Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 481 ggr
joytick
0

Punka på E14

Igår började jag sommarjobba på ridskolan och vi är i full gång med att ta hem hästarna på betet. Idag skulle vi till Dvärsätt, som ligger ca 2 mil från ridskolan och hämta hem ett gäng hästar. Det började bra, vi hade precis hämtat hem 4 hästar och åkte iväg för att hämta ytterligare 4st. Allt gick smidigt, ingen krånglade vid lastningen och vi var snart på väg hem igen. Ute på E14 hör jag plötsligt ett väldigt konstigt ljud, "Vad är det som låter?" frågar jag hon som kör och vi kollar i sidospegeln på bilen, där ser vi hur hela däcket håller på slitas sönder på transporten. Så hon gör åt sidan och dom andra svänger in framför oss. Vi diskuterar hur vi ska göra och hon som har betet kom snart. Dom andra åker iväg och vi funderar på hur vi ska göra med hästarna som börjar bli ganska oroliga inne i transporten. Vi kommer snabbt fram till att det kommer va ganska omöjligt att lasta om hästarna där och bestämmer oss för att gå tillbaka med hästarna till gården där dom stog på bete. Jag och den andra tjejen som sommarjobbar går in i transporten och gör oss redo för att lasta av, har aldrig varit så nervös vid en avlastning… Men det går som tur va bra och hästarna är coola och bryr sig inte om att det är bilar som susar förbi i 110 (för ingen tänker ju på att sakta in hellerSkrikandes). Vi går en bit på E14 och svänger upp på en liten mindre väg för att ta en annan väg till gården så vi slipper alla bilar, även fast den är en bra bit längre. Under vägen kom alla möjliga sorts tester för ridskolehästarna som inte är vana att vara ute i trafiken… Men dom tog det jättebra och det enda som var lite läskigt va kossor och brevlådor :). Till slut, efter 45 min va vi på gården igen och kunde släppa ut hästarna och åka och byta däck på transporten som fortfarande står på sidan av E14 x). Sedan åkte vi hem igen, vi tar resten av hästarna imorrn.

Snacka om att vi hade tur i oturen med så snälla hästar som vi hade, kunde ju blivit rena skräckupplevelsen.. Tänk om nån häst hade kastat sig rätt ut i vägen eller om vi inte hade haft en boggietransport :S Då hade ju hela släpet säkert tippat.. Ja, det är inte varje dag man promenerar med hästar på E14.

Anna
0

Oj oj! Himla tur att det gick bra då.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

joytick
0

Ja det var en riktig tur vi hade.. jag är nog den enda som har "skadat" mig xP Har två stora blåsor under foten, ridkängor är inte dom bästa vandringsskorna ;).

DojoKelder
0

ojoj. Kunde gått illa! Tur att det gick så bra som det gjorde.

wewwa
0

Vilken tur i oturen…

Cilla89
0

vilken tur :)

lisette
0

&##¤" bilister som inte förstår bättre. helt sjukt.

MiaMaria
0

Bilister är hemska när de gäller hästar!! Tur att de gick bra iaf!

gejsa
0

Oj, fy fasen vilken pärs för er och hästarna. Tur att det gick bra. :)

gejsa
0

MiaMaria har inte du åkt iväg på semester????

joytick
0

Va ju en som tuta som en galning också, j"#%a idiot.. gud vad läätad man kände sig när man kom tillbaka till gården igen..  usch.

AnnaJohansson
0

Haha, samma sak har hänt med min medryttarhäst! Dom hade vart på en tävling och körde på E6:an och plötsligt får dom punka! Dom bestämmer sig snabbt för att lasta ut. Dom ringer till polisen som får ställa sig längre bort och sakta ner alla bilisterna.. Som också körde som dårar.. :/ Men hon gick coollugnt ut ur transporten och bort mot ett bostadsområde där dom stod och vänta! Snacka om att också ha tur i oturen!

MiaMaria
0

Hihi jo jag e på semester Gejsa, men tar ju inte semester från er, de går ju inte ;-)

gejsa
0

#12# Jo, jag vet att du är på semester. då brukar man inte vara här. *ler*