Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3947 ggr
LinaN
0

Bra impregneringsmedeL?

Har ni något tips på en BRA impregnering till täcken?

Har ett par täcken som måste tvättas och sen återimpregneras. För några år sedan använde jag imprenex-spray men det gick mer än en flaska på ett täcke + att jag upplevde att täcket släppte igenom mer väta efter behandlingen än innan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Stallmima
0

Har hört att båtsegelimpregnering ska va bra, har aldrig provat men du kan söka på det

viktoria91
0

Nikwax! Om du köper till båtkapell så var noga att det är till andastyg annars förstör du täcken med andasfunktion-absolut inget vaxbaserat! Har nyss impregnerat 8 täckened 2 Nikwax burkar. 2 täcken var dåligt vattentäta innan, när jag hällde lite vatten på det sen pärlade det sig direkt och rann av.:-)

majaliten
0

Jag hade sådan spray då bucas täken har andnings funktion . Men det suger rent ut sagt .

LinaN
0

#2 jag har ingen aning om dessa täcken har vart andastäcken en gång i tiden…

Men du säger alltså att det finns nikwax som är till FÖR andastyger? men att de även har varianter som är för tyger som inte ska släppa igenom?

#3 har hört samma med bucas-sprayen att den är dålig precis som imprenexen…

majaliten
0

Ja men jag söker också tips . Jag har bara bucas och deras spray fungerar inte och min häst går blöt då får jag månadsvis köpa nya täcken och nu funderar jag på att skita i att de har andnings funktion och bara köra in dem i maskinen och köpa bra integrering .

Gronstedt
0

Jag använder Imprenex "grovsprej" för tältduk, kapell och liknande och tycker den är utmärkt. En flaska räcker till cirka 2 täcken.

viktoria91
0

#2 Nikwax rugproof heter den, till för hästtäcken som andas.:-) Vill du en variant som inte andas får du fråga någon annan, skulle aldrig använda nåt annat än som är till för andastyg.:-)

LinaN
0

#7 tack!

eftersom jag inte vet om täckena är andas eller inte så är det ju dumt o täppa till andningen om det nu ÄR andastäcken.

Kommer köpa nytt täcke till senhösten också men det är ju ett tag kvar, o det största bekymret, kommer det passa med helhals till min monstermammut? Hade tänkt helklippa honom i år då han ska gå mycket i vinter och han blir så jädra svett med sin monsterpäls. Men om jag rakar av så måste jag se till att kunna skydda honom de dagar som blir överjävliga med snö/regn och blåst i vinter/höst.

viktoria91
0

#8Så tänker jag också, bättre att vara säker.;-) Min ponny har grov hals men det är inga problem. Antar att han har större än 135 i täcken och då blir halsarna större.:-) Annars får du sy!

LinaN
0

#9 haha ^^ 135 hade han i täcke när jag köpte honom som ettåring ^^ han är 8 nu, och mellan 165-170 i mankhöjd och sist jag köpte täcke fick jag köpa 165 för att det skulle passa i bogen ;)

viktoria91
0

#10 Du har också en bredboging?;-) Halstäckena är ju större ju större täcken man behöver annars kan man kanske lägga ut dem eller något?:-)Mp pigg

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han är ganska maffig om bogen och bringan ^^ Inte lika maffig som sin mamma men ändå…. ;)

viktoria91
0

#12 Haha! Har också en "bulldog" häst.;)

CelsiusT
0

#2 Vad är Nikwax baserat på då, om det inte är vax?

Var köper man det och vad kostar det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
0

#14 Kommer inte ihåg vad det stod. Köpte på Hööks, kostade 279 per liter. 1 liter räckte till 4 stycken 135 täcken varav 2 med helhals.

CelsiusT
0

#15 Låter ju som vax om man tittar på namnet. Låter konstigt att dom döper det så om det INTE är vax i.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
0

#1 Ingen aning 2 täcken som läckt en massa innan och min sönderrvättade regnjacka blev som nya!