2 ggr per dag. När jag är ute och tävlar så händer det att vi tävlar först på morgonen och sen på eftermiddagen. Ibland fler gånger. Ibland sitter jag till häst hela dagen. Hemma så rider jag ibland på långtur, kan vara ute uppemot 5-6h + fikapaus. Vad är det för skillnad mot att rida på morgonen och sedan på kvällen? Mer än att hästen i ditt fall då får mer vila/återhämtning mellan turerna än min häst får.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Rid ingen långtur, men du kan gott skritta och trava lite. Inte farligt med en liten galoppsväng heller men du behöver ju inte rida så hästen blir särskillt flåsig eller svettig. LIksom bara skritta och sedan trava eller galoppera en liten kort bit. Klättra och gå å svår terräng kan du försöka undvika så musklerna inte behöver jobba så hårt.
Gör det så tidigt som möjligt på dagen bara så hästen hinner vila några timmar emellan =)
Hakuna matata!
Vill göra ett tillägg till kommentar #5 "Gör det så tidigt som möjligt på dagen bara så hästen hinner vila några timmar emellan =)"
och se till så hästen har möjlighet att äta grovfoder/beta i hagen i lugn o ro mellan turerna och att hästen dricker :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ser jag inga problem med om hästen är i hyfsad kondition och hade den varit i så pass dåligt skick att den inte orkar det så hade ni knappast orkat med en hoppträning :) Som någon skrev längre upp så går ju ridskolehästar flera pass om dagen.
Jag tänker så också. En häst som är i kondition för att både hoppas och tävlas i hoppning. Då är den förhoppningsvis i sådan kondition att den klarar av att gå två pass på samma dag. Speciellt om det innebär vila flera timmar där imellan. Som jag skrev tidigare så hade jag inte ens funderat över saken.
Jag rider ibland sent på kvällen och dagen efter tidigt på morgonen, för att det är vad som passar mitt schema. Är väl inte konstigare det än att rida på morgonen och sen på kvällen på samma dag.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tänker precis likadant som alla andra. Eftersom du hopptränar så antar jag att din häst är i god kondition och i så fall är det inga problem att rida två gånger på en dag. När jag är på kurs så rider vi nästan alltid två pass om dagen med kanske 5-6 timmars mellanrum, det klarar hästarna utmärkt.
Som sagt, rid ut så tidigt som möjligt och ta det hyfsat lugnt, släng ut hästen i hagen emellan med gott om mat och träna sedan som vanligt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag har många gånger tränat min häst två gånger samma dag. Inte två långturer eller galoppintervaller, men två normala ridpass klarar en vanligt tränad häst utan problem.
När ponnyn höll på att bli i fetaste laget för ett antal år sedan började jag rida två gånger om dan. I början blev det väl kanske ett och ett halvt, men efter någon vecka var det två rejäla pass om dan. Utom på vilodagen förstås, då red jag inte alls.
Det funkade och han fick gå kvar med sina kompisar i gräshagen.
Så länge hästen orkar och får vila mellan passen (vi brukar säga tre timmar som minimum, helst längre) är det inga problem. Vi brukar träna både morgon och kväll ett par dagar i veckan på sommaren och hästarna mår bara bra.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"