Kallblod+fullblod=?
Hej!
Jag har en tinker/arab korsning och jag har funderat länge på vilken blodtyp hon tillhör. Förr tänkte jag att hon antagligen var ett halvblod eller varmblod men sen var där en uppfödare som sa att hon trodde att hästen är både fullblod och kallblod. Jag har aldrig förr tagit tid att kolla upp det men är det någon här som vet vad hon har för blodtyp? ^^
p.s. Hennes pappa var egentligen 75%arab och då resten palomino, vet inte om det gör någon skillnad men kändes lika bra att skriva det ändå^^
De du har är en korsning och ingenting annat.
Din häst är både av fullblod och av kallblod, men alltså en korsning. Blodstyper är inget speciellt i blodet som man kan ta ett blodprov och kolla upp. Blodstyper är linjer, alltså vad man avlar på. En korsning är inte av en ren blodslinje, alltså kan man inte säga att det är en viss typ.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Korsningar brukar kallas för halvblod när de är hästar. Halvblod är hästarnas motsvarighet till korsningsponny. Därav namnet.
Halvblod är ridhästar och är varmblod
Halvblod är en benämning på en varmblodig häst där man blandat in tex kallblod eller fullblod för att få den varmblodiga hästen att ändra egenskaper. Förvisso en korsning (eller rättare sagt, stamtavla som inte är helt ren varmblodig), men benämningen halvblod används inte rakt av för korsningshästar inom hästar.
Inom andra ämnen än hästar så kallas det halvblod när det är korsning, när det inte längre är "äkta". Tex Harry Potter som är halvblod då mamman (visserligen häxa) är mugglarbarn medan pappan är "ren" trollkarl.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Egentligen är din häst ett äkta halvblod. Ett halvblod har en förälder av fullblodsras och en förälder av annan ras, kan vara vilken som helst.
Det som numera kallas halvblod heter egentligen varmblod, vilket det gör i resten av världen, och det som många kallar varmblod heter varmblodstravare.
Jo men nu hr man lite finare förekomst i halvblods raserna såsom hanoveranare holstainer mm det are fullblod som avlats fram till ridning med åren alla raser har ju lite av varandra och igentligen komme fallskärmar från arabhästen. Men skulle jag ha en sådan korsning som ts skulle jag aldrig i livet säga att jag har ett halvblod . Halvblod har en helt annan benämning och de raserna hon har i för för mig inte ridhästar jo arabhästen men absolut inte tinker Alltså en ridhästar är ett halvblod då det är framavlat för ridning och tävling.