Pelhambett
Har nyligen införskaffat ett rakt gummipelham till vår kille (efter mycket krångel och byten pga. fel storlek *vissel vissel*) som jag tänkte ha som variation. Annars går han på ett 3-delat med lösa ringar. Iallafall så testade jag det häromdagen med tvåtyglat, dels för att jag inte har någon delta, dels för att jag har hört att det är bättre att rida med två tyglar då man inte konstant använder den nedre ringen och dels för att jag ska bemästra användingen av två tyglar (kan ju alltid vara bra att kunna, right?!). Förvånansvärt bra gick han på det faktiskt.
Lite osäker på hur hårt jag ska spänna kindkedjan dock (har en kindkedjetunnel i gummi), så det vore bra om jag fick veta. :')
Annars, hur är era åsikter/erfarenheter kring detta bett?
Tips till mig som är "nybörjare"?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Hur du spänner kedjan är beroende på hur starkt bettet ska vara. En hårt spänd kedja är mildare och tvärt om. När använder du pelhamet? Uteritt/hoppning? Tänk på att det är bättre att pelhamet är något långt än något kort i hästens mun.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Där ser man, då tror jag att jag spände ganska lagom. :)
Jag använder det för tillfället ibland vid dressyr/banridning är det tänkt, men när jag har fått lite bättre kontroll kommer jag nog använda det på lite annat också, känns inte så roligt om hästen börjar pigga upp sig och jag inte har till 100% kontroll över hur jag ska hålla honom.
Jag vill påstå att bettet sitter väldigt bra nu när vi hittat rätt storlek. :) (jag trodde bestämt att han hade 1cm kortare i bett än vad han hade, hehehehe)
_
Ingen som har egna åsikter/erfarenheter??
Red dressyr i ridhuset (första gången i ridhus på mer än ett år typ) på pelhamet för andra gången.
Vilken häst jag har då! :D Kanske bara min inbillning, men jag tycker han svarar myyyycket bättre och skänkelvikning gick konstigt nog lättare. Försöker fortfarande greja hur jag ska hålla koll på tyglarna, och försöker att använda den nedersta tygeln så lite som möjligt. :)
_
Att han går mycket bättre kan ju helt enkelt bero på att han gillar en rak mundel och även kanske fasta ringar. Kan ju vara värt att prova som bett att byta med =)
Hakuna matata!
Jag spänner kindkedjan så att när skänkeln går från neutral läge till aktivt har skänkeln inte flyttat mer än 45 grader.
Annars så är det rena rama djurplågeriet i mina ögon… man kan inte säga att det ska vara si eller så många fingrar emellan för det hänger på hur tjocka fingrar man har, eller hur bred och fyllig kindkedjegrop hästen har.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har kindkedjan rätt hårt spänd på mitt stångbett när jag kör för att det blir mildare. Blir lite mindre än 45 grader. Vill att kedjan tar emot tidigare så det inte blir så mycket tryck i nacken.