Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1453 ggr
[Caseen]
0

Hjälp.....

Nu är det dags för mig att köpa egen häst och jag råkar vara himla svag för dessa vackra engelska fullbloden. Jag själv har ridit i 13 år, ridskola, medryttarhästar och sådär. Suttit på det mesta och gillar hästar med lite GO i. Meeen, ni som har erfarenhet av att skola om en fd galoppör min fråga till er: var det mycket svårt? Hur fort gick det ungefär? Förstår givetvis att jag får räkna med blod svett och tårar. Är väl en sisådär ryttare, inget proffs men inte dålig. Väldigt mjuk och lugn i min ridning, Med andra ord: skulle det vara ett självmordsuppdrag att ta ett fullblod från banan å skola om med hjälp av tränare såklart? Tåls väl att lägga till att jag redan tittat på färdig omskolade galoppörer men inte hittar ngt….

League
0

jag vet om en "färdig" omskolad galoppör, tyvärr så tycker jag att det är för mycket pengar hon skall ha, mellan 25-30 tusen.

Grejen är väl att du får börja om i mångt och mycket, dem är ridna i "hets" och skall bara springa, hela tiden, och fort ska det gå!! Men med tålamod och träning så kommer det självklar gå!

Brollan1
0

Oftast så har dom defekter i bakdelen så var väldigt nogrann med vad du köper. Kolla ochså frambenen för sabelben, dvs att patellan kan böjas baklänges så benet ser ut som en sabel, vävning krubbbitning och boxvandring är ochså vanligt. Mycket få fullblod har alldrig startats eller tränats för galopp och iomd så har dom oftast startat träningen vid 18månader vilket normalt är anledningen till alla fysiska problem. Dom kräver VÄLDIGT mycket av den som skall rida till dom pga alla problem som skapats eller alldrig fixats till på galoppen om du skall få en BRA OCH STABIL ridhäst. Och med tanke på den stora risken för att dom redan har fysiska problem så är oddsen att få till dom väldigt liten, tyvär. Problemet är inte hästen som sådan utan att dom startar sin hårda träning alldeles för tidigt. men om du mot förmodan skulle hitta ett fullblod som inte är galopptränad så tidigt som är normalt (vilket jag tvivlar) så är dom bra hästar men som tyvär oftast har en konstution som inte passar att rida med samling. Dom är avlade att springa fort vilket gör att deras konstitution avspeglar detta i stor grad och det är det dom gör bäst. Med tanke på det så skall dom inte ha tunga ryttare på ryggen. Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

lunecha
0

skulle inte rekommendera att du gör det. jag jobbar själv med galopphästar o kom innan från ridskolan som du. det är mycket svårare än vad man tror o tar flera år att skola om dem. började med galopphästar också för att jag gillade hästar med mycket go, men även om det är det bästa jag gjort att börja jobba med dem, så skulle jag inte rekommendera det. du kanske är duktig med vanliga hästar, men fullblod från banan är en helt annan sak. om man ska skola om dem får man börja om helt med inridningen, då vi har mycket mindre o lättare sadlar och rider dem på ett annat sätt. 

men om du ändå vill göra det, så får du gärna skriva hur det går! o jag berättar gärna mer om hur dem rids så du kanske kan få lättare med processen (:

Emshify
0

Vore jag du skulle jag välja häst mer efter individ än efter ras, så att säga. Nu vet jag inte vad du ska ha din häst till, men jag antar att det inte är galopp iaf eftersom du skriver att du ska omskola den. Så varför inte då köpa en häst för det ändamål du ska ha den till? Det finns ju många hästar avlade och utbildade för att gå som t.ex hopphästar (om du t.ex vill satsa på hoppning) som ser ut som fullblod (eftersom du tyckte att de var vackra) och har mycket go i sig (vilket du skrev att du ville ha). Kanske kan du också hitta en utbildad ridhäst som har mycket fullblodsgener och därför är i princip som ett fullblod?