Hur fixa med foder?
Jag och en tjej till har bestämt oss för att hyra eget litet stall pga att det inte fungerade att ha de i inackorderingsstallet. Men vi grubblar över hur vi ska lösa det här med fodringen. Jag har en ranghög valack och ett ranglåg sto. Den andra tjejen har en ranglåg valack. Min valack har aldrig gillat andra valacker… Alla fall så har vi ju några alternativ, antingen att ställa in en bal i hagen med eller utan nät över, men då finns risk att min valack inte kommer låta hennes valack komma fram och äta. Det andra är att vi ska bygga en stor rektangelformad "bur" med kompostgaller på lång- och kortsidorna och ett tak av trä så att inte det kan regna/snöa in. Samt även trä i botten, den ska stå på 4 ben. Sen varje/varannan dag fyller vi på den. Då kommer inte min valack att kunna jaga iväg hennes.
Har ni några andra alternativ på hur man kan lösa det? Vi har ej möjlighet att utfodra flera gånger varje dag.
-Bättre ökänd än okänd
Varför inte ha två ställen med utfodring. då kan de stå på varsina ställen och äta.
Om de dessutom har fri tillgång på hö dygnet runt så lär de inte slåss om maten efter ett tag. det är min erfarenhet av hästar med olika rang som får fri tillgång. 🙂
Precis som #1 säger, ha fler utfodringsställen. Gärna fler än det finns hästar i hagen
Du vet, folk brukar använda såna där kubik-tankar (en stor en-kubiks plastdunk med en gallerbur runt). Dom brukar kosta kanske 100-lappen. Om man tar en sådan utan dunk i, bara nätet alltså. Åsså sätter man en skiva på sned i så maten åker till kanten så hästarna kommer åt. Då kan ni ha 2-3-4st sådana ståendes i hagen. Så behöver ni bara fylla på då och då, men alla hästar kommer ändå åt. Billigt och enkelt att fixa.
Här är en variant, som dessutom är med kompostgaller på insidan för att så mindre hål. Det finns även olika varianter på gallerburarna, det finns dom som har mkt mindre hål från början.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Förresten, är det någon som vet lite mer exakt hur mkt hö som gå i en sådan grej som jag länkade till?
Jag funderar på vad som händer när en blöt mule möter en järnkonstruktion som är kallare än noll. Vi har väl alla funderat på det där med att på vintern slicka ledstången ute. Vad händer? Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#5 Jag vet inte exakt vad som händer. Men jag har aldrig varit med om att det varit ett problem. Har använt mig av sådana galler"korgar" förr vid utfodring vintertid och det har aldrig varit några problem.
#4 vet du vart man kan köpa sån där gallerbur?
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#7 Kolla med fabrikerna/industrierna runt om dig. Det brukar vara olika former av vätskor, avfettningsmedel, kemikalier, osv. Så kolla med industrier som håller på med sådant. Transportföretag kan ha.
En öppnad bal hösilage blir dålig inom en vecka, finns inte en chans att era hästar äter upp den så fort. Det är alltså inte ett alternativ.
Jag skulle personligen ha tre utfodringsplatser (alltid en extra) under lika många träd. SMHN som du hänger upp i låga grenar eller, om träden inte har sådana, i rejäla krokar som du skruvar fast i stammen. Antar att du vill ge fri tillgång i nät, då är det bara att hänga upp några kilon mer än du vet att hästarna äter upp på ett dygn. Så hade vi i vår lösdrift och det fungerade kanon under de två år som vi stod där! Träden ger lite skydd mot nederbörd, men egentligen är det inte så viktigt för hästarna äter upp maten innan den blir dålig ändå eftersom man inte hänger ut så stora mängder. Våra hästar åt glatt maten som hamnade på backen också så vi hade aldrig något spill. Det var väldigt lite jobb dessutom, bara att packa näten och hänga upp dem en gång om dagen.
Är lite skeptisk mot de där gallerburarna, jag tycker att de ser farliga ut. Det går lätt in en hov i ett sånt hål, men det är inte alls säkert att den kommer ut igen lika lätt. Dessutom måste buren vara välfylld för att hästarna ska komma åt maten, så fort maten inte nuddar sidorna längre så står hästarna utan mat. Lägger man bara på mer hö varje dag så kommer höet längst ner, det hästarna inte kommer åt, att bli gammalt. Alltså måste man stå och rensa eller blanda upp höet hela tiden och det tycker jag låter som onödigt mycket jobb…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#9 Det var ju tre hästar? När vi hade tre hästar ihop så åt dom upp en bal på 5 dagar. Men det beror ju på vad det är för balar man har också. Man kan ju ställa in 200kg balar, eller 50kg balar, eller 400kg balar. Sen beror det ju på hur mkt hästarna äter, hur mkt dom trampar ner och hur mkt man är beredd på att slänga. Förr oss gick det samma tid med en 400kg bal som med en 200kg bal. Mest för att hästarna trampade ner så mycket + åt så mkt mer av den stora balen.
Ang gallerkorgarna så finns det dels olika stora hål från början. Sedan kan man, liksom på den bilden jag länkade till, sätta galler på insidan så att det blir mindre maskor i gallret. Och du tittar mer på den bilden jag länkade till så ser du att man har byggt en liten trekant i botten, så det inte blir liggandes hö i mitten utan att det hela tiden åker ut till kanten.