Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 1442 ggr
CelsiusT
0

Det här med material på lindor?

Vilket material på benlindorna använder ni, och varför?

Tänker om ni använder fleece, till vad använder ni det och varför? Och samma om ni använder elastiska lindor, till vad och varför?

Har nämligen lite olika typer av lindor (Jag har: fleece, elastiska, kombi: fleece/elastisk, akryl -heter det väl?) och undrar vad man använder till vad. Jag använder själv i princip aldrig lindor mer än att jag lagt något stallbandage någon gång. Jag tror aldrig jag köpt lindor själv, men jag har fått lindor i present vid olika tillfällen och sitter nu och funderar på vad man brukar ha dom olika sorterna till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

majaliten
1

Jag tränar och tävlar på högre nivå . Och använder endast fleece med padd under . Varför för att elastiska kan man linds lätt för hårt med ovs om man har tjock padd. De fanns en studie som en Högt passerad dressyr ryttare hade berättat om , att studien sa att lindor kan va så opolitligt/fsrliga att även fleece lindor ska ha padd ovs hur duktig man är på att linda. 50:50 lindor är värst sa hen att lägger man feecen fel tänk vad som länder när man också har elastiska ovan nej tack dubbel effekt på de redan ojämt lindade varven . Fleece med padd just för att det är säkrare trevligare material på alla sätt tvätta /hålla rent och ger ett jätte bra stöd. Och funkar utmärkt som stall bandage när man behöver Linda med jätte tjocka paddar också . Och akryl är också noga med att ha padd. Förr så ansåg man att fleece lindor va till för som stall bandag till tjocka paddar det är nu de har blivit mer vanligt med fleece till ridning . Elastiska va till för ridning med tjock pad under för att under rid ing vidgas och ändras hästens ben lite och då följer den elastiska lindan bättre i de sammanhanget . Men eftersom den för ändringen är så minimal så gör det igentligen ingen skillnad. 50/50 är relativt nytt ses som rid bandage men jag tycker det är en. Livsfara för hästen tänk om man lindar ojämt med fleece plus ska man elastiska nej tack läskigt jag avstår . Visst ska man då Linda rätt och jämt men ingen i värden kan Linda så jämt de kan inte bli jämt på millimetern och licka hårt/löst på varje varv även om man är den bästa. Därför har jag alltid padd för att jämna ut trycker . Och jag har lindat i många år . Akryl är väldigt nytt för mig och förstår inte alls meningen med de materialet kanske för att det är billigt ? Men de används för ridning stummare en feece (fleece är ju endå rätt så vidgande) men denna Linda är de också noga med padd men den är väldigt stum tycker jag . Har ett par o akryl helt ok men stumt för min smak .

CelsiusT
0

Jag ser det som att man använder lindor för att "ge stöd" och skydd för senor och ligament. Jag tänker då att fleece kanske är för "mjukt" för att ge detta stöd? Skydd ser jag ju att dom ger, men stöd?

Elastiska och akryl tycker jag verkar mer "stabila"?

Medarbetare på westernridning.ifokus

majaliten
0

Ja ser då fleece som ett bättre stöd se är lite stummare och bättre stöd upplever jag och de blir jätte bra när man lindar med padd under så blir stödet ännu bättre och jämnare. Och fleece tycker jag skyddar bättre mot stötar och slag och det blir bättre om man har padd under för då resideras der enu mer . Fleece lägger sig som ett tjockare laget tillskurnas från elastiska . Ska man ha elastiska krävs en tjock padd upplever jag på mina hästar förr att få samma slag skydd . Akryl är isåfall lite bättre :) Skydd är bättre på att skydda senan då det är ett hårt material som skyddar senan men det är inte licka stöt refuserande anser jag då är lindor med tjock bad bättre . Syddar runt om sen så föredrar jag skydd med tempurliknande material (glömt vad det heter men eskadron har sådana de är bättre på att resurserna stötar men aldrig lika bra som ett par lindor . Men de jag upplever kanske inte alla för men jag håller på fleece med padd under :)