Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 774 ggr
Annis9900
0

Hjälp!

Jag har en häst på 14 år (islandshäst) som inte vill vända/rida mer när man kommit till stallet och vill rida vidare. När jag gör detta vi kan ta idag som exempel:

Jag var ute i skogen med min mamma. Sen tänkte jag att jag skulle galoppera lite. Och sagt och gjort så gjorde jag det. Jag tyckte att han kändes het redan när jag började men det var inget mot vad han blev i galoppen. Det gick väldigt fort och när jag saktade ner och tänkte vända och trava tillbaka till mamma som hade hamnat på efter kälke.

Då helt plötsligt tvärsvänger han rakt in på en äng där jag aldrig har ridit. Hur som helst flög jag av (red barbacka). Men den j´klen stannade inte utan fortsätter galoppera på en väg där man inte får rida. 

Det var ju bara att ta sig upp på bena och gå efter han. När mamma och jag har gått ca. en halv km hittar vi han. Svin tjurig (för han hade fått in bettringen i munnen.) Men när jag ska gå fram och ta han då börjar han gå. Och sen lyckades han på nått sätt trasla in sig i tyglarna så han var tvungen att stanna. Sen vart det bara att sitta upp igen.

Det händer ganska ofta att han sticker med mig och det är det jag tänkte kolla om nån kunde hjälpa mig med. Kanske säga hur ni gör.

Jag är ganska liten 12 år ca. 145cm och väger ca.35kg. Han däremot är ungefär 139 cm i mankhöjd och väldigt stark. Det är inte bara mig han sticker med utan även vissa vuxna. En som red han flög av och bröt armen. 

Väldigt tacksam för svar =)

smellcaramell
0

jag red en häst som stack med mig när han tyckte att det var dags att sluta rida, jag började köra nh med han så han lärde sig att jag var ledaren och sedan lärde en jag känner mig att göra one rein stop ,då kunde jag stanna han även om han var vääääääldigt stark, men då är jag en del större än dig, var då 14 år , 160 lång och vägde väl 50-55 men misstänker ändå att hästen jag red var aningen starkare,

jag skulle prova att sätta någon som är lite starkare än dig på honom, i sadel samt att denne har bra balans och kan göra one rein stop, oftast brukar hästarna sluta med sådant efter de insett att de inte kommer någonstans med att sticka, vilket kan ta allt från 2 misslyckade försök att sticka till 200

Spiritinthesky
0

Att stanna en häst i one rein stop handlar inte om ryttarens styrka… det är teknik och utförs lika lätt av en 30 kg viktare som en 90 kg.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

smellcaramell
0

#2 helt sant men jag uppfattade det som att TS inte visste hur man skulle göra, det är även så att jag sett de som övat på one rein stop i typ paddock och inte haft några problem med det då, bra teknik osv. men sedan när de behövt använda det för att stoppa låt oss säga en skenande häst på en äng har de inte orkat då hästen ryckt tygeln ur händerna på dem, men då rider jag hästar med väldigt stark hals och ibland bara biter tag i bettet och drar när de tycker det blir tråkigt/jobbigt..

Spiritinthesky
0

#3 menade till #1 :)

Förutsatt att en häst ska funka på one rein stop är att den ska vara mjuk och smidigt i nacken. En stel, otränad häst är svårt, de kan rycka tyglarna ur munnen. men då har man större problem att ta itu med än att hästen sticker i skogen. 

Men knepet är att hästen ska vara så mjuk i sina sidor att den inte har några problem att böja sig. Jag har än så länge, under alla år med ung/problem/tävlingshästar aldrig suttit på en häst som det inte funkar på. Däremot stretchar och mjukgör jag mina hästar efter varje ridpass. kanske beror på det?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

LeJ
0

Större, grövre islandshästar kan vara extremt starka och en hel del islandshästar har mycket vilja. Jag tycker du behöver ta hjälp av en vuxen, gärna en islandstränare som kan lära dig olika tekniker för just din häst och kanske också hitta ett bättre bett till honom om han blir för stark.

majaliten
0

Det med mjukhet tror jag beror på hur man rider och inte stretchar . Jag mjukgör hästen i ridningen men efter passet stretchar jag för att mina hästar inte ska bli stela . Men att rida rätt tror jag ger mer en stretshing :) Och för att mina hästar ska behålla sin mjuckhet så har jag BoT till alla :) Med rätt menar jag ett anpassat program efter hästens nivå och förutsättningar och allra hälst där den bär sig och och tramparynder sig och bär ryttaren med hemma sig . Och lyhörd föd hjälperna som en dressyr och polis häst . De där med att islandshästar blir starka för att de är grövre är fel . Men att den är ouppfostrad och inte riden correkt är däremot ett lämpligare påstående det ligger inte i rasen. Den måste först och främst träna på att va lyhörd och lydig så att den kan lämpa sig för barn. Och där kanske en vuxen måste sitta till den. Men där emot tycker jag hästen ryttare ska träna tillsammans med hästen det är ju du som ska hantera den . Träna hemma på banan för tränare ta hjälp och själv rid lösgörande och lydnad lite bommar och hinder Lydnads övningar och sådant kan man ta med ute i skogen . Flytta hästen sedan lite sidvärds . Jag är så här med mina hästar de ska va som polis hästar inte bli rädda för något och bil dem rädda ska det glömas ganska direkt . Jag vänjer den vid allt möjligt vissa saker går inte att vänja vid då tar man när det kommer men man ska alldrig föra en stor grej av de som att ryta till då förstärker man oftast bara händelsen har man tur skärper de sig . Tränat många unghästar och oroliga hästar . Men dem ska va så lydigs att ovs vad som händer ska de konsentrera sig på mig och glömma de som oroar dem . Det samma gäller dessabusiga och olydiga eller nonchalants hästarna lydnad ska man träna och framförallt tillit . Och prio 1 kolla så att hästen inte har ont

Spiritinthesky
0

#självklart, men alla har vi olika definitioner på vad det innebär att "rida rätt". Enligt mig rider jag mina hästar rätt till exempel. och Stretchar! men finns säkert 354839057 personer där ute som tycker att jag rider som en tose :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

smellcaramell
0

#4 vi brukar öva alla hästar på att vara mjuk i halsen när vi rider, rider western ibland och då ska jag knappt behöva ta i bettet innan hästen har huvudet vid min fot, så känslig och mjuk är de, även om jag vet att en av hästarna är stel i ena sidan, håller på att jobba på det nu, jag började rida honom för någon månad sen bara så har inte kommit dit jag vill än då jag körde arbete från marken i början :) men alla hästarna är i övrigt mjuka och fina och vet vad man vill men de är så extremt starka och de tänker lite för mycket (första generationen riktiga tamhästar) så om de tycker något blir jobbigt sticker de hem mot gården, och då klarar tyvärr inte en 12 åring av dem, en av hästarna klarade inte ens en mycket duktig westerntränare från USA av, de ha en hel del egen vilja dessa hästar, något man inte brukar förstå förens man ridit rasen :)

LeJ
0

#6 jag menade inte att de blir starkare när man rider för att de är grövre. Men de har en väldig styrka i kroppen. Och har de då mycket vilja och inte är tränade ordentligt så kan de bli väldigt starka att rida för en tolvåring.

majaliten
0

9 ja då förstår jag ;) 7 de har du helt rätt i :)

Flugskimmel98
0

Jag har en släkting som hade samma problem, fast hästen låste munnen och bara sprang, dock lite större än en islandshäst.. Alla har olika sätt att lösa sånt här på, men den mest effektiva är nog att bara låta hästen springa. Bara driva på hästen att springa ännu mer! Låter lite grymt, jag vet, men när den nästan stuper för att den är så utmattad inser den att -wow, det var inte så kul som jag trodde.. Hästen har aldrig dragit iväg med någon sen dess:) sen är det väl olika förhållanden också, är man rädd som person ska man väl bara ta sig i kragen och övervinna det, och som andra säger: NH! Jag gör så enkla saker med min häst och det gör så MYCKET! Läs lite på internet, tro mej, det är busenkelt!