Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3689 ggr
Josse5233
0

Vilken häst passar mig? :)

Hej! Jag är ny på det här forumet och jag har en fråga. :)
Jag är 1.66 cm lång och jag väger 70 kg. Hur stor häst bör jag ha i förhållande till min längd och vikt? Tacksam för svar!

Ha en trevlig dag! 

CelsiusT
0

Från maxad d-ponny och uppåt.

Jag är ca 160 o väger ca 60kg och mina hästar är ca 150cm respektive 155cm. Lagom tycker jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[MajaWrangstadh]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är 164 och min häst är 164. :) Det är svårt att säga men jag håller med ovanstående, maxad d-ponny och uppåt (eller kanske mindre om den är kraftig).

Josse5233
0

#1 och #2 Tack så mycket för era svar! :)

Ha en trevlig dag! 

pinocchio96
0

Har en gång hört att det inte ska skilja mer än 10 cm i höjd på ryttare och häst! Vet inte hur bra det stämmer men fungerar för mig! Jag är 175 och rider hästar mellan 165-175! :)

Josse5233
0

#4 Ok! :)

Ha en trevlig dag! 

strong.ale
0

Jag är 173 och väger 65 kg och jag rider alla möjliga hästar jag rider helst ifall jag får välja en nordsvensk av den lätta sorten. Men jag har ridit större hästar men. Jag tror att det skulle passa med en häst som var 160-175cm skulle passa men det får man ju känna efter själv

Zadeira
2

Jag tycker inte man ska fokusera på hur stor/hög häst man behöver utan vilken kroppstyp hästen har. 

Jag är lite kortare än dig (är runt 159 cm) men samma viktklass och jag rider utan problem grova d-ponnyer. Min medryttarhäst är en kwpn-valack med mycket fullblod i sig på ca 165 cm och jag ser större ut på honom än på en fjording på 145 cm för deras kroppstyper är så olika. Båda bär mig utan problem både längd och viktmässigt.

Men för att generalisera så stor bör du välja stor d-ponny och upp.

strong.ale
2

Håller med #7 man ska inte fundera vilken höjd hästen är utan hurdan kroppstyp den är + att om man tycker om en häst som är lite högre än vad man ska ha så behöver man inte bry sig jag vet en liten tjej runt 140cm 10 år och hon rider en 175cm stor häst och dom är hur fina som helst dom hoppar 40-50cm och det är jättemånga som tycker han är alldeles för stor för henne (okej lite för stor) men dom älskar varandra.

Dealath
0

Jag är 167 och rider min nätta d-ponny på runt 145-146 (angoarab/welsh) och ser perfekt ut. Så det bästa vore väl att träffa en häst personligen och se om man är för stor/liten på den.

Josse5233
0

#6 #7 #8 #9 Tack! :) Jag håller med om att hästens kroppstyp spelar roll. :)

Ha en trevlig dag!